خبر های جدید

تلاش اخوان المسلمین برای ورود به عرصه ی هنر

تلاش اخوان المسلمین برای ورود به عرصه ی هنر

رهبران اخوان المسلمین که اقدام به تأسیس شرکتی برای تولید آثار هنری کرده‌اند، با تأکید بر تلاششان برای ورود هنر دینی به مصر می‌گویند: دنبال آثار پاکی همچون آنچه در ایران تولید می‌شود، هستیم.

 

به گزارش نوگرا، پس از آنکه جماعت اخوان ‌المسلمین مصر اعلام کرد برای تولیدات هنری و سینمایی اقدام به تاسیس شرکت «تولیدات هنری رحاب» کرده است این اقدام موجب ایجاد واکنش‌های منفی و مثبتی در این زمینه در عرصه هنری مصر به عنوان تنها دارنده صنعت سینما میان کشورهای عربی شده است.

برخی مخالفان جریان اسلامی هنر در مصر با حمله به این اقدام اخوان‌ المسلمین آن را تلاش افراطیون مسلمان در جهت حذف سینما از مصر چون عربستان دانسته‌اند؛ اما در جهت مقابل عده‌ای ورود اخوان المسلمین را تلاشی برای ورود سینما و تلویزیون مصر به عرصه آثار تاریخی و دینی همچون آنچه در ایران جریان دارد دانسته‌اند.

 

رئیس شرکت «تولیدات هنری رحاب»: اخوان المسلمین از قبل وارد عرصه هنر شده بود

 

محسن راضی از رهبران اخوان المسلمین و از فعالان بخش هنری این گروه که ریاست شرکت «تولیدات هنری رحاب» را به‏عهده دارد به العربیه می‌گوید: این طبیعی است که اخوان المسلمین پس از انقلاب مصر در سطح بالایی اقدام به تولید محصولات سینمایی و تلویزیونی بکند چراکه هنر دارای زبانی موثر است.

وی می‌افزاید: البته اخوان المسلمین از قبل با گروه‌های نمایش خود وارد این عرصه شده بود و در گذشته با برخی هنرمندان برجسته مصری همکاری داشته است.

محسن راضی درباره تلاش‌های اخوان در عرصه هنر می‌گوید: اخوان المسلمین قصد دارد دست به تولید آثار دینی و فرهنگی و اجتماعی متنوعی بزند و گروه ما و اقداماتش هیچ وقت مخالف هنر و آثار هنری نبوده و نیست.

 

ناجح ابراهیم: کارهای دینی، سیاسی و اجتماعی خواهیم ساخت

 

ناجح ابراهیم یکی دیگر از رهبران اخوان المسلمین است که با العربیه به گفت‌وگو پرداخته و می‌گوید: آنچه ما از هنر در مصر می‌بینیم دور از مسایل حقیقی مصر و جهان اسلام است و بیشتر مبتنی بر اشاعه فحشا و فساد اخلاقی است لذا برای معالجه این بیماری باید هنر جایگزینی را چه از طریق سریال‌سازی و چه از طریق سینما به جوامع عربی ارائه کنیم چه اینکه پیش از این نمونه‌های آن همچون فیلم‌های «عمر مختار» و «الرساله»[محمد رسول‌الله] دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه جریان‌های اسلامی در دنیا از تولیدات هنری دور نبوده‌اند، می‌افزاید: تا قبل از این به ما اجازه هیچگونه فعالیت اجتماعی نمی‌دادند؛ حق نداشتیم تدریس کنیم، حق نداشتیم در مساجد سخنرانی کنیم یا فیلم بسازیم اما با انقلاب ۲۵ ژانویه آزادی ایجاد شده و حضور ما در این عرصه‌ها طبیعی است.

ناجح ابراهیم درباره فعالیت‌های هنری آتی اخوان المسلمین می‌گوید: ابتدا از کارهای دینی شروع خواهیم کرد و سپس به سراغ کارهای سیاسی و اجتماعی خواهیم رفت.

وی می‌افزاید: مسلما دنبال کار اجتماعی باید برویم چراکه اصل درام همین است و البته ساخت کارهای دینی به دلیل سختی‌های آن زیاد نخواهد بود.

این رهبر اخوان المسلمین می‌گوید: سینمای عرب تاکنون هیچ کاری در زمینه تاریخ اسلام نکرده است و این در حالی است که مسائل بسیاری در این زمینه برای پرداختن به آن وجود دارد.

وی می‌افزاید: در کارهای اجتماعی نیز مباحث قابل مناقشه و مهمی از نظر اسلامگراها وجود دارد که پیش از این به آنها در جاهای گوناگون پرداخته شده اما درام وسیله‌ای برای ابراز آن نبوده است که اکنون فرصت آن فراهم آمده است.

ناجح ابراهیم همچنین با رد سخنانی درباره تلاش اخوان المسلمین برای حذف سینما از مصر چون عربستان می‌گوید: ما هیچ وقت به دنبال بستن سینماها نبوده‌ایم ولی به دنبال سینمای پاک همانگونه که در ایران با فیلم‌های خوبی و به صورت بالایی ارائه می‌شود، هستیم و این عرصه در ترکیه هم دیده می‌شود.

منبع: حیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا