خبر های جدید

رجب طیب اردوغان: اسلام هراسی هم باید مانند صهیونیسم و فاشیسم جرم بحساب بیاید

رجب طیب اردوغان: اسلام هراسی هم باید مانند صهیونیسم و فاشیسم جرم بحساب بیاید

 اعلام نارضایتی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از سخنان اردوغان

نخست وزیر رژیم صهیونیستی، وزیر امورخارجه و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات نخست وزیر ترکیه در خصوص صهیونیسم واکنش نشان دادند.

 واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز از آنکارا گزارش داد جان کری  وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در دیدار با احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اظهارات رجب طیب اردوغان را درباره صهیونیسم «قابل اعتراض» خواند.

 کری گفت پیدا کردن راهی برای حل مشکلات میان اسرائیل و ترکیه بسیار مهم است.

ایرنا نیز در گزارشی اعلام کرد:یک دیپلمات آمریکایی گفت: جان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا  در دیدار با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ناخرسندی خود را در سخنان وی در باره صهیونیسم عنوان خواهد کرد.

اردوغان درسخنانی در نشست اتحاد تمدن‌هاˈ که در وین برگزار شد، اظهارداشت که اسلام هراسی از سوی جامعه بین الملل باید همانند صهیونیسم و فاشیسم به عنوان جرمی علیه بشریت محسوب شود.

تارنمای خبری ˈان.تی.ویˈ ترکیه این مطلب را به نقل از یک از دیپلمات‌های آمریکا که به همراه کری به ترکیه سفر کرده است بدون فاش کردن نام وی عنوان کرد.

این دیپلمات آمریکایی افزود : سخنان اردوغان در مورد صهیونیسم در روابط آمریکا و ترکیه نقش تخریب کننده می تواند داشته باشد و وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با اردوغان نگرانی خود را به وی اعلام خواهد کرد.

به نوشته رسانه های ترکیه ، ˈتومی وییتورˈ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید نیز در واکنش به این سخنان اردوغان گفت: ما سخنان اردوغان را در قرار دادن صهیونیسم در فهرست جرایم علیه بشریت را رد می کنیم . این یک موضع گیری تهاجمی و اشتباه است.

 به گزارش این رسانه های خبری، بنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز ضمن محکوم کردن سخنان نخست وزیر ترکیه در کنار هم قرار دادن صهیونیسم و فاشیسم در فهرست جرایم علیه بشریت را دروغ خواند.

 ˈجان کِریˈ وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در ادامه سفر ۱۰ روزه خود به چند اروپایی و آسیایی تحت تدابیر شدید امنیتی برای گفت وگو با مقامات ترکیه در باره بحران سوریه و تحولات خاورمیانه وارد آنکارا شد.

کری در مدت حضورش در آنکارا با ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر و ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه دیدار و گفت و گو  می کند.

 براساس این گزارش، موضوع بحران در سوریه، یکی از مهمترین محورهای اصلی گفت و گوی کری با مقامات بلندپایه ترکیه است.

 پیش بینی می‌شود ابعاد مختلف روابط ترکیه و آمریکا اعم از سیاسی، اقتصادی و نظامی، همکاری در تروریسم فرایند گفت و گوهای ترکیه با ˈعبدالله اوج آلانˈ رهبر زندانی ˈپ.ک.کˈ برای حل مهمترین مساله سیاسی ترکیه، تحولات در جزیره قبرس به ویژه به دنبال انتخابات ریاست جمهوری اخیر در بخش جنوبی قبرس و فرایند حل این مساله، تحولات عراق ، حوزه بالکان و افغانستان و موضوع تحریم های آمریکا علیه ایران از دیگر محورهای گفت و گوی هیاتهای سیاسی آمریکا و ترکیه باشد.

خبرگزاری مهر نیز در این خصوص به نقل از روزنامه “حریت” چاپ ترکیه گزارش داد، “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات روز گذشته “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه درباره صهیونیسم مدعی شد: من اظهارات نخست وزیر ترکیه در خصوص مقایسه غلط صهیونیسم با نازیسم را محکوم می کنم، من فکر می کردم که چنین تفکرات تیره متعلق به گذشته است.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در پنجمین اجلاس ائتلاف تمدن ها در وین با انتقاد از مواضع برخی کشورهای اروپایی در قبال مسلمانان، آن را مشابه مواضع صهیونیستها، ضد یهودی و فاشیستی خوانده بود و خواستار این شده بود که اسلام هراسی، جنایت علیه بشریت شناخته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز اظهارات اردوغان را حرف های توخالی و پوچ و بیانگر جهالت وی دانسته بود. “تامی ویتور” سخنگوی کاخ سفید نیز اظهارات اردوغان را اهانت آمیز و غلط خوانده است.

 “بان کی مون”دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با نارضایتی از اظهارات اردوغان در خصوص صهیونیسم، اظهارات نخست وزیر ترکیه و مقایسه نازیسم با صهیونیسم از سوی وی را محکوم کرده است.

 گفتنی است برخی رسانه های رژیم صهیونیستی، بهبود روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی را از موضوعاتی دانسته اند که قرار است در دیدار “جان کری” وزیر خارجه آمریکا از ترکیه با مقامات این کشور مطرح شود.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا