خبر های جدید

شیخ علی بلحاج دولت سعودی را به بازنگری در سیاست هایش فراخواند

شیخ علی بلحاج دولت سعودی را به بازنگری در سیاست هایش فراخواند
الجزائر – قدس پرس
ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد

علی بلحاج؛مرد دوم« جبهه ی نجات اسلامی » در الجزایربر این باوراست که عربستان سعودی، فرصتی تاریخی و ارزشمند و دست نیافتنی برای بازنگری در سیاست های داخلی و خارجی خود پیش رو دارد.
بلحاج به تامّل و شکیبایی در حکومت نسبت به رویکردهای سیاسی سعودی در دوران ملک سلمان بن عبدالعزیز فراخواند و گفت: هیچ شکی در این نیست که مردم بعد از وفات پادشاه سعودی؛ ملک عبدالله بن عبدالعزیز و بدست گرفتن زمام امور توسط ملک سلمان در عربستان سعودی، انتظار دارند که حکومت، عملاً در سیاست خود چنان بازنگری نماید که درراستای منافع و مصالح عربستان سعودی و قوم عرب و مسلمانان باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: به همین سبب، بسیاری از کسانی که تیر انتقاد شدید خویش را به سوی عربستان سعودی نشانه گرفته بودند، اکنون می بینیم به پادشاه جدید فرصت می دهند تا بازنگری و تجدید نظری مطلوب در سیاست های این کشور اعمال نماید تا به نفع عربستان سعودی و قوم عرب و مسلمانان تمام شود.
بلحاج در مورد بحران مصر در شرایط فعلی از دولت سعودی خواست که میانجگری نکند بلکه سیاست بی طرفی را در پیش بگیرد. وی گفت: به نظرمن، آشتی دادن اخوان با دولت و یا میانجگری بین اخوان و ارتش در مصر اهمیتی ندارد؛ بلکه تنها چیزی که مهم است، پایبندی دولت سعودی به بی طرفی در برابر دولت های دیگر است.
علی بلحاج گفت: اخوان از راه انتخابات و صندوق های رای به حکومت رسیدند؛ بنا بر این برای دولت سعودی جایز نیست که با کمک مالی به کودتاگران در مصر دخالت کند، در حالی که این کشور کودتای حوثی ها را در یمن محکوم می کند و جهان را به مخالفت و ایستادگی در برابر آنان فرا می خواند؛ به همین خاطر باید دولت سعودی از سیاست یک بام و دو هوا دست بردارد و با یک معیار نظر دهد.
وی افزود: شاید آشتی حقیقی و مطلوب بیش از هر جایی دیگر در خود عربستان سعودی ضروری باشد؛ چگونه دولت سعودی رئیس جمهور مخلوع تونس؛ زین العابدین بن علی را پناه می دهد؟ همان شخصی که به کشور و ملت خود ظلم کرده و در حق آنان جنایت ها مرتکب شده است. به دلیل همه ی مواردی که گفته شد بازنگری عمیق سیاسی و مطلوب به دولت سعودی امکان احیای نقش طبیعی اش را خواهد داد.
برای چنین امری دولت سعودی باید از وزنه ی سیاسی و اقتصادی و اطلاع رسانی و دینی خود بهره ببرد تا به مصالح خود و دو امت عربی و اسلامی خدمت نماید.
وی افزود: بازنگری در سیاست های قبلی عیب نیست، چرا که دو روز پیش رئیس جمهور آمریکا در همایش مبارزه با تروریسم در باره ی عواملی که جوانان را به طرف افراط گرایی می کشاند سخنرانی کرد و دلایل زیاد اقتصادی و سیاسی و .. برشمرد؛ اما قضیه ی فلسطین و طرفداری غرب از منافع اشغال گران و دخالت بیگانگان و غیره را به باد فراموشی سپرد؛ ولی اظهار داشت که توانایی بازنگری در سیاست هایش را دارد؛ پس چرا حاکمان ما و در راس آنها دولت سعودی در سیاست هایشان بازنگری نکنند؟ اکنون فرصتی گران بها و دست نیافتنی برای عربستان سعودی پیش آمده و بسیاری از مردم منتظر سیاست های جدید داخلی و خارجی دولت سعودی هستند، پس در صورتی که کشور سعودی امورداخلی و خارجی خویش را سر و سامان دهد و از وزنه ی سیاسی و اقتصادی و دینی و اطلاع رسانی اش بهره گیرد، گمان می کنم که دوباره به منزلت و جایگاه پیشین خود بازخواهد گشت. اما اگراین فرصت را از دست دهد، اول خودش و به دنبال آن کشورهای خلیج و دول عربی زیان خواهند دید.
http://arabi21.com/story/812262/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا