مطالب جدیدمهارتهای زندگی

چگونه مردها می توانند از به وجود آمدن جنگ و دعوا در خانه جلوگیری کنند

چگونه مردها  می توانند از به وجود آمدن جنگ و دعوا در خانه جلوگیری کنند

نویسنده: دکتر جان گری / مترجم: شیرین یزدانی

 

یکی ازآسان ترین روش هایی که یک مرد می تواند به وسیله ی آن از به جود آمدن جنگ و دعوا در زندگی مشترکش جلوگیری کند، این است که احساسات همسرش را جریحه دار نکند و آنها را کم اهمیت جلوه ندهد.انجام این کار شاید دراوایل، کمی برای مردان سخت باشد، چون حتی ممکن است خودشان نیز متوجه انجام این کارنشوند. جملاتی که باعث رنجش یک زن می شود، از نظر شوهرش اصلا رنجش آمیز نیستند. اگرزن و شوهرها سعی کنند از به وجود آمدن جنگ و نزاع در زندگی مشترک شان جلوگیری کنند، حتی زمانی که بحث و مشاجره ای نیز در زندگی آنها به وجود آید، این بحث چندان طولانی نخواهد شد و آنها راحت تر می توانند با یکدیگر آشتی کنند.

جملاتی که یک مرد به همسرش می گوید وباعث ناراحتی او می شود بهتراست او به همسرش بگوید
معنی این کار تو را نمی فهمم خوب بذار ببینم منظور تو فهمیدم. تو می خواهی بگی که…
به خاطر یه چیز بی ارزش آنقدر ناراحتی؟ می دونم این مساله برات مهمه. منظورت اینه که…
داری از کاه کوه می سازی بذار ببینم منظورتو درست فهمیدم.
حرفات مسخره است یه کم گیج شدم منظورتو نمی فهمم
من بهت اینو نگفتم تو شنیدی که من اینو گفتم؟
منظور من این نبود بذار منظورتو درست بفهمم چی گفتی؟
این موضوع آنقدرها هم که تو می گی مشکل نیست فکر می کنم منظورتو فهمیدم. تو می خواهی بگی که…
حرفات اصلا منطقی نیست یه احظه بذار فکر کنم تا معنی حرفاتو بفهمم
چرا باید دوباره درباره ی این موضوع باهم بحث کنیم؟ قبلا هم درمورد این موضوع با هم بحث کرده بودیم. بذار ببینم منظورتو درست فهمیدم و احساست رو درک میکنم.
تو منظور منو نمی فهمی بذار یه جور دیگه این مطلب رو برات بگم. منظور من اینه که…

بنابراین مردان باید سعی کنند به جای این که سریع در مورد حرف های همسرشان قضاوت کنند و حرفی بزنند، کمی روی حرف های همسرشان فکر کنند و حرف ها و احساسات او را درک کنند. وقتی آنها کمی صبر می کنند و از مشاجره ی آنها مدتی می گذرد از شدت بحث و مشاجره ی میان آنها و همسرشان نیز کم می شود. بنابراین مرد در آن واحد به دو هدف می رسد، از گفتن جملاتی عجولانه در مورد عواطف و احساسات همسرش جلوگیری می کند و می تواند منظور همسرش را آن طور که فهمیده، بیان کند و نیز با این کار، هم از تنش های خودش و هم از تنش و اضطراب همسرش کم می شود.

وظیفه ی یک مرد در یک دعوا و مشاجره ی خانوادگی این است که به حرف های همسرش گوش کند و به او بگوید که چه برداشتی از حرف هایش داشته است.

وقتی زنی زیاد حرف می زند و در بحث ها و مشاجره ها با شوهرش درددل می کند، شوهرش از دست وراجی های او خسته می شود. او فکرمی کند که اگر نتواند مشکلات همسرش را حل کند، کاری از پیش نبرده است، بنابراین دچار یاس و ناامیدی می شود. این مسئله نیز باعث می شود او بیشتر ناراحت شود و کاسه ی صبرش لبریز شود. او ذاتا به گونه ای آفریده شده که به دنبال حل مشکلات است. اکنون اگر مردان به مواردی که قبلا اشاره شد توجه داشته باشند و به نیازهای واقعی همسرشان پی ببرند، هم می توانند مشکلات همسرشان را حل کنند و هم از به وجود آمدن تنش های بیشتر جلوگیری کنند. وقتی مرد متوجه می شود که همسرش چه نیازهایی دارد، احساس موفقیت می کند و فکر نمی کند که گوش کردن به حرف های همسرش اتلاف وقت است. با این کتر تستسترون خون او بالا می رود.

زن ها دوست دارند شوهرشان حرف های آنها را دوباره بازگو کند. در این صورت آنها متوجه می شوند که شوهرشان منظور آنها را فهمیده است.

زن ها دوست دارند که شوهرشان حرف ها، عقاید و احساسات، آرزوها و نیازهای آنها را درک کند.شاید این گونه رفتارکردن برای مردها سخت به نظر بیاید، ولی زن ها این روش را دوست دارند. هروقت مردی از این روش استفاده می کند،همسرش احساس می کند که شوهرش او را درک می کند و خود مرد احساس موفقیت می کند. این کار باعث می شود اکسیتاکسین خون زنان و تستسترون خون مردان بالا برود. چگونه زن ها می توانند از به وجود آمدن جنگ و دعوا درزندگی مشترکشان جلوگیری کنند

یکی از بهترین راه هایی که زن ها  می توانند از به وجود آمدن بحث و جدل در زندگی مشترکشان جلوگیری کنند، این است که با دوستان شان بیشتر درد دل کنند تا با شوهرشان، با این کار آنها می توانند احساسات منفی شان را تخلیه کرده و با بالا رفتن اکسیتاسین خون شان، احساس خوبی پیدا کنند. در این صورت آنها راحت تر می توانند خواسته هایشان را با شوهرشان در میان بگذارند و او را نیز ناراحت نکنند. وقتی زنی تحت استرس و فشار است ابتدا باید در مورد احساساتش حرف بزند و به آرامش برسد تا بتواند به حرف های شوهرش گوش دهد و از دیدگاه او باخبر شود. بعد از این که زن با دوستانش در مورد مشکلی که دارد صحبت کرد و آن مشکل را از زوایای مختلف بررسی کرد، می تواند قضاوت درستی در مورد آن موضوع داشته باشد. وقتی زن به خواسته های خودش پی می برد، راحت تر می تواند خواسته های شوهرش را بپذیرد و به نیاز های او توجه داشته باشد. وقتی زن ها تحت استرس و فشار شدیدی هستند، دیدگاه همه چیز یا هیچ چیز نسبت به شوهرشان دارند. یعنی این که یا همه ی صحبت های او را می بینند و یا هیچ یک از کارهای او به چشم شان نمی آید. در این صورت یا بیش از حد از شوهرشان توقع دارند و یا این که تسلیم محض خواسته های او می شوند. اما زمانی که یک زن احساس می کند که دیگران او را درک می کنند، وضعیت متعادل تری پیدا می کند و دیگر خودش را بازنده ی میدان نمی داند.

زن ها با بیش از حد حرف زدن در مورد مشکلات و احساسات منفی شان و زیاد سوال پرسیدن باعث می شوند که مشاجره ی میان آنها و شوهرشان اوج بگیرد.

وقتی زن از شوهرش زیاد سوال می پرسد، این کار او باعث می شود که شوهرش احساس بی لیاقتی کند و آنها از موضوع مورد بحث شان دور شوند. بنابراین به جای این که زن از شوهرش سوال بپرسد، باید به حرف های او گوش کرده و جملات او را تکرار کند تا نبیند که آیا منظور شوهرش را درست متوجه شده است یا نه؟ اگر منظور شوهرش را درست نفهمیده باشد، شوهرش می تواند اطلاعات بیشتری به او بدهد و منظور خودش را واضح تربیان کند. مردها دوست دارند جملاتی که خودشان می گویند را با کمی تغییر از زبان همسرشان بشنوند. مردها وقتی می بینند که همسرشان منظور آنها را فهمیده خوشحال می شوند و فکر می کنند که بحث و مشاجره ی میان انها هدف خاصی را دنبال می کند. شاید عدالت ورزی در یک دعوا و مشاجره ی خانوادگی باعث ختم به خیر شدن آن دعوا نشود، ولی باعث می شود که دو طرف راحت تر به نتیجه برسند و با هم آشتی کنند. جدولی که در ادامه برایتان می آوریم به شما نشان می دهد که چگونه یک زن  با حرف زدن در مورد احساساتش یا سوال پرسیدن از شوهرش، از موضوع مورد بحث دور می شد و باعث می شود که شوهرش احساس کند که انسانی نالایق و نا شایسته است. در ردیف دوم این جدول به شما می گوییم  که زن چگونه می تواند ارتباط بهتری با شوهرش داشته باشد و از به وجود آمدن بحث و مشاجره  در زندگی مشترکش جلو گیری کند.

جملاتی که یک زن به شوهرش می گوید و باعث ناراحتی او می شود بهتر است او به شوهرش بگوید
احساس می کنم تو به حرف های من اصلا توجه نداری. بذار منظورمو یه جور دیگه بهت بگم.
تو اصلا من رو درک نمی کنی. بذار این مطلب رو بیشتر برات توضیح بدم تا منظور منو بفهمی.
چطور می تونی اینو بگی. تو فکر می کنی من چی میخوتم بهت بگم؟
من مثل تو فکر نمی کنم. من حرف های تورو می فهمم، ولی منظور من چیز دیگه است.
تو فقط حرف خودت حالیت میشه. حالا من چطوری با تو حرف بزنم؟ بذار یه طوردیگه بهت بگم. توی این شرایط من دوست دارم که…
از حرف زدن با تو احساس امنیت نمی کنم. بذار کمی به حرفات گوش بدم و بعدا باهم حرف بزنیم.
چطور میتونی این حرفو در مورد من بزنی؟ کمی انصاف داشته باش.الان فرصت خوبی برای حرف زدن نیست.بعدا در مورد این موضوع حرف می زنیم.
انتظار داری چکار کنم. چرا باید این کاررو بکنم؟ دوست دارم مطمئن بشم حرف های تو رو درست فهمیدم.
چرا این کارو کردی؟ حق با تو هست. اول منظورتو نفهمیدم. اما حالا منظورتو خوب فهمیدم.
چرا این حرف رو نزدی؟ اول منظورتو نفهمیدم، حالا می دونم چی می گی.

زن برای این که از به وجود امدن بحث و مشاجره جلو گیری کند، نباید از شوهرش سوال هایی بپرسد یا چیز هایی به او بگوید که بوی بی اعتنایی می دهد. برعکس زن باید به جملات شوهرش با دیدی مثبت نگاه کند. زن به جای این که مدام شوهرش را محکوم کند که چرا او به حرف هایش گوش نمی کند، بهتر است منظور خودش را به گونه ای مطرح کند که شوهرش بفهمد.

زن و شوهر ها اگر بدانند که از کره های متفاوت می باشند و به زبان های متفاوتی حرف می زنند، دست از سرزنش کردن یکدیگر برخواهند داشت و بدون سرزنش کردن یکدیگر با هم حرف خواهند زد.

اگر زن و شوهر بدانند که مریخی ها و ونوسی ها باهم فرق دارند و به زبان های مختلفی حرف می زنند، دیگر به خاطر سوءبرداشت و سوء تفاهم، یکدیگر را سرزنش نخواهند کرد. در این شرایط زن می تواند با لبخندی به شوهرش بگوید که منظور او را نفهمیده و بهتر است او دوباره گفته های خودش را تکرار کند. اگر بدانیم که بین نحوه ی حرف زدن زن ها و مردها تفاوت وجود دارد، دیگر یکدیگر را سرزنش نخواهیم کرد. ما نباید از همسرمان انتظار داشته باشیم که او انسان کاملی باشد، در این صورت احساس ناامیدی نمی کنیم.

در بحث و مشاجره ها سعی نکنید هم احساسات منفی خودتان را بیان کنید و هم راه حلی برای مشکلات تان پیدا کنید.

در بحث و مشاجره ها نباید هم احساسات منفی خودتان را بیان کنید و هم راه حلی برای مشکلات همسرتان بیان کنید. این کار شرایط را بدترمی نماید. درست مثل این است که شما سعی کنید آب و روغن را با هم مخلوط کنید. این دو با هم ترکیب نمی شوند. این مساله یکی از مهمترین دلایل مشاجره ی میان زن و شوهرهاست. برای جلوگیری از به وجود آمدن دعوا و مشاجره در زندگی مشترک تان باید به این تفاوت ها احترام بگذارید. وقتی می بینید که تنش و دعوایی بین شما و همسرتان به وجود آمده است، سریع تصمیم بگیرید که آیا می خواهید در مورد احساسات تان حرف بزنید و یا این که می خواهید احساسات خودتان را کنترل کنید و سعی کنید بر مشکل به وجود آمده تمرکز کنید تا بتوانید به کمک همسرتان آن را حل کنید.

سعی کنید احساسات منفی خودتان و بیان کردن راه حل هایی برای مشکلات را باهم در مشاجره ها و بحث هایتان بیان نکنید.

زن ها با حرف زدن در مورد مشکلات شان به آرامش می رسند، ولی مردها با این کار دچار استرس می شوند. یک مرد با تمرکز کردن بر روی مشکل به وجود آمده بدون این که درگیر احساسات منفی شود، می تواند به آرامش برسد. ولی این روش ها برای زن ها اصلا مناسب نیست. اگر به این تفاوت ها توجه داشته باشیم، می توانیم نیاز های یکدیگر را برآورده کنیم. بنابراین در بحث ها و مشاجره های خانوادگی به جای این که هم به دنبال حل کرد مشکلاتمان باشیم و هم سعی کنیم احساسات منفی خودمان را تخلیه کنیم، بهتر است دو بحث جداگانه داشته باشیم و هریک را به این دو موضوع اختصاص دهیم. در یکی از بحث ها و مذاکره ها سعی کنیم احساسات منفی خودمانرا تخلیه کنیم و مشکلات عاطفی مان حل شود و در بحثی دیگر سعی کنیم مشکلات و مسائل روزمره مان را حل کنیم.

——————————

نام کتاب :چرا زن و شوهر ها اختلاف دارند؟ /مولف: دکتر جان گری / مترجم: شیرین یزدانی / ویراستار: فرناز حسینی

 

مقالات مرتبط :

 

اشتباهات رایجی که زن ها اغلب در بحث و مجادله با شوهرشان مرتکب می شوند.

اشتباهاتی که مردها اغلب در دعوا و مشاجره با همسرشان مرتکب می شوند

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا