معماری
خانه ---> حركات و احزاب ---> اخوان المسلمين و تكفير حكام

اخوان المسلمين و تكفير حكام

اخوان المسلمين و تكفير حكام

دکتر یوسف قرضاوی 

همچنين اخوان را متهم مي كنند كه حكم كفر حكامي را كه شريعت خداوند را به اجرا نمي گذارند و به ما انزل اله حكم نمي كنند صادر نمي نمايند .در اين مورد به مسؤليت خود عمل نمي كنند و براي جلب رضايت حكام كوتاهي مي نمايند !؟

خداوند متعال و اهل ايمان و همه ي مردم مي دانند كه اخوان المسلمين از دست حكام چه كشيده اند و تاچه حد از خود فداكاري نموده و شهداي را در اين راه تقديم نموده است .ده ها سال از عمر خود را در زندان ها و بازداشتگاه هاي حكام سپري نموده و هزاران بار شلاق ستمكاران با خون هاي ايشان رنگين شده اند .گوشت بدنشان به وسيله ي ابزار آلات شكنجه سست و پاره گرديده و استوخان هايشان زير سنگيني وسايل وسايل شكنجه خرد شده است .اين آزارها را در ايام حكومت پادشاهي و حكومت هاي جمهوري وراست گرايان ليبرالي و چپ گرايان ماركسيست متحمل شده اند .

اما اخوان در مورد قضاوت در مورد حكام داراي معيار هاي هستند كه بر اساس آنها در برابرشان موضع گيري مي نمايند و خود را به مراعات آن اصول پايبند مي شمارند .آن معيارها را به سبب ستمگري حكام و زير پا نهادن حرمت و ريخته شدن خون و غصب اموالشان مورد بي مهري قرار نخواهند داد .يكي از آن اصول مسأله ي تكفير است كه از اهميت و حساسيت و پيامد هاي بسياري برخوردار مي باشد .به هيچ وجه نبايد در مورد آن كوتاهي شود بدون اتكاءبر دلايل قاطع و براهين آشكار نبايد حكم را در اين مورد با شتاب صادر نمود ؛زيرا زماني كسي را تكفير مي نماييم در واقع به اخراج او از ميان امت اسلام حكم صادر كرده ايم .او را از خانواده و زن و فرزندش جدا نموده ايم و از دوستي و مولات اهل ايمان محرومش كرده ايم .او را در صف دشمنان اهل ايمان و اهل ايمان را در مقابل او قرار داده ايم .مهمتر از آن اين موضوع است كه اكثر فقهاي مسلمان رأيشان بر جراي قتل او است و به عبارت ديگر در مورد قتل شخصيتي و معنوي او اجماع دارد .و اكثريت نيز بر اين باور اند كه بايد اعدام بشود .

به همين دليل است كه امام بناءدر آخرين اصل از اصول عشرين مي فرمايد :

«حكم كفر مسلماني را كه اقرار به شهادتين نموده و به مقتضاي آن عمل مي نمايد ،به خاطر ديدگاه يا معصيتي كه مرتكب شده صادر نمي كنيم .مگر آنكه يكي از ضروريات معلوم دين را يا آيه ي صريحي را انكار نمايد يا آن را به صورتي كه يه هيچ وجه در چهار چوب لغت لغت عرب قرار نگيرد تفسير كند .يا عملي را انجام دهد كه به هيچ وجه امكان تأويل و تفسيري نداشته باشد »

ديدگاه عالمان محقق اسلامي بر پايه ي سخت گيري در مورد صدور حكم كفر است ما رساله ي كوتاهي را در اين ارتباط تحت عنوان «پديده ي افراط در تكفير نوشته ايم »و به بيان حقايقي در رابطه با اين مسأله ي مهم پرداخته ايم كه برخي از آن جماعت هاي اسلامي در آن دچار افراط و تندروي شده اند و حكم كفر همه و مردم را به دليل سكوت در برابر حكام كافر اعلام نموده اند .بر اين اساس كه «هر كس حكم كفر كافر را صادر ننمايد خود كافر مي شود »

آنان از اين موضوع غفلت ورزيده اند كه اين موضوع در ارتباط با كافران اصلي است كه يكي از ضروريات معلوم دين را انكار نمايند مانند .ملحدين و بت پرستان و تحريف كنندگان اهل كتاب و غيره .

امام ابن القيم در كتاب «مدارج السالكين در مورد موضوع تكفير حكام در تفسير آيه ي وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ /  مائده 44.

«هر كس به آنچه خداوند فرو فرستاده حكم نكند كافران ايشانند »

مي فرمايد :كفر دو نوع است :كفر اكبر . كفر اصغر .

كفر ابر عامل ماندن ابدي در دوزخ است .

ولي كفر اصغر مشمول تهديد و وعيد صاحب شريعت است اما مشمول ماندگاري ابدي در دوزخ نمي شود .همچنان كه در حديثي از پيامبر اكرم آمده :

«دو چيز در ميان امت من نشانه ي كفر است :زير سؤال بردن اصل و نصب مردم و ضجه و زاري بر ميت »

و همچنين مي فرمايد :

«هر كسي از راه نامشروع با همسرش همبستر بشود به آنچه كه بر محمد «ص»نازل شده كفر ورزيده است »

و مي فرمايد :

«هر كس به كف . طالع بيني مراجعه نمايد و سخن او را تصديق نمايد به آنچه خداوند بر محمد نازل نموده كفر ورزيده است »

همچنين روايت شده است كه «پس از من دوباره به راه كفر باز نگرديد .كه بعضي از شما گردن بعضي را بزنند »ابن عباس و عامه ي اصحاب نيز همين گونه آيه ي (وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ ) را تأويل مي نمايند .

ابن عباس مي گويد :«اين كفر كفري نيست كه سبب خروج از امت مسلمانان بشود .بلكه هر كس آنگونه كند مرتكب كفر شده است اما كفر او همچون كفر كسي نيست كه به خداوند و جهان پس از مرگ كفر ورزد طاوس نيز همين رأي را دارد و عطاء نيز مي گويد :«آن كفر در سطحي پايين تر از كفر و ستمي كمتر از ستم و فسقي از پايين تر فسق قرار دارد »

برخي هم مانند عكرمه آيه را اين گونه تأويل مي نمايند كه كافر شدن كسي كه شريعت خداوند را به اجرا نمي گذارد در حالي است كه آن را انكار هم بنمايد اما اين تأويل تأويلي در ست و محكم و استوار نيست زيرا انكار او كفر است .صرفنظر از اين كه شريعت خداوند را عملي بنمايد يا خير ؟

بعضي هم آن را به ترك حكم جميع ما انزل الله تأويل مي نمايد كه شامل حكم به توحيد و اسلام مي شود و اين رأي كه متعلق به عبد العزيز الكناني است رأي درست دور از واقعيت زيرا وعيد و تهديد به حكم به ما انزل الله هم شامل حكم به همه ي آن مي شود و هم شامل حكم به بعضي از آن .

بعضي ديگر آن را مخالف با نص صريح و قطعي به طور عمدي و همراه با آگاهي و بدون اشتباه در تأويل و تفسير مي نمايد .اين رأي را بغوي از عامه ي علما نقل نموده است .

بعضي ديگر مانند قتاده و ضحاك و ديگران آن را شامل اهل كتاب مي شمارند اما اين ديدگاه چندان عملي نيست و خلاف ظاهر الفاظ است و اهميت چنداني ندارد .

گروه ديگري هم آن را نوعي كفر مي دانند كه موجب خروج از اهل ايمان مي شود .

اما رأي درست اين است كه حكم به غير ما انزل الله با توجه به موضع گيري حاكم هر دونوع از كفر يعني كفر اكبر و كفر اصغر را شامل مي شود .

چنان چه كه به موجب حكم به ما انزل الله در اين مورد ايمان داشته باشد اما از روي نافرماني از آن روي گردان شود و به مستحق مجازات بودن خود اعتراف كند اين كفر اصغر است اما در صورتي كه آن را واجب نشمارد و خود را در مورد اجرا و عدم اجراي آن همراه با اين علم و يقين كه حكم خداوند است مختار بداند اين كفر اكبر است اگر از اين موضوع مطلع نباشد و دچار خطا بشود خطا كار محسوب مي شود و مشمول حكم دچار اشتباه شدگان مي گردد .

امام ابن القيم مي فرمايد :«منظور اين است كه همه ي معاصي از نوع كفر اصغر اند ؛زيرا بر خلاف شكر مي باشند كه به معناي اطاعت و فرمان برداري است پس سعي و اقدام يا شكر است يا كفر و يا چيز سومي است كه نه آن است و نه اين .والله اعلم »

———————————————–

منبع : اخوان المسلمین 70سال دعوت ، تربیت و جهاد

مؤلف : دکتر یوسف قرضاوی

مترجم : عبدالعزیز سلیمی

انتشارات : نشر احسان

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس