قرآنمطالب جدید

۸- نکات قرآنی،  نوح از هرگونه گمراهی به دور بوده است

? نکات قرآنی،  نوح از هرگونه گمراهی به دور بوده است .
✍️مترجم: مسلم خدری

?نکته شماره ٨

? ” نوح” از هرگونه گمراهی به دور بوده است .

“ملاء” یعنی متنفذین از قوم نوح، که به او گفتند: به تاکید شما در اوج گمراهی هستید.
قَالَ‌ الْمَلَأُ مِنْ‌ قَوْمِهِ‌ إِنَّا لَنَرَاکَ‌ فِی‌ ضَلاَلٍ‌ مُبِینٍ‌ /اعراف ۶۰
سران قومش گفتند: به راستى ما تو را در ضلالتى آشکار مى‌بینیم.

“نوح “گفت ای قوم من ،هیچگونه گمراهی وانحرافی در من نیست.

قَالَ‌ یَا قَوْمِ‌ لَیْسَ‌ بِی‌ ضَلاَلَهٌ وَ لٰکِنِّی‌ رَسُولٌ‌ مِنْ‌ رَبِ‌ الْعَالَمِینَ‌/ اعراف : ۶١.

?فرق بین ضلال و ضلاله.
“ضلال” مصدر است و مصدر بر فعل زیاد و کم دلالت مى‌کند. و با قرینه ” مبین” بیانگر فعل کثیر است ، یعنی ای نوح شما در گمراهی زیادی هستی.
به تعبیر دیگر شما در اوج گمراهی هستی.

?حضرت نوح در دفاع از خود نمی‌گوید لیس بی ضلال، بلکه گفت لیس بی ضلاله

چون اگر می گفت ضلال، انگار می گفت گمراهی زیاد در من نیست اما نفی گمراهی کم نمی کرد.

ولی وقتی در دفاع از خود از کلمه ضلاله استفاده کرد نفی هر گونه گمراهی و انحراف را از خود دور کرد. زیرا ضلاله اسم مره است و اسم مره بیانگر فعلی است که برای یک بار بکار می رود.

یعنی حتی فعل انحراف و گمراهی برای یک بار هم که شده به من نچسپیده و تعلق نگرفته .
بنابر این وجود گمراهی اصلا در من وجود ندارد.

?از طرف دیگر فرق بین حرف جر “فی” و حرف جر”بی” در آیات

حرف جر “فى” دلالت بر ظرفیت و احاطه مى کند، مثلا گفته می شود
“جلست فی البیت” نشستم در خانه

یعنی خانه بر من احاطه دارد و از جوانب مختلف مرا در بر گرفته است .

?” فی ضلال مبین ” یعنی کاملا گمراهی تو را در برگرفته و از جوانب مختلف بر تو احاطه دارد.

?اما کلمه لیس بی ضلاله حرف جر “بی” به معنی تعلق و لمس است یعنی نوح در دفاع از خود می گوید، کمترین گمراهی و انحراف مرا لمس نکرده و به من نچسپیده و تعلق نگرفته است.
بنابر از هر گونه انحراف وگمراهی به دور هستم.

?گوینده رضا جندیه
✍️مترجم: مسلم خدری
سنندج رمضان ١۴٠٠

? @eslahe

 

مطالب مرتبط : همه نکات قرآنی را در اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا