خبر های جدید

تظاهرات هزاران مصری در حمایت از انتقال قدرت به غیرنظامیان

 

هزاران تن از مردم مصر در اعتراض به نحوه اداره این کشور توسط شورای عالی نیروهای مسلح نظامی خواستار کناره گیری این شورا شده اند. روز جمعه، ۱اردیبهشت (۲۰آوریل)، چند هزار تن از مردم مصر با تجمع در میدان تحریر قاهره، علیه ادامه حکومت شورای نظامی حاکم دست به تظاهرات زدند و خواستار انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی شدند.

تجمع روز جمعه یکی از بزرگترین تظاهرات ماه های اخیر توصیف شده و در پی رد صلاحیت شماری از نامزدهای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری مصر برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار بی بی سی از میدان تحریر، طرفداران گروه ها و گرایش های مختلف سیاسی در این تظاهرات شرکت دارند و در میان آنها، هواداران تشکل های سیاسی اسلامگرا و حامیان گروه های لائیک و لیبرال تر دیده می شوند.

برگزاری این تظاهرات می تواند نشانه آغاز دوره جدیدی از درگیری در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشد که ماه آینده میلادی برگزار می شود.

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری از زمان کناره گیری حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر است که پس از سی سال در پی تظاهرات اعتراضی از حکومت ساقط شد.

از زمان سقوط حسنی مبارک، شورای نظامی متشکل از فرماندهان ارشد ارتش، عملا اختیارات رئیس جمهوری را در دست داشته است.

مخالفان شورای نظامی گفته اند که رد صلاحیت شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می تواند نشانه قصد نظامیان برای "دستکاری" در انتخابات و روی کار آوردن فرد مورد نظر آنان باشد.

همچنین این نگرانی وجود دارد که ممکن است شورای نظامی به بهانه های مختلف از برگزاری انتخابات در موعد مقرر سر باز زند و همچنان در قدرت باقی بماند.

در مقابل، نظامیان حاکم بر مصر تاکید کرده اند که انتخابات طبق برنامه اعلام شده برگزار خواهد شد و با انتخاب رئیس جمهوری جدید، آنان تمامی اختیارات خود را به وی تفویض خواهند کرد و از صحنه سیاسی خارج خواهند شد.

اگرچه نظامیان با مخالفت شمار قابل توجهی از فعالان سیاسی و مردم مواجه هستند، اما به گفته ناظران، مخالفان آنان دارای وحدت لازم نیستند.

برخی گزارش ها از تجمع روز جمعه در میدان تحریر حاکی از آن است که طرفداران تشکل های مختلف سیاسی در گروه های مجزا در این تظاهرات شرکت کرده اند و اختلاف نظر بین آنها کاملا مشهود است.

منبع:bbc

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا