مقالات

نامه ای عجیب ازیک بیمار فرانسوی

نامه ای عجیب ازیک بیمار فرانسوی

نویسنده: دکتر نظمی خلیل ابو العطا موسی

ترجمه : خالد ایوبی نیا

هنگامی که مسلمانان به این نتیجه رسیدند که تحصیل علم و دانشِ مربوط به جهان هستی عبادت بوده و تطبیق آن در زندگی واجب شرعی می باشد ، جهان را با عملی نمودن قانون خداوند در هستی آباد و برای علاج دردها داروها ساخته و استفاده نمودند و  به خرافات و افسونها پشت پا زده و آنها را کنار انداختند  و مدارس و بیمارستانها و پایگاهها ی زیادی بنا کردند .

( عبارتی که در پیش رو دارید ) ترجمه ی نامه ای است [۱] از طرف بیماری فرانسوی  در یکی از بیمارستانهای مسلمانان در ده قرن پیش که آن را برای پدرش فرستاده است وبعدها به دست یکی از پژوهندگان فرانسوی افتاده و او نیز آن را برایمان بازگو می کند . در این نامه ، بیمار فرانسوی که در یکی از بیمارستانهای اسلامی در شهر قرطبه بستری بوده و در آن معالجه می شده است ، آن را برای پدرش فرستاده تا که در ضمن گزارش وضعیت جسمانی اش اطلاعاتی از امکانات بیمارستان مسلمانان آن وقت  را نیز برای آنها گزارش دهد .

و اینک متن این نامه که از فرانسوی به عربی ( و از عربی نیز به فارسی ) ترجمه شده است به خوانندگان عزیز تقدیم میگردد  .

پدر عزیزم :

در نامه ات نوشته بودی که مقداری پول نقد برایم می فرستی تا اینکه بوسیله ی آن بتوانم در معالجه ام از آن کمک بگیرم ، اما می گویم که به هیچ وجه به پول نقد احتیاج ندارم ، چرا که معالجه نمودن مریضها در این بیمارستان اسلامی مجانی است . و موضوع دیگر اینکه به هر مریضی که از بیمارستان مرخص می شود مبلغ پنج دینار و یک دست لباس تازه می دهند تا  در زمان استراحت ناچار نشود به کار بپردازد .

پدر عزیزم :

 اگر به اینجا تشریف فرما شده و برای دیدنم بیایی، مرا در بخش جراحی و معالجه ی مفاصل می یابی . توجه داشته باش هنگام ورود از در اصلی به سمت سالن جنوبی  جایی که بخش کمکهای اولیه و مرکز تشخیص دردها و همچنین بخش معالجه ی مفاصل در آن قرار دارد ، رفته و بدنبال اتاقی که در آن بستری هستم بگرد که در کنار آن سالنی مخصوص مطالعه و سخنرانیِ  وجود دارد و هر روز اطبا برای گوش فرا دادن به سخنرانیهای اساتید و دانشمندان در آن گرد هم می آیند .

 

 

 

اما بخش ویژه زنان در طرف دیگر محوطه ی بیمارستان قرار دارد و به هیچ وجه افراد ذکور اجازه ی ورود به آن را ندارند ، و در طرف راست محوطه بیمارستان سالن بزرگی مخصوص بیمارانی که شفا یافته اند اما زمانی برای بهبودی کامل و استراحت در آن بسر می برند ، وجود دارد که آن هم دارای کتابخانه ای ویژه و بعضی از آلات موسیقی می باشد .

پدر عزیزم :

هر نقطه و جای جای این بیمارستان در نهایت نظافت و پاکیزگی می باشد . تخت خوابها و بالشهایی که مریضان بر آن می خوابند با پارچه های سفید دمشقی روکشی شده اند . و اما پرده و لحافهای آن از پارچه های مخمل نرم و لطیف تهیه شده اند . همه اتاقهای این بیمارستان دارای آب تمیز و بهداشتی هستند که توسط لوله های مخصوصی که به منبع بزرگ آب متصل هستند و آب را به همه ی اتاقها می رسانند ، ودر هر اتاقی یک بخاری  گرم کننده  برای ایجاد گرما و انرژی درزمستان وجود دارد  ، و اما غذای آن تهیه شده از گوشت مرغ و سبزیجات می باشد . ( امکانات رفاهی این بیمارستان بقدری است  که) بعضی از بیماران بعد از شفا یافتن نیز بخاطر داشتن غذاهای لذیذ آن دوست ندارند از آن مرخص شده و به خانه هایشان بروند( چرا که آن امکانات را در خانه هایشان نمی یابند ).

 برادران مسلمان این بود تصویر واقعی از یک بیمارستان و وضعیت بهداری آن در هزار سال قبل به گواهی شاهدی از آن زمان ( که خودش مسلمان نبوده است ).

 

و اینک تصویری واقعی از وضعیت بیمارستان و بهداری در فرانسه فقط در (۲۵۰) سال  قبل :

دکتر " ماکس ثراد" که در یکی از بیمارستانهای فرانسه در شهر پاریس سال ( ۱۷۳۰ م) کار طبابت را انجام می داده  وضعیت آن بیمارستان را اینگونه گزارش کرده و می گوید :

زمین آن با قرار دادن سنگ در کنار هم صاف شده بود و ته آن با گیاهان خشک مفروش شده بود به گونه ای که بیماران بر روی آن در کنار هم به شکل معکوس می خوابیدند و در آن هیچ گونه نظم و اصولی وجود نداشت .

 اطفال میان پیر مردان ، و زنان میان مردان می خوابیدند ، و از کثرت بیماران و تنگی سالنهای انتظار به همدیگر می چسپیدند . صدای ناله و فغان آنها بلند می شد و از گرسنگی شکایت می کردند ، چون در بیمارستان نامبرده ( فرانسوی ) به اندازه کافی غذا برای مریضها وجود نداشت  . به این خاطر بعضی از مردم خیِّر به خاطر رضای خدا ودر راه او به مریضها غذا می دادند .( عدم وجود امکانات رفاهی )

بیمارستان نامبرده ( فرانسوی ) آلوده و مملو از مگس و حشرات  بود ، از راهروهای آن بوی بد به مشام می رسید حتی بر اثر شدت بوی بدی که از فضای میان مریضها بلند می شد برای طبیبی مشکل بود که به فضای بیماران وارد شود . لذا اسفنجی تر شده با سرکه با خود می برد و گهگاهی آن را بر بینی اش می گذاشت .  جنازه ی مرده ها حدود ۲۴ ساعت در جایش در میان زنده ها می ماند و متعفن می گشت و بوی بد از آن بلند می شد .[۱][۲]

 این بود وصف بیمارستان آنها در حدود سیصد (۳۰۰) سال قبل و وضع بیمارستان مسلمانان با بیش از هزار سال قبل که همانند

با شکوهترین بیمارستانهای امروزی دنیا بوده اند اما بیمارستان فرانسوی قبرستان موقت بوده است .

ناچار شدم که این داستان را در یکی از مجالس بحرین هنگامی که  بحث وگفتگو در مورد اینکه اسلام همه عقب ماندگی ، کشتار ، وحشیگری وظلم  وستم بوده است ، پس با خود گفتم کجارفتند آن بیمارستانها ( ی مجهز اسلامی که گواهی بر پیشرفت و عظمت و تمدن مسلمانان آن روزگار بودند) ؟

    وکجا هستند آن مدرسه ها و اوقاف اسلامی ؟

( در جهان اسلامی آن وقت ادارات او قاف زیادی از جمله ) اداره ی ( وقف السکر) به منظور توزیع شکر و شیرینی بر ایتام و بی سر پرستان در مراسمهای شادی و عید و جود داشت .

و بخشی مخصوص برای کسانی که از مریضان پذیرایی می کردند  در نظر گرفته شده بود . دکتر احمد عیسی بک رحمه الله کتابی  ارزشمند در تاریخ بیمارستانهای اسلامی نگاشته است که در آن عظمت بیمارستانهای اسلامی که حکام   مسلمان به آنها تو جه خاصی نموده اند، بیان کرده است . دانشگاههای الازهر و الزیتونه[۲][۳] و القرووین[۳][۴] و مسجدهای اموی [۵]و غرناطه ۶  و اسپانیا بر عظمت تمدن اسلامی گواهند .

پس چرا الآن شاهد عقب ماندگی ( مسلمانان ) در هر جای دنیا هستیم ؟

 اگر با دید بصیرت به این مقاله بنگریم و آن را در همه جا پخش نماییم خواهیم گفت : این است وضع ما و آن بود وضع آنها  و آنها چگونه به این مقام رسیده بودند و ما حال در منجلاب و ورطه ی عقب ماندگی و پسروی مانده ایم و در جا می زنیم

قضیه بسیار مهم و اساسی است و بر تک تک ما واجب است که برای بیرون شدن از این تنگنا به تفکر و اندیشه بیفتد .

————————–

۱-التفوق العلمی فی الاسلام امیر جعفر الارشدی ، بیروت مؤسسه الرساله ( ۱۹۹۰ ) ( ص ۵۲ )

۲-       فرهنگ اسلام و اروپا که مرتضی رهبانی آن را از فارسی به عربی تر جمه نموده است .

[۲][۳] – دانشگاه الزیتونه در تونس واقع شده است .  دانشگاه القرویین در مراکش و زیتونیه در تونس, مراکز بسیار مهمی هستند که بسیاری از اندیشمندان اسلامی شمال آفریقا به ویژه از کشورهای تونس, الجزایر و مراکش, از آن فارغ التحصیل شده اند.

۴- دانشکاه القرویین در شهر فاس در کشور مراکش واقع شده است . شهر فاس از دیرباز و حتی از زمان تأسیس توسط سلسله ادریسیان، شهری مذهبی بوده و جهت تعلیم و تعلم فقه مالکی و علوم قرآنی بنیاد نهاده شده است. حوزه علمیه شهر فاس که «جامعه القرویین» نام دارد از بزرگترین حوزه های علمی مراکش است و طلاب تربیت شده در این حوزه به سراسر کشور و حتی دیگر نقاط اتحادیه مراکش بزرگ جهت تبلیغ مذهبی اعزام می شوند

 ۵- مسجد اموی یکی از مسجدهای شهر دمشق است . این مسجد از شاهکارهای درخشان تمدن و فرهنگ اسلامی است که قدمت و سابقه آن به هزار و چهارصد ساله اسلامی محدود نمی شود بلکه بنیانی چهار هزار ساله دارد  .

مکان این مسجد در چهار هزار سال پیش نیایشگاه آتش پرستان بوده و خدای آنان یعنی آذر مورد پرستش قرار می گرفته است در سال هفده هجری با فتح دمشق بوسیله  مسلمانان  این آتشکده و بت کده به مسجد و محل عبادت خدای یگانه تبدیل گشت .

۶- در شهر غرناطه مسجد بزرگ قرطبه که به دست حاکمان اموی در قرن هشتم در اسپانیا بنا شده است . این مسجد در شمار مهمترین ساختارهای مسلمانان است که هنوز در اروپا پابرجاست . این مسجد با وجود اینکه در سال ۱۲۳۶ بدست فردیناند سوم تصرف شد و تبدیل به بزرگترین کلیسای جامع شهر گردید ، هنوز واجد بسیاری از مشخصه های نخستین خود هست . ستونهایی که طاقهای قوسی جناقی را نگاه می دارد ، مانند محراب و منبر هنوز بر جای خویش باقی است .

منبع : وبلاگ مدرسه صلاح الدین ایوبی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا