زن خانوادهمطالب جدیدمهارتهای زندگی

خیانت همسر چه دلایلی دارد؟ عکس العمل صحیح در مقابل خیانت همسر چیست؟

خیانت همسر چه دلایلی دارد؟ عکس العمل صحیح در مقابل خیانت همسر چیست؟

آیا می دانستید خیانت همسر ، طی ۸ سال گذشته، دلیل اصلی حدود ۸۰ درصد طلاق‌ها در کشور ما بوده است؟

انواع خیانت و دلایل آن چیست؟

اصلاً خیانت یعنی چه؟ آیا فقط خیانت جنسی، خیانت محسوب می شود؟

مردها بیشتر خیانت می کنند یا زن ها؟

آیا خیانت را باید بخشید و زندگی کرد؟

آیا طلاق راه درست مواجهه با خیانت همسر است؟

بهترین واکنش در مقابل چیست؟

در این مورد بخوانید: خیانت همسر به بهانه کرونا، برخورد منطقی با خیانت همسر

 

در این مقاله از فرافکر به مفهوم و انواع خیانت همسر می پردازیم و علل گرایش افراد به خیانت را بررسی می کنیم. در ادامه خواهیم گفت که اگر با خیانت همسر روبرو شدید، چه عکس العملی صحیح است؟ آیا طلاق راه درست مقابله با خیانت همسر است؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

    ۱- مفهوم خیانت چیست؟

    ۲- انواع خیانت

    ۳- ریشه خیانت همسر چیست؟

    ۴- آمار خیانت همسر

    ۵- نشانه های فرد خیانتکار

    ۶- عواقب خیانت همسر چیست؟

    ۷- عکس العمل صحیح در برابر خیانت همسر چیست؟

۱- مفهوم خیانت چیست؟

در رابطه زناشویی و عشق، حس تعلّق و مهم بودن برای فرد مقابل اهمیت بالایی دارد. زمانی که خیانت اتفاق می افتد، فرد دچار آزردگی، بی اعتمادی، خشم و عصبانیت می شود و گاهی دیگران معنی حسادت به آن می دهند. اما واقعاً خیانت چیست؟

به طور کلی خیانت به معنای بی وفایی و پشت کردن به یک عهد و پیمان است. اگر خیانت در روابط زناشویی مدنظر باشد، می تواند طیف وسیعی از رفتارهای خلاف پیمان زناشویی را شامل شود که نشان دهنده ی بی وفایی به همسر است. فرهنگ ازدواج در مناطق مختلف جهان متفاوت است. بنابراین تعریف خیانت هم در این مناطق تا حدودی متفاوت است. در جامعه ما، خیانت همسر به داشتن رابطه عاطفی خارج از زندگی زناشویی با شخصی دیگر اطلاق می شود؛ هر نوع رابطه ی کلامی، عاطفی و جنسی پنهانی و بدون اطلاع همسر!

۲- انواع خیانت

برخی معتقدند خیانت، فقط خیانت جنسی است. اما سخت در اشتباهند!

اگر اینطور باشد، پس چرا روابط مجازی خود را از همسرتان مخفی می کنید؟

و یا اگر رابطه عاطفی همسرتان با فرد دیگری خیانت نیست، پس چرا شما را آشفته می کند؟

امروزه معمولاً خیانت را به دسته های زیر تقسیم می کنند:

    خیانت جنسی

    خیانت عاطفی یا احساسی

    ترکیب خیانت عاطفی و جنسی

    خیانت اینترنتی یا مجازی

علاوه بر این ها، در هر کدام از این دسته های کلی، زیرگروه های مختلفی وجود دارند؛ برای مثال، خیانت عاطفی ممکن است شامل یک رابطه از راه دور از طریق تلفن باشد.

۳- ریشه خیانت همسر چیست؟

خیانت در زندگی زناشویی مسئله مهمی است که در جوامع امروزی زیاد شده و بنیان خانواده ها را متزلزل ساخته است. موارد زیر دلایل عمده ای هستند که تاکنون برای خیانت همسر شناخته شده اند:

۱- ازدواج اجباری

ما در جامعه با والدینی روبرو هستیم که ضمن اجبار فرزند به ازدواجی اشتباه، به جای حل مشکلات زناشویی آنها، او را به حال خود رها می‌کنند. تا در نهایت، مثل خیلی از افرادی که به ازدواج اجبار شده اند، برای رسیدن به عشق واقعی دست به خیانت زده اند. این افراد در اوج بی پناهی و سردرگمی دست به اقدامی اشتباه و زیان بار می زنند تا بتوانند همان گونه ای زندگی کنند که خودشان دوست دارند. البته به علت تغییر تدریجی فرهنگ جامعه، ازدواج اجباری در سال های اخیر کاهش یافته است. ولی همین تغییرات فرهنگ، زمینه های دیگری را برای خیانت همسر ایجاد کرده اند.

۲- عدم رضایت عاطفی از ازدواج

یکی از عوامل اصلی خیانت، نارضایتی از روابط زناشویی است؛ زمانی که رابطه زناشویی مورد رضایت یکی از زوجین یا هردو نفر نباشد، ممکن است فرد به همسر خود خیانت کند. اختلالات زناشویی مثل ایراد گرفتن و بهانه گیری ها و غرزدن مکرر همسر، باعث می‌شود که فرد نتواند به همسر خود محبت کند. بنابراین فقدان محبت و رابطه ی گرم و صمیمی بین زوجین می تواند باعث خیانت همسر شود.

 

۳- عدم رضایت جنسی در زندگی زناشویی

هرچند برخلاف افکار عمومی، نارضایتی جنسی در زندگی زناشویی دلیل اصلی خیانت همسر نیست، ولی به هرحال می تواند یکی از دلایل خیانت باشد.

۴- کسب هیجان و سرگرمی و یا تنوع طلبی جنسی

تنوع طلبی جنسی یکی از دلایل اصلی خیانت و عواملی است که باعث ایجاد اختلال در روابط زناشویی می شود.

۵- کمبود اعتماد به نفس

برخی افراد می خواهند بدانند که هنوز برای جنس دیگر جذاب هستند یا نه؟ آنها به دنبال اطمینان از اینکه هنوز برای جنس مخالف جذابیت دارند، به رابطه خارج از ازدواج و خیانت روی می آورند.

این افراد ممکن است در زندگی زناشویی خود با کمبود توجه مواجه باشند. یا در واقع از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند و برای بدست آوردن اعتماد به نفس، حس می کنند که به تأیید و توجه دیگران نیاز دارند. از این رو، برای جبران عدم اعتماد به نفس خود، سراغ رابطه با فرد دیگری می روند.

۶- شخصیت

برخی از تیپ های شخصیتی بیشتر مستعد خیانت به همسر هستند. اما توجه کنید که داشتن این تیپ های شخصیتی نمی تواند اثباتی ۱۰۰ درصدی برای خیانت همسر شما باشد. تحقیقات شخصیت شناسی و روان شناختی نشان می دهد که شخصیت های توجه طلب، شخصیت های مرزی و افرادی با ریسک پذیری بالا و توافق پذیری پایین تمایل بیشتری به خیانت دارند.

۷- انتقام

برخی افراد که مورد خیانت همسر خود قرار گرفته اند، به اشتباه فکر می‌کنند که آن‌ها نیز اجازه دارند با خیانت به او، تلافی کنند. آنها تصور می کنند که چون خودشان طعم تلخ چنین تجربه ای را چشیده اند، باید به همسرشان هم تلخی خیانت را بچشانند.

۴- آمار خیانت همسر

مطالعات نشان می دهد که به طور کلی خیانت در مردان بیشتر از زن هاست اما در سال های اخیر افزایش خیانت در میان زن ها نیز چشمگیر بوده است.

خیانت در ایران

آمار خیلی دقیقی از خیانت زناشویی در کشور ما وجود ندارد اما مطالعات روان شناختی و جامعه شناختی، نشان می دهد که میزان خیانت همسر در ۱۰ سال اخیر، افزایشی چشمگیر داشته است.

همچنین رئیس اداره سلامت و جمعیت وزارت بهداشت، بهار امسال صریحاً اعلام کرد آمار ازدواج از آغاز دهه ۹۰، یعنی طی هشت سال گذشته، کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، تعداد قابل توجهی از ازدواج‌ها هم به بن‌بست می‌خورند. بر اساس آمار ازدواج و طلاق سال ۹۶، تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده نسبت به سال ۱۳۹۵، حدود هشت‌ درصد کاهش پیدا کرده. در حالی که تعداد طلاق‌ها به حدود ۱۷۵‌ هزار مورد رسیده که بیشترین آمار ثبت‌شده در تاریخ ایران است.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، حدود ۸۰ درصد از طلاق ها در ایران به خاطر خیانت بوده است. درصدی که قبلاً فقط مختص مردان بود و حالا مواردی هم داربم که برخی زن ها به خاطر خیانت خودشان مراجعه می‌کنند.

 

خیانت در دنیا

گزارشات جهانی نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد طلاق ها در سراسر دنیا به خیانت مربوط می شود که این حتی از آمار کشور ما بیشتر است و خود زنگ خطری برای تمام مردم دنیاست.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن دریافته اند که میزان خیانت در طول زندگی بین مردان بالای ۶۰ سال، از ۲۰ درصد در سال ۱۹۹۱ به ۲۸ درصد در سال ۲۰۰۶ افزایش یافته است. برای زنان بالای ۶۰ سال، این میزان از ۵ درصد در سال ۱۹۹۱ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۰۶ افزایش یافته است.

۵- نشانه های فرد خیانتکار

برخی از مواردی که ممکن است نشانه ی خیانت باشند، عبارتند از:

۱- سرزنش طرف مقابل و بی اعتمادی به او

مسئله ای که در میان افراد خیانتکار مشترک است این است که آن‌ها دیگران را به خاطر رفتار خودشان سرزنش می‌کنند. دلیل این رفتار، فریبکاری است. آنها می خواهند توجه شما را از خودشان دور کنند و به قول معروف دست پیش را می گیرند که پس نیفتند!

۲- بی تفاوتی

بی تفاوتی البته تعاریف مختلفی را شامل می شود. اما در اصل بی تفاوتی را می‌توان نادیده گرفتن عواطف و نیازهای همسر و همچنین سردی با او تعریف کرد. ممکن است بی تفاوتی در طول زندگی در مقاطعی رخ دهد. این حالت های بی تفاوتی می‌تواند به دلیل افسردگی، اضطراب و یا بیماری های مختلف جسمانی اتفاق افتد. پس مهم است قبل از اینکه همسرتان را به خیانت محکوم کنید، از علت بی تفاوتی او اطمینان حاصل کنید.

۳- رفتارهای مخفیانه

مخفی کاری بیش از اندازه می‌تواند نشانه داشتن روابط پنهانی باشد. این مخفی کاری می‌تواند به صورت تلفن های مشکوک و پیام هایی باشد که مخاطبین آن معمولا شناخته شده نیستند. یا دیر آمدن های شبانه، ماموریت های کاری عجیب و مشکوک و سایر فعالیت هایی باشد که همسرتان بدون مشورت شما انجام می دهد.

۴- محبت یا خشم غیر متعارف

خیانت به همسر و ارتباط خارج از چهارچوب، می‌تواند باعث خشم، ناراحتی و احساس گناه فرد شود. این احساس گناه و عذاب وجدان را افراد با توجه به نوع شخصیت خود به شکل های گوناگون نشان می دهند. ممکن است بیش از قبل به همسر خود محبت کنند. و یا خشم و پرخاش زیادی را از خود نشان دهند. شاید بی دلیل و یا به خاطر موارد کم اهمیت، سریع از کوره در بروند و پرخاشگرانه رفتار کنند.

۵- احساس شادی غیر معمول و موقتی

ممکن است خیانت همسر شما در قالب شادی های بیش از اندازه ی او، و آن هم به صورت کوتاه مدت خود را نشان دهد.

۶- اهمیت بیشتر به ظاهر و زیبایی خود

یکی دیگر از نشانه های خیانت همسر شما می تواند این باشد که بیشتر از قبل به زیبایی و ظاهر خود اهمیت می دهد.

۷- سرد شدن در روابط عاطفی و جنسی

اگر همسرتان به شما خیانت کرده باشد، ممکن است به دلیل رفع نیازهای عاطفی یا جنسی او در رابطه ی دیگر، نسبت به شما سرد شود.

۶- عواقب خیانت همسر چیست؟

طلاق فقط یکی از عواقب خیانت است. خیانت ممکن است باعث آسیب های روحی و روانی شدیدی در همسر خیانت دیده شود. افسردگی، اختلال استرس پس از واقعه، از دست دادن اعتماد به نفس، سرزنش خود و اقداماتی مثل خودکشی از جمله عواقب خیانت همسر هستند.

ممکن است فرد خیانت دیده، نتواند هیجانات منفی خود را کنترل کند و دست به انتقام جویی های خطرناک بزند. این فرد ممکن است اعتماد خود را به هر رابطه دیگری هم از دست بدهد.

از طرف دیگر، فرد خیانتکار نیز قربانی رفتار خود می شود حتی اگر خیانت آشکار نشود، احساس گناه و عذاب وجدان و سرزنش خود یکی از آثار خیانت است. همچنین تلاش همیشگی پنهان کردن رابطه اش با فرد دیگر، به تدریج استرس را جایگزین لذت اولیه می‌کند.

۷- عکس العمل صحیح در برابر خیانت همسر چیست؟

شما زمانی که با خیانت همسر خود مواجه می شوید، با احساسات منفی مختلفی مثل خشم و عصبانیت، ناراحتی و اندوه شدید، سردرگمی و بی اعتمادی روبرو خواهید شد.

انسان وقتی دچار احساسات منفی می شود، نمی تواند تصمیم درستی بگیرد. بنابراین در شرایطی که همسرتان به شما خیانت کرده، عجولانه تصمیم نگیرید و به خودتان زمانی برای فکر کردن بدهید.

ابتدا باید درباره مسائل زیر خوب بیندیشید:

    آیا فقط همسرم در این ماجرا مقصر بوده است؟

    آیا من هم در خیانت همسرم تأثیر گذار بوده ام؟

    همسر من چه دلایلی می تواند برای این کار خود داشته باشد؟

    آیا می توانم دوباره به او اعتماد کنم؟

سپس با وجود اینکه سخت خواهد بود، ولی با همسر خود در این باره صحبت کنید تا ماجرا برای تان شفاف تر شود. با داشتن اطلاعات بیشتر درباره ی این اتفاق می توانید تصمیم بهتری بگیرید.

حتماً تصمیم گیری درباره ی چگونه روبرو شدن با خیانت همسر، یکی از بزرگترین و دشوارترین تصمیم گیری ها خواهد بود. پس خوب درباره ی آن بیندیشید. به یاد داشته باشید که شرایط مختلفی می توانند منجر به خیانت همسر شوند. بنابراین نمی توان یک نسخه برای تمام انواع خیانت ها نوشت.

فراموش نکنید که شما خودتان مسئول تصمیمات زندگی خود هستید. نمی توان یک حکم کلی صادر کرد که حتماً باید بعد از اینکه متوجه خیانت همسر خود شدید، طلاق بگیرید. یا اینکه حتماً  باید اعتمادتان را بازسازی کنید و به زندگی ادامه دهید.

شما می توانید برای تصمیم گیری بهتر از مشورت یک روانشناس مجرب یا مشاورین خانواده کمک بگیرید ولی درنهایت انتخاب با خود شماست. پس تأکید می کنیم که از تصمیم گیری عجولانه بپرهیزید!

 

سخن پایانی:

امیدواریم بعد از خواندن این مطلب، اگر نسبت به خیانت همسر خود اطمینان ندارید، آگاهانه درباره او قضاوت کنید و اگر از خیانت او مطمئن هستید، تصمیم درستی برای مواجه شدن با این موضوع بگیرید.

شما هم زیر همین مطلب، در قسمت نظرات، مواردی که با خیانت همسر مواجه شده اید و تصمیماتی که گرفته اید و یا اگر در این مورد از دیگران شنیده اید، بنویسید.

منبع: فرافکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا