زن خانوادهمطالب جدیدمقالات

سیمای یک زن فرزانه در جهان، حضور زنان در مدیریت کلان سیاسی اجتماعی

سیمای یک زن فرزانه در جهان، حضور زنان در مدیریت کلان سیاسی اجتماعی

نویسنده: محمد احمدیان

 

 

این روزها عملکرد سیاستمدار فرزانه؛ «خانم انگلا مرکل» سر تیتر اخبار جهان گردیده است. علت مطرح بودن ایشان چنانچه از سیاست ورزی( ۱۶) ساله ی ایشان روشن است؛ چشم انداز تازه ای را برای کشور آلمان خلق نمود؛ از جمله اقتصاد ورشکسته ی آلمان را به رتبه ی چهارم جهان رسانید.

خانم مرکل اساس سیاست خارجه خود را بر همگرایی بنا نهاد؛ همانگونه که خودش می گوید: « من بیشتر بدنبال کنار هم بودن هستم؛ تا رو در روی هم بودن» این بینش سیاسی در رهبری خانم  «مرکل » باعث تحولاتی در اتحادیه اروپا گردید که شخصیت او همانندی ستونی همبستگی اتحادیه اروپا را؛ بیشتر مستحکم نمود.

حسی همگرایی و بشر دوستی در شخصیت این «زن فرزانه»؛ کاملاً مشهود بود بر همین اساس در حمایت از آوارگان سوریه سنگ تمام را نهاد؛ و برخلاف اتحادیه اروپا از آوارگان سوریه استقبال گرمی به عمل  آورد و دولت آلمان را به یک کانون گرمی برای یک میلیون آواره ی سوریه ای فراهم نمود.

در این مورد بخوانید: زن و سیاست

 

ویژگیهای شخصیتی خانم مرکل

روزنامه ی «همشهری» برای  این زن فرزانه ویژگیهایی را تیتر نموده که اشاره به چند ویژگی آن؛ سیمای این زن فرازانه را بهتر معرفی می نماید. ویژگیهای تیتر شده خانم «مرکل» ما را به یاد ویژکیهای فرزانه ی قرانی« ملکه سبأ» می اندازد؛ گویی قرآن این پیام را به مخاطبانش می دهد؛ ضمن شایستگی زنان برای مدیریت کلان سیاسی- اجتماعی؛ تاریخ تکرار پذیر است.

چند ویژگی خانم مرکل:

۱- مرکل نشان داد هیچگاه مغلوب هیجانات و یا تحریک احساسات توسط رقبای سیاسی یا رهبران سیاسی کشورها نمی شود.

۲- مرکل بیش از پیروزی؛ به جلوگیری از شکست فکر میکند.

۳- مرکل از مواضع رقبا به نفع خود استفاده می کند؛ به این صورت که اگر بحران یا مشکلی وجود داشته باشد؛ و او نتواند راه حلی برای آن در نظر بگیرد؛ به راحتی مواضع احزاب رقیب یا اپوزیسیون را اختیار می‌کند.

۴- مرکل هیچگاه زمان خود را صرف حمله به رقبا نمی کند.

۵- مرکل به خوبی متوجه شد؛ مردم آلمان بعد از اتحاد به دنبال چه هستند؛ آرامش؛ تنش زدایی و رفاه؛

۶-  در فرآیند تصمیم گیری؛ مرکل هیچگاه گزینه ای را رد نمی‌کند؛ همه گزینه ها در زمان تصمیم گیری روی میز باقی می مانند تا وقتی اطمینان حاصل نکند؛ تصمیم نهایی گرفته نمیشود.

۷- هیجده  سال ثبات در رهبری یک حزب در دوران بحران ها؛ به هیچ وجه  کار آسانی نیست؛ این ویژگی  مرکل در سایر سیاستمداران بندرت دیده می‌شود.

۸- خانم مرکل  بر خلاف سایر رهبران سیاسی؛ کمتر با بحران روبرو می شود. این خصوصیت شاید به این دلیل است که از همان ابتدا فضای تصمیم گیری مناسبی برای خود ایجاد کرده؛ و این ویژگی باعث شده تا هر دستاورد سیاسی و تصمیم گیری مهم؛ تنها با مشارکت مرکل امکان پذیر باشد.

تکرار تاریخ

آنچه مسلم است حوادث تاریخی تکرارپذیر است و هر بار در برهه ای از زمان حوادثی از نظر اجتماعی – سیاسی تکرار می شود و شخصیت هایی بر روی صحنه می آیند که در گذشته دارای سابقه بوده است. خانم مرکل به عنوان یک «زن فرزانه ی جهانی»؛ تکرار سیما یک « زن فرزانه ی قرآنی»است که قرآن از آن به عنوان «ملکه سبأ» نام می برد؛ لذا می توان گفت خانم مرکل، سیمای ثانی فرزانه ی قرآنی است در صحنه ی سیاست.

 لذا با عنایت به آیات قرآن ویژگی های ملکه سبا را برمی شماریم؛ ومقایسه این دو شخصیت را به خوانندگان ارجمند وا می نهیم:

در این مورد بخوانید: مشارکت زنان در جامعه اسلامی در زمان پیامبر(ص) وخلفای راشدین

 

 ویژگیهای ملکه ی سبأ از زبان قرآن

۱-دور اندیشی در سیاست داخلی؛ ملکه در مقابل نامه ی سلیمان ضمن اینکه سران قوم را فرا می خواند؛ با واژه ی «نامه محترمانه» حکیمانه قومش را متوجه نامه ی سلیمان می کند:

  «قَالَتْ یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ إِنِّی أُلْقِیَ إِلَیَّ کِتَابٌ کَرِیمٌ»

(بلقیس رو به رجال دربارش کرد و) گفت: ای رجال کشور، نامه بزرگی به من رسیده است( نمل/۲۹)

«انهُ مِنْ سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ »﴿ نمل ۳۰﴾

این نامه از سلیمان است و چنین می‏باشد: به نام خداوند بخشنده مهربان … (۳۰نمل)

 «أَلَّا تَعْلُوا عَلَیَّ وَأْتُونِی مُسْلِمِینَ»﴿ نمل ۳۱﴾

توصیه من این است برتری جوئی نسبت به من نکنید و به سوی من آئید در حالی که تسلیم حق هستید. (نمل ۳۱)

۲- شورا محوری در مدیریت ملکه سبأ

«قَالَتْ یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِی فِی أَمْرِی مَا کُنْتُ قَاطِعَهً أَمْرًا حَتَّىٰ تَشْهَدُونِ»

آن‌گاه گفت: ای رجال کشور، شما به کار من رأی دهید که من تاکنون بی‌حضور شما به هیچ کار تصمیم نگرفته‌ام. (نمل/۳۲).

۳- مقبولیت ملکه در میان لشکریان و سیاسیون؛ همراهی و همه گانی آراء ونظرات عمومی در سیاست داخلی و خارجی:

«قَالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّهٍ وَأُولُو بَأْسٍ شَدِیدٍ وَالْأَمْرُ إِلَیْکِ فَانْظُرِی مَاذَا تَأْمُرِینَ»

(رجال ملک به او اظهار داشتند که ما دارای نیروی کامل و مردان جنگجوی مقتدری هستیم، لیکن اختیار با شما تا به فکر روشن چه دستور فرمایی).(نمل/۳۳٫)

۴-  استقلال و حفظ حاکمیت ملی در سیاست داخلی و خارجی ملکه؛ و ترسیم چشم انداز آینده و نتیجه ی جنگ و شکست برای سران قومش:

«قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَهً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّهَ أَهْلِهَا أَذِلَّهً وَکَذَلِکَ یَفْعَلُونَ» ﴿۳۴ نمل ﴾

[ملکه] گفت پادشاهان چون به شهرى درآیند آن را تباه و عزیزانش را خوار مى‏ گردانند و این گونه مى کنند (۳۴نمل)

۵- گریز از جنگ و سیاست مهار ملکه در روابط خارجی:

«وَإِنِّی مُرْسِلَهٌ إِلَیْهِمْ بِهَدِیَّهٍ فَنَاظِرَهٌ بِمَ یَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ» ﴿ نمل ۳۵﴾

و [اینک] من ارمغانى به سویشان مى‏ فرستم و مى ‏نگرم که فرستادگان [من] با چه چیز بازمى گردند.

۶- تصدیق محققانه ملکه سبا درمقابل پرسش مطرح در مورد کرسی سلطنتش؛  چنان سنجیده صحبت نمود؛ گویی سنجیده اظهار نظر نمودن یکی دیگر از ویژگی‌های سخنوری در سیاست ملکه سبأ است؛ که امروزه سیاستمداران واقعی بیشتر از آن بهره مند می باشند:

«قَالَ نَکِّرُواْ لَهَا عَرۡشَهَا نَنظُرۡ أَتَهۡتَدِیٓ أَمۡ تَکُونُ مِنَ ٱلَّذِینَ لَا یَهۡتَدُونَ» (نمل ۴۱)

(سلیمان) گفت: «تخت او را برایش ناشناس سازید؛ ببینم آیا متوجّه مى‏شود یا از کسانى است که هدایت نخواهند شد؟!

«فَلَمَّا جَآءَتۡ قِیلَ أَهَٰکَذَا عَرۡشُکِۖ قَالَتۡ کَأَنَّهُۥ هُوَۚ وَأُوتِینَا ٱلۡعِلۡمَ مِن قَبۡلِهَا وَکُنَّا مُسۡلِمِینَ»( نمل ۴۲)

هنگامی که بلقیس آمد از او پرسیدند که عرش تو چنین است؟ وی گفت: گویا همین است و ما از این پیش بدین امور دانا و تسلیم (امر خدا) بودیم.

۷- ملکه سبا و طرح امنیت ملی؛ ملکه در مقابل پیشنهاد سلیمان؛ صادقانه ایمان می‌آورد؛ لذا هم از نظر درونی و هم از نظر بیرونی واجتماعی؛ امنیت را برای قومش به ارمغان می‌آورد:

«قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ ۖ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّهً وَکَشَفَتْ عَنْ سَاقَیْهَا ۚ قَالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَوَارِیرَ ۗ قَالَتْ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین»(نمل/۴۴)

آن‌گاه او را گفتند که در ساحت این قصر داخل شو، وی چون کوشک را مشاهده کرد (از فرط صفا و تلألؤ) پنداشت که لجّه آبی است و جامه از ساقهای پا برگرفت، سلیمان گفت: این قصری است از آبگینه صاف، بلقیس گفت: بار الها، من سخت بر نفس خویش ستم کردم و اینک با (رسول تو) سلیمان تسلیم فرمان یکتا پروردگار عالمیان گردیدم.

 نکات پایانی:

نکته ی اوّل: مطرح نمودن موضوع ملکه ی سبأ و بر شماردن ویژگیهای شخصیتی توسط قرآن، این پیام را می رساند که در میان زنان هستند کسانی  در مدیریت کلان « اجتماعی- سیاسی» این رسالت را به نحوه شایسته انجام می دهند؛ و مطرح شدن خانم  «مرکل» در عصر(۲۱) ضمن تکرار تاریخ، اثبات این حقیقت است.

 نکته ی دوّم: هر چند اعلامیه ی حقوق بشر( ۱۹۴۸- م) میلادی بر تساوی حقوق زنان با مردان تأکید می کند و روی این موضوع بسیار تبلیغ می شود؛ در عرصه ی سیاسی؛ غرب نسبت به این موضوع صادقانه عمل نکرده است؛ مصداق این نا صداقتی این است؛ طی بررسی جهانی در سال( ۲۰۱۷- م) از مجموع ۱۹۷ کشور تحت نظام حقوقی سازمان ملل متحد؛ تنها (۱۳) شخصیت زن در پست مدیریت کلام( ریاست جمهوری؛ نخست وزیری؛ صدر اعظمی و ریاست پارلمان) را عهده دار بودند؛ که با گذشت ( ۷۰) از تساوی حقوقی مردان با زنان در مدیریت کلان سیاسی؛ فاصله بسیار است.

         سقز: محمد احمدیان

             ۴ مهر ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا