مقالات

آمار دقیق جمعیت مسلمانان اروپا

آمار دقیق جمعیت مسلمانان اروپا
روزنامه کلنر اشتادت انسایگر چاپ آلمان طى یک گزارش مفصل آمار جمعیت مسلمان اروپا را اعلام کرد. پس از سوء قصدهاى تروریستى در لندن توجه جوامع غرب به صورت خاص به حضور مسلمانان در اروپا جلب شده است. براساس آخرین آمار از مجموع ۴۵۵ میلیون نفر جمعیت اروپا، ۱۵ میلیون (۳/۳ درصد) آن را مسلمانان تشکیل مى‌دهند .

این نسبت در کشورهاى آلمان، فرانسه، اتریش و هلند بیش از سایر نقاط اروپاست. گفته مى شود تنها تعداد اندکى از آنان افراطى هستند. به گزارش ایکرو، ۴ درصد جمعیت آلمان (۲/۳ میلیون) را مسلمانان تشکیل مى‌دهند که پس از مسیحیت دومین دین بزرگ در این کشور محسوب مى شود. از این تعداد، ۴/۲ میلیون نفر ترک هستند و بقیه از اتباع یوگسلاوى سابق، کشورهاى عربى و ایران به شمار مى‌روند .
در انگلستان که ۶۰ میلیون جمعیت دارد، مسلمانان ۲ میلیون نفر، یعنى ۳ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند. غالب این افراد از کشورهاى مستعمره سابق انگلیس و به ویژه از پاکستان و بنگلادش هستند .
همچنین آمار مسلمانان جمعیت ۶۰ میلیونى فرانسه ۶ میلیون نفر ذکر شده است که عمدتاً از کشورهاى تحت استعمار سابق هستند و در طول زمان به این کشور مهاجرت کرده و به صورت دائم اقامت گزیده اند. تعداد قابل توجهى نیز از ترکیه هستند . در هلند که جمعیت آن ۱۶ میلیون نفر است، تعداد مسلمانان ۹۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است. آنان هیچ گاه مشکل و اصطکاکى با دیگر سکنه این کشور نداشته اند، اما پس از نوامبر ۲۰۰۴ یعنى زمانى که قتل تئوون گوگ (کارگردانى که به مقدسات اسلامى اهانت کرده بود) از سوى یکى از مسلمانان مهاجر صورت گرفت، تنش هاى شدیدى رخ داد و برخى از مساجد و کلیساها در اعتراض به رفتار و عقاید یکدیگر به آتش کشیده شد. غالب مسلمانان هلند را اتباع ترکیه تشکیل مى دهند .
این گزارش که در روزنامه کلنر اشتادت انسایگر چاپ آلمان منتشر شد، حاکى است: در اتریش ۳۴۰هزار مسلمان در میان ۱/۸ میلیون تن جمعیت این کشور شمارش شده‌اند که ۴ درصد جمعیت را تشکیل مى‌دهند. این مسلمانان عمدتاً از بوسنى هرزگوین به اتریش مهاجرت کرده‌اند. اتباع ترکیه و مسلمانان مهاجر از سایر کشورهاى اسلامى به ترتیب اقلیت‌هاى بعدى اتریش را تشکیل مى‌دهند. بلژیک با داشتن ۳/۱۰ میلیون جمعیت ۳۸۰هزار مسلمان (۷/۳درصد) را در خود جاى داده است. بخش عمده این افراد از مراکش و ترکیه هستند .
قابل ذکر است در آمار مختص کشورهای اروپای غربی می‌باشد و در آن شمار مسلمانان قفقاز، روسیه، اروپای شرقی، بالکان و ترکیه ذکر نشده‌ است .

ورود قرآن آمریکایی به هند ممنوع شد
هند، ورود کتاب «فرقان‌الحق» ـ قرآن آمریکایی موسوم به هزاره ـ را به این کشور ممنوع اعلام کرد. به نوشته «قدس» به نقل از «هندوستان‌تایمز»، دولت هند با تصویب ابلاغیه‌ای گمرگی در مجلس این کشور، ورود کتاب «فرقان‌الحق» را به دلیل مسائل امنیتی ممنوع کرد .
انتشار این کتاب که «قرآن هزاره» لقب گرفته است در آمریکا، خشم بسیاری از محافل اسلامی را در این کشور و دیگر کشورهای جهان، برانگخیته است .
رهبران مسلمان معتقدند، «فرقان‌الحق»، ترجمه تحریف‌شده‌ای از قرآن و توهینی آشکار به مسلمانان است .
اداره اطلاعات بین‌الملل آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: انتشار این کتاب، کار گروه کوچکی از مبلغان مسیحی است که با هدف تشویق مسلمانان به گرایش به مسیحیت صورت گرفته است و این موضوع هیچ ارتباطی با دولت آمریکا ندارد .
توضیح اینکه، این کتاب که توسط دو شرکت انتشاراتی آمریکایی به نام «Omega 2001» و «wine press» چاپ شده شامل ۷۷ سوره از جمله سوره‌هایی به نام «الفاتحه»، «الجنه» و «الانجیل» است و بسیاری از عقاید اسلامی در آن مردود شمرده شده یا وارونه جلوه داده شده‌اند .
این کتاب ۳۶۶ صفحه‌ای که به زبان‌های انگلیسی و عربی چاپ و منتشر شده، در مدارس خصوصی کویت در دسترس دانش‌آموزان قرار گرفته است .
در این کتاب به جای «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای هر سوره «بسم ا…» آمده که در برگیرنده عقاید مسیحیان در مورد تثلیث است .
در مقدمه این کتاب چنین آمده است: «تقدیم به ملت عرب و همه مسلمانان جهان . در عمق وجود هر انسانی اشتیاق فراوانی برای رسیدن به ایمان حقیقی، آرامش درونی، آزادی معنوی و زندگی ابدی وجود دارد. این متن (کتاب فرقان‌الحق) می‌تواند به اشتیاق سمت‌وسو ببخشد .
در برخی نظرات ارائه شده درباره این کتاب چنین می‌خوانیم :
ـ در طول ۱۴۰۰ سال گذشته هیچ اثر ادبی خلق نشده که بتواند مانند فرقان‌الحق با قرآن مقابله کند (Bapt.it press).
ـ … کتابی بهتر از قرآن که به زبان عربی فصیح و زیبا و انگلیسی قوی نوشته است (دکتر مایکل براون، استاد زبانهای سامی ).
ـ پیام انجیل به روشنی در این کتاب دیده می شود(یکی از مجلات پروتستان ).
ـ فرقان‌الحق روشی نوآورانه و منحصر به فرد برای انتقال حقایق انجیل به مسلمانان است (رئیس یکی از مدارس مسیحی در خاورمیانه ).
در پایگاه اینترنتی آمازون، «فرقان‌الحق » این‌گونه معرفی شده است: اگر می‌خواهید با اسلام یا مسیحیت آشنا شوید، این کتاب را بخوانید، زیرا این کتاب قرآن جدیدی به نام پیام قرآن و انجیل را با هم پیوند می‌دهد .
در یکی از پایگاه‌های اینترنتی مسیحی به نام (messiah Gifts) که ستاره داود نیز بر بالای صفحه اصلی آن خودنمایی می‌کند(؟!) آمده است: پایگاه اینترنتی آمازون که آخرین عناوین کتاب‌ها در موضوعات مختلف را به فروش می‌رساند به تبلیغ این کتاب پرداخته است و آن را قرآنی نوشته شده به شیوه جدید و منحصر به فرد خوانده است . در یکی از آیات آن ازدواج با بیش از یک زن برابر با زنا دانسته شده و در آیات دیگر طلاق و جهاد حرام و غیرشرعی خوانده شده‌اند. همچنین در مورد ارث مطالبی در آن آمده که مغایر با دستورات اسلامی است .

تلفن همراه اسلامی وارد بازار ایران ‌شد
تلفن همراه «آی هشتصد ایلکون» با امکان یادآوری اتوماتیک نمازهای پنج‌گانه و خواندن آیات قرآن به زبان عربی و انگلیسی وارد بازار ایران و افغانستان شد .
به گزارش خبرگزاری ایکنا، به نقل از مرکز مطالعات و بررسی اقتصادی و بازرگانی خاورمیانه، از ویژگی‌های مهم این موبایل اسلامی موارد جالب و منحصر به فردی است که در اینجا به ذکر مهمترین آنان می‌پردازیم :
۱ ـ تمام متن قرآن کریم با رسم‌الخط زیبا و درشت و همچنین ترجمه آن به زبان انگلیسی با تأیید‌یه از مرکز اسلامی دانشگاه الازهر مصر در حافظه دائمی گوشی‌ها به ثبت رسیده و ذخیره شده است .
۲ ـ اعلام اذان در اوقات شرعی روز به همراه ذکر دقیق اوقات شرعی در ایران و ۶۰۰۰ شهر معروف دنیا در حافظه این گوشی‌های تلفن همراه از دیگر قابلیت‌های منحصر به فرد این محصول است .
۳ ـ حتی قبل از موعد اوقات شرعی این گوشی تلفن همراه با آلارم و هشدار صوتی شخص را از نزدیک شدن وقت اذان مطلع می‌نماید .
۴ ـ این موبایل اسلامی با ارائه جهت قبله، شما را در هر کجای جهان که باشید برای اقامه نماز یاری ‌می‌دهد . گوشی‌های ایلکون با ارائه جهت قبله از طریق مختلف نصب شده در دستگاه از قبیل جهت حرکت ماه، وضعیت طلوع و غروب خورشید، جهت شمال به جنوب، موقعیت دقیق قبله و مکان کعبه را به شما نشان ‌می‌دهد .
۵ ـ از ویژگی‌های مهم این گوشی بهره‌گیری از بالاترین سیستم GPRS کلاس ۱۲ است که سبب می‌گردد شما بسیار سریع‌تر از تلفن‌های همراه دیگر با هر نقطه از دنیا برقراری ارتباط داشته‌باشید. در واقع نقل و انتقال اطلاعات و سرعت این نقل و انتقال که در دنیای امروز از مهمتمرین مقوله‌های ارتباطی است در ساختار این موبایل اسلامی به خوبی مشاهده می‌شود. ارتباط با دیگران و حتی با شبکه جهانی اینترنت و انتقال اطلاعات به سرعت و سهولت برقرار می‌گردد .
۶ ـ این گوشی‌ها علاوه بر اوقات شرعی دارای تقویت دقیق میلادی و هجری و تبدیل روزها و به طور کلی اطلاعات خوب تقویمی را دارا است .
۷ ـ برنامه مخصوص ماه مبارک رمضان برای ارائه اوقات شرعی این ماه از قبیل زمان اذان نماز سحر، افطار، وقت امساک (زمان قبل از سحر و افطار) از دیگر ویژگی‌های جالب این گوشی است .
۸ ـ از دیگر ویژگی‌های اسلامی این موبایل سکوت آن و تبدیل حالت زنگ به حالت ویبره در ۴۰ دقیقه از زمان شروع اذان تا هنگامی که شخص در مسجد و مکان‌های عبادی در حال انجام فرائض دینی است . زنگ تلفن همراه به حالت لرزشی تبدیل و از ایجاد مزاحمت برای دیگر افراد حاضر در جمع جلوگیری می‌شود .
۹ ـ این موبایل اسلامی دارای حافظه‌ای حدود ۱۶ مگابایت با بهره‌گیری از سه باند مخابراتی بدون نقطه کور (همیشه در دسترس) صفحه نمایشی دو اینچی TFCT قابلیت ارسال MMS/SMS/EMS با راهنمای تصاویر گرافیکی گویا و بازی‌های انحصاری تعبیه شده داخل دستگاه و سیستم WAP2 جهت اتصال بی‌سیم به اینترنت، افقی جدید برای استفاده‌کنندگان تلفن همراه در کشورهای اسلامی را پیش‌رو می‌گذارد .
گفتنی ‌است، شرکت بازرگانی فجر (فانوس جهان رهنمون) موفق به اخذ امتیاز انحصاری فروش و خدمات پس از فروش گوشی‌های موبایل اسلامی با نام تجاری ایکلون در کشورهای ایران و افغانستان شده است .

امسال، پنج‌هزار دانمارکی مسلمان شدند
طی سال جاری میلادی، پنج‌هزار نفر در دانمارک، مسلمان شده‌اند. به گزارش مهر، تعداد شهروندان دانمارکی که اسلام می آورند هر روز افزایش می یابد، در این میان اکثریت این افراد را جوانان تشکیل می دهند و به عبارت دیگر می‌توان گفت، یک سوم از تازه‌مسلمانان، جوانان دانمارکی هستند .
تعداد تازه مسلمانان سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. دختران نیز تعداد بسیاری از این تازه مسلمانان محسوب می‌شوند که به علت ازدواج با مسلمانان به دین اسلام روی آورده‌اند .
این روزنامه دانمارکی اعلام کرده است که ۵۰۰۰ دانمارکی طی سال جاری میلادی مسلمان شده‌اند. این آمار توسط امامان جماعت، مراکز اسلامی و واعظان مساجد در اختیار این روزنامه دانمارکی قرار گرفته است .
مسلمانان دانمارک ۱۸۰ هزار نفر برآورد شده‌اند که این تعداد ۳ درصد جامعه دانمارک را تشکیل می دهد. سه نماینده مسلمان در پارلمان این کشور راه یافته اند و اسلام پس از پروتستان لوتران که پیروان آن ۵۴ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، دومین دین بزرگ دانمارک محسوب می شود .
مسلمانان دانمارک به تازگی در اعتراض به انتشار کاریکاتور توهین آمیز پیامبر اسلام (ص) در روزنامه «جولند پستن» دست به اعتراض زدند و امتناع دیدار نخست وزیر این کشور با سفرای کشورهای اسلامی در دانمارک نیز توسط چند وزیر اسبق وزارت امور خارجه دانمارک مورد انتقاد قرار گرفت .

نخستین دانشگاه عربی ـ اسلامی در آمریکای مرکزی
مهر: نخستین دانشگاه بین‌المللی عربی ـ اسلامی با همکاری دانشگاه الازهر به منظور اشاعه فرهنگ اسلامی و ارائه چهره واقعی اسلامی در پاناما واقع در آمریکای مرکزی افتتاح شد. دانشگاه بین‌المللی پاناما که با همکاری دانشگاه الازهر افتتاح شده است از کادر آموزشی، تحقیقاتی و فرهیختگان آکادمی این دانشگاه بهره می‌برد تا اسلام را به زبان مسلمانان و به علاقه‌مندان آموزش دهند. به گزارش خبرگزاری العربیه، پاناما بیش از ۱۲هزار مسلمان دارد که به منظور برگزاری کلاس‌های دروس دینی، اقامه نماز و آموزش مبانی اسلامی به علاقه‌مندان، مساجد و مراکز دینی و مدارس اسلامی تاسیس شده است. تعداد مساجدی که در پاناما وجود دارد ۹ مسجد است، مهم‌ترین آنها مسجد «کبیر» در پایتخت پاناما است که وابسته به مرکز فرهنگی اسلامی این شهر است. در شهرهای مهم این کشور از جمله پاناما و کولون مدارس عربی و مراکز خیریه اسلامی وجود دارد .
تاریخ ورود اسلام به آمریکای جنوبی، شمالی و مرکزی شناخته شده نیست و نیاز به تحقیقات گسترده‌ای دارد. برخی از تحلیلگران تاریخ مسلمانان آمریکا معتقدند که آمریکایی‌ها در مورد این مسئله سکوت می‌کنند و نظر خود را ارائه نمی‌دهند. در کتاب «نقش عرب در کشف قاره جدید» نوشته فهمی توفیق مقبل آمده است که: «اولین هجرت مسلمانان به پاناما در اوایل نیمه دوم قرن شانزدهم بوده است که اولین گروه مسلمان از اسپانیا به آمریکا به منظور کارکردن در معادن طلا وارد شدند .» این افراد از بردگان آمریکایی‌ها بودند که در سال ۱۵۵۲ به همراه قبیله «مندینکا» به آمریکا آمدند، آنها خواندن و نوشتن می‌دانستند و با ورود خود به کشور پاناما جو فرهنگی، علمی و دینی در این کشور را رشد و بسط دادند .

بیش از هزار نفر آلمانی در سال ۲۰۰۵ به اسلام گرویده‌اند
القدس العربی: بنابر اعلام آموزشکده مرکزی محفوظات اسلامی آلمان، بیش از هزار نفر آلمانی در سال جاری میلادی به دین مبین اسلام گرویده‌اند .
سلیم عبدالله مدیر این آموزشکده در مصاحبه با روزنامه برلینر سایتونگ اعلام کرد: این تعداد نو مسلمان، جمعیت قابل توجه‌ای هستند .
وی با اشاره به آمار آموزشکده محفوظات اسلامی افزود: در میان سه میلیون و دویست‌هزار مسلمان ساکن آلمان، ۱۴۲۳۵ نفر مسلمان آلمانی وجود دارد و زنان با ۶۲ درصد دو سوم مسلمانان آلمانی‌الاصل را تشکیل می‌دهند .
مدیر آموزشکده محفوظات اسلامی نیز گفت: اکثر زنان مسلمان آلمانی‌الاصل دارای تحصیلات عالیه و درآمد خوبی هستند و فقط عده اندکی بر اثر ازدواج با مسلمانان به دین اسلام مشرف شده‌اند .

مسلمانان در لندن یک مسجد ۷۰هزار نفری می‌سازند
طرح ساخت یک مسجد عظیم با ظرفیی حدود چهل‌هزار نمازگزار، در کنار مجتمع المپیک لندن، برای سال ۲۰۱۲ ارائه شده است. به گزارش سرویس بین‌الملل " بازتاب" به نقل از "تایمز"، حامیان این پروژه امیدوارند که مسجد و ساختمان‌های اطراف آن، حدود هفتاد‌هزار نفر گنجایش داشته باشد؛ این رقم تنها ده‌هزار نفر کمتر از گنجایش استادیوم المپیک لندن است. در طراحی و معماری مدرن این مسجد، به جای گنبدهای مرسوم در همه مساجد، از یک سقف شیشه‌ای کدر استفاده می‌شود. انتظار می‌رود، این بنا، به محل تجمع ورزشکاران و تماشاگران مسلمان تبدیل شود. "عبدالخالق" از اعضای برجسته گروه "جماعت تبلیغ" در انگلیس، که این مسجد را مرکز مهم خود می‌دانند، می‌گوید: این کار تاکنون در انگلیس انجام نشده است. گفتنی است، این مجموعه در شرق لندن که تا چند سال آینده، بزرگ‌ترین جمعیت مذهبی انگلیس را خواهد داشت، بنا می‌شود. این در حالی است که کلیسای "آنجلیکان" لیورپول، بزرگ‌ترین عبادتگاه مسیحیان انگلیس، سه‌هزار نفر گنجایش دارد .
این مسجد سه طبقه، گنجایش چهل‌هزار نفر را خواهد داشت و انتظار می‌رود سقف بی‌نظیر آن، بنایی به یاد ماندنی شود. این مجموعه شامل یک باغ، یک مدرسه، کتابخانه و نیز خوابگاهی برای نمازگزاران بازدید‌کننده خواهد بود .
دیوارهای مسجد با خوش‌نویسی‌های اسلامی منقش می‌شوند و محل‌های وضو، مجهز به آبشار مانندهایی است که تقریباً تقلیدی از نهر است .

تعداد حجاج فرانسوی، بیشتر از حاجیان کشورهای بزرگ اسلامی
امسال بیش از ۲۵ هزار مسلمان از فرانسه عازم مکه شدند که این رقم از میزان حجاج کشور اسلامی بزرگ و پرجمعیت مراکش بیشتر است .
به گزارش خبرنگار «بازتاب» از پاریس، منابع رسمی در فرانسه، تعداد حجاج اعزامی از فرانسه به مکه را بیش از ۲۵ هزار نفر اعلام کردند که این تعداد، از میزان حجاج مراکشی که نزدیک به ۲۴ هزار نفر اعلام شده، بیشتر است .
با اینکه اقدامات علنی و غیرعلنی فرانسوی‌ها برای مهار روی‌آوری مسلمان به هویت اسلامی ادامه دارد، ولی همچنان این روند، رو به رشد است. آمار ۲۵ هزار نفری حجاج فرانسوی گویای این واقعیت است که مسلمانان در پی هویت اسلامی خود بوده و تمام اقدامات انحرافی در این راه، نتیجه مطلوب را در پی نداشته است .
گفتنی است که ده سال پیش، شمار حجاج اعزامی از فرانسه، هفت هزار نفر بود و سال گذشته و حتی امسال به خاطر کمی امکانات کنسول عربستان سعودی در فرانسه، عده‌ای از متقاضیان، موفق به دریافت ویزا نشده و از رفتن به حج محروم شدند .
با توجه به اینکه کشور فرانسه در میان کشورهای اروپایی، بیشترین رقم از شهروندان مسلمان را دارد، ولی این کشور همچنان نیازهای این جامعه را نادیده گرفته و همچون شهروندان درجه دو با آنها رفتار می‌کند. در همین رابطه، مشکل نبود اماکن لازم برای قربانی کردن دام به مناسبت عید قربان، گویای این واقعیت بود .
از آنجایی که مسلمانان اهل‌سنت پایبندی خاصی بر قربانی کردن یک رأس دام در روز عید قربان دارند و هر ساله با توجه به این خواسته مسلمانان در روز عید قربان رسانه‌های فرانسوی با بیان این مشکل عدم اقدام عینی دولتمردان فرانسوی را گزارش می‌کنند .
با اینکه خود مسلمانان در این چند سال دست به کار شده و اماکنی را برای این کار تهیه کرده‌اند ولی اغلب با کارشکنی شهرداری‌ها مواجه هستند. مسلمانانی که موفق به یافتن جایی برای قربانی کردن نمی‌شوند اغلب این کار را در حمام و یا انبار ساختمان‌ها انجام می‌دهند .
با اینکه در مواقع مختلف سیاستمداران فرانسوی برای جلب آرا در ایام انتخابات برخورد دولت و شهرداری‌ها را با این بخش از جامعه فرانسوی محکوم کرده و خواهان بهبود این وضعیت شده‌اند ولی همچنان بخش وسیعی از مسلمانان برای اجرای نماز جماعت مجبورند این سنت اسلامی را در انبار ساختمان‌ها اجرا کنند .
« ژان پیر شونمان» نماینده مجلس و وزیر دفاع اسبق فرانسه، در مصاحبه‌ای اعلام کرد، شرم‌آور است که شهروندان مسلمان در فرانسه برای اجرای مراسم دینی خود در فرانسه به انبارها و زیرزمین‌ها پناه برند .

————————————————————————————————————–

منبع : سنی آنلاین

http://sunnionline.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا