خبر های جدید

عبدالرحمن پیرانی در «کنفرانس بین‌المللی وحدت »: جلوگیری از کشتار بیشتر، رسالت عالمان اسلامی در زمان حاضر است

عبدالرحمن پیرانی در «کنفرانس بین‌المللی وحدت »: جلوگیری از کشتار بیشتر، رسالت عالمان اسلامی در زمان حاضر است

بیست‌ونهمین «کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی» با موضوع «بحران‌های کنونی جهان اسلام» با حضور مهمانان داخلی و خارجی از تاریخ ۶ تا ۸ دی‌ماه مصادف با ۱۵ تا ۱۷ ربیع‌الاول، در سالن اجلاس سران برگزار شد.

دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانیِ مراسم افتتاحیه، با اشاره به اوضاع فاجعه‌بار منطقه‌ی خاورمیانه و جهان اسلام گفت: «آغاز خشونت، خارج‌شدن اعتدال از فکر و سخن است. خطر واقعی، آن زمانی است که در یک جامعه، خشونت تبدیل به گفتمان می‌شود و تا گفتمان ما بر مدار اعتدال و به‌دور از افراط نباشد، نتیجه‌ی آن، خشونت فکری و عملی خواهد بود.»

در ادامه‌ی مراسم، شخصیت‌ها و نخبگان جهان اسلام، به ایراد سخن پرداختند. کنفرانس پس از اقامه‌ی نماز جماعت ظهر، در قالب کمیسیون‌های تخصصی در هتل «استقلال» تهران ادامه پیدا کرد.

از مهم‌ترین کمیسیون‌های تخصصی برگزارشده، کمیسیون «مساعی حمیده» بود. دکتر «عبدالرحمن پیرانی» با اشاره به مشکلات و مسائلی که جهان اسلام را فراگرفته است، گفت: «صرف‌نظر از نگاه ما به حوادث و صرف‌نظر از این‌که مقصر کیست و یا تعیین‌کردن این‌که کدام طرف بیشتر تقصیر دارد، رسالت عالمان مسلمان، جلوگیری از کشتار و ویرانی و قدم‌برداشتن و سخن‌گفتن در مسیر پیش‌گیری از ریخته‌شدن خونِ بیشتر باشد.» وی در ادامه، اعلام آمادگی کرد از ظرفیت‌های ارتباطی موجود برای رفع سوءتفاهم‌های موجود و نزدیک‌کردن دیدگاه‌ها استفاده کند. در این جلسه، عالمان و نمایندگانِ مجموعه‌های مختلف از جهان اسلام، به بیان نظرات خود پرداختند.

«کمیسیون احزاب»، از دیگر کمیسیون‌های فعال روز اول بود که دکتر «لقمان ستوده» در آن شرکت کرد و در خصوص مسأله‌ی افراطی‌گری گفت: «یکی از بسترهای افراطی‌گری، نادیده‌گرفتن حقوق هویت‌های گوناگون است و استقبال از جنبش مدنی مطالبه‌ی حقوق شهروندی و رفع تبعیض‌ها، زمینه‌ی اجتماعی افراطی‌گری را کم‌رنگ می‌کند.»

مراسم اختتامیه‌ی کنفرانس، شام‌گاه روز سه‌شنبه، با سخنرانی عالمانی از کشورهای اسلامی برگزار شد و با قرائت بیانیه‌ی پایانی بیست‌ونهمین «کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی» به پایان رسید.

«مولوی عبدالحمید» از سخنرانان مراسم اختتامیه، توجه دولت به مناطق اهل‌سنت‌نشین را برای ایجاد وحدت، امری ضروری اعلام کرد و از جوانان اهل‌سنت و شیعه خواست ارتباط بیشتری با هم داشته باشند تا محبت و یک‌رنگی دینی شکل بگیرد.

«بلال سعید شعبان» رهبر جنبش توحید اسلامی لبنان، از دیگر سخنرانان اختتامیه، با تأکید بر مفهوم عدالت در زمامداری، رعایت حقوق شهروندی عموم شهروندان را ضروری برشمرد و این مهم را در کنار برگزاری کنفرانس‌های جهانی، مقدمه‌ی عملی تحقّق تقریب مذاهب و زدودن خشونت و افراطی‌گری در جهان اسلام دانست.

گفتنی است هیأت «جماعت دعوت و اصلاح» به ریاست استاد عبدالرحمن پیرانی، دبیرکل جماعت، در حاشیه‌ی جلسات کنفرانس، دیدارهای عدیده‌ای با مهمانان داخلی و خارجی به عمل آوردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا