خبر های جدید

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر

 

نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سرنگونی«حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع مصر، ۲۳و ۲۴ می ‌آینده (سوم و چهارم خرداد) برگزار می شود.

به گزارش منابع خبری مصری، با ثبت نام برخی چهره های رژیم سابق و همچنین شخصیت های اسلام خواه جنجال جدیدی در صحنه سیاسی مصر آغاز شد که پس از آن با تصمیم کمیته انتخابات ریاست جمهوری، برخی از ثبت نام کنندگان رد صلاحیت شدند.

مرحله دوم این انتخابات هم در ۱۶ و ۱۷ ژوئن آینده (۲۷ و ۲۸ خرداد) برگزار می‌شود. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر با نامزدهای متعدد از جریانها و طیفهای مختلف لیبرال، اسلامخواه و مستقل است که پس از سرنگونی رژیم مبارک و پیروزی انقلاب مصر در فوریه ۲۰۱۱ برگزار می شود. پس از مشخص شدن پیروز انتخابات، شورای نظامی حاکم در مصر، موظف خواهد بود اختیارات خود را به وی واگذار کند.

در اینجا به اسامی و شرح مختصری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر و همچنین افراد رد صلاحیت شده، اشاره می شود.

عمرو موسی

متولد سال ۱۹۳۶ است. وی در دوران«حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع مصر برای مدتی وزیر امورخارجه بود تا هنگامی که به عنوان ششمین دبیرکل اتحادیه عرب تعیین شد. عمرو موسی به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت می کند.

احمد شفیق

متولد سال ۱۹۴۶ است. وی در دوران مبارک در پست های مختلفی از جمله فرماندهی نیروی هوایی و وزیر سازمان هواپیمایی حضور داشت. مبارک در جریان انقلاب بیست و پنجم ژانویه ۲۰۱۱ او را به عنوان نخست وزیر تعیین کرد.احمد شفیق به عنوان نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است.

عبدالمنعم ابوالفتوح

متولد سال ۱۹۵۱ در قاهره است. وی یکی از رهبران سابق گروه«اخوان المسلمین» مصر است. وی در گذشته دبیرکل اتحادیه پزشکان عرب بود. ابوالفتوح پس از جدایی از اخوان المسلمین به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات شرکت می کند.

محمد مرسی

متولد سال ۱۹۵۱ استان الشرقیه مصر است. وی رئیس حزب«آزادی و عدالت» شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین است. اخوان المسلمین پس از مطرح شدن احتمال ابطال نامزدی«خیرت الشاطر» نامزد اصلی خود در انتخابات ریاست جمهوری، محمد مرسی را به عنوان نامزد ذخیره معرفی کرد.

حمدین صباحی

متود سال ۱۹۵۴ در استان کفرالشیخ است. وی یکی از فعالان رسانه ای است، که به دلیل مخالفت با رژیم حسنی مبارک مشهور شد. صباحی مؤسس حزب«الکرامه» است و به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری حاضر شده است.

محمد سلیم العوا

متولد سال ۱۹۴۲ است. سلیم العوا یک اندیشمند اسلامی و حقوقدان است که در گذشته برای مدتی دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان و همچنین عضو «مجمع بین المللی فقه اسلامی» بود. سلیم العوا به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات حضور می یابد.

محمود حسام الدین جلال

متولد سال ۱۹۶۴ شهر اسکندریه است. وی افسر سابق پلیس است که پس از آن در اداره حقوق بشر خاورمیانه سازمان ملل مشغول به کار شد. وی در انتخابات ریاست جمهوری مصر یک نامزد مستقل است.

عبد الله الأشعل

وی متولد سال ۱۹۴۵ استان الشرقیه است. الاشعل مؤسس و رئیس حزب«مصر الحره» (مصر آزاد) است. الاشعل پیش از این در وزارت امورخارجه مصر به عنوان دیپلمات بود و برای مدتی هم معاونت وزیر امور خارجه را برعهده داشت. الاشعل نامزد حزب«الاصاله» در انتخابات ریاست جمهوری است.

أبو العز الحریری

متولد سال ۱۹۴۵ در استان الغربیه است. وی از نمایندگان بارز پارلمان است. وی در سال ۱۹۷۶ کوچکترین عضو مجلس الشعب بود. الحریری در دوران«انور السادات» رئیس جمهوری اسبق مصر، بازداشت شد. الحریری در انتخابات ریاست جمهوری نامزد حزب«ائتلاف سوسیالیست خلق» است.

هشام البسطویسی

متولد سال ۱۹۵۱ است. وی پس از آنکه در سال ۱۹۹۲ رهبری اعتصاب قضات مصری را در امارات برعهده گرفت، در سال ۲۰۰۰ معاون رئیس دادگاه استیناف شد. البسطویسی نامزد حزب«التجمع» در انتخابات مصر است.

حسام خیر الله

متولد سال ۱۹۴۵ است. وی افسر سابق نیروهای چترباز بود که پس از آن به دستگاه اطلاعات عمومی پیوست. خیرالله در انتخابات ریاست جمهوری نامزد حزب صلح دمکراتیک است.

محمد فوزی عیسى

متولد سال ۱۹۴۵ است. فعالیتهای خود را به عنوان یک افسر پلیس آغاز کرد. وی اکنون وکیل و استاد دانشگاه های«عین شمس»، و «الزقازیق» است. فوزی عیسی نامزد حزب«الجیل الدیمقراطی» (نسل دمکراتیک) است.

خالد علی

متولد سال ۱۹۷۲ استان«الدقهلیه» است. این وکیل و حقوقدان جوان«مرکز حقوق اقتصادی و اجتماعی» مصر را در سال ۲۰۰۹ تأسیس کرد. خالد علی در انتخابات ریاست جمهوری مصر یک نامزد مستقل است.

نامزدهای رد صلاحیت شده

عمر سلیمان

متولد سال ۱۹۳۶ است. وی رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی و معاون سابق دیکتاتور مخلوع مصر«حسنی مبارک» است. سلیمان با وجود مخالفتهای بسیار انقلابیون به دلیل سوابق تاریک و مبهم و اتهامات مطرح شده در ارتباط با سرکوب مردم، توانست بعنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند.

کمیته عالی انتخابات سرانجام به دلیل آنکه امضاهای جمع آوری شده برای تأیید عمرسلیمان در یکی از استانها به حد نصاب نرسید، وی را از این رقابتها خارج کرد.

خیرت الشاطر

متولد سال ۱۹۵۰ است. وی از بارزترین رهبران گروه«اخوان المسلمین» است. به دلیل محکومیت و زندانی شدن الشاطر در دوران مبارک، کمیته عالی انتخابات مانع از حضور او در رقابتهای انتخاباتی شد.

حازم صلاح أبو إسماعی

متولد سال ۱۹۶۱ است. این وکیل و اندیشمند اسلامی به عنوان نامزد حزب سلفی«النور» برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.کمیته عالی انتخابات پس از اثبات تابعیت آمریکایی مادر ابواسماعیل، او را رد صلاحیت کرد.

أیمن نور

متولد سال ۱۹۶۴ در استان دقهلیه است. وی حزب«الغد» و پس از آن حزب«غد الثوره الجدید» را تأسیس کرد. ایمن نور نامزد حزب غد الثوره الجدید در انتخابات بود. ایمن نور به دلیل محکومیت قبلی از سوی دستگاه قضایی، در این انتخابات رد صلاحیت شد.

مرتضى منصور

متولد سال ۱۹۵۲ است. وی وکیل سابق دادستانی بود. پیش از این به عنوان عضو شورای اداری باشگاه«الزمالک» بود. کمیته عالی انتخابات به دلیل نامزد شدن او از سوی حزب«مصر القومی» او را رد صلاحیت کرد.

إبراهیم أحمد الغریب

متولد سال ۱۹۵۵ استان«المنوفیه» است. وی معلم زبان انگلیسی است که توانست حد نصاب امضاهای لازم را برای تأیید نامزدی کسب کند. کمیته عالی انتخابات به دلیل اثبات دستیابی احمد الغریب به شناسنامه آمریکایی، نامزدی او را ابطال کرد.

أحمد محمد عوض

کارشناس آثار باستانی است. وی نخستین کسی بود که از سوی حزب«مصر القومی» نامزدی خود را در انتخابات اعلام کرد. کمیته عالی انتخابات به دلیل نزاع وی با «مرتضی منصور» برای نامزدی در انتخابات از سوی یک حزب سیاسی مشترک، رد صلاحیت کرد.

ممدوح قطب

افسر سابق دستگاه اطلاعات داخلی است. قطب نامزد حزب«الحضاره» بود. کمیته عالی انتخابات پس از آنکه دریافت این حزب هیچ نماینده ای در پارلمان ندارد، او را رد صلاحیت کرد.

حسام خیرت

نامزد حزب «مصر سوسیالیست عربی» بود که به دلیل نامزد شدن او از سوی یک حزب که هیچ نماینده ای در پارلمان نداشت، از ورود به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری باز ماند.

أشرف بارومه

متولد سال ۱۹۶۸ است. وی قائم مقام مؤسسان و رئیس حزب«مصر الکنانه» است. وی از سوی این حزب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد ولی پس از آن که مشخص شد وی از خدمت سربازی فرار کرده است، رد صلاحیت شد.

منبع: اخبار جهان اسلام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا