خبر های جدید

در مصر چه خبر است؟

یک روز پیش از آغاز محاکمه محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر، نیروهای نظامی و امنیتی مصری قاهره را به پادگان نظامی تبدیل کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، هواداران محمد مرسی اعلام کرده اند در روز محاکمه او اعتراضات گسترده ای به راه خواهند انداخت و تهدید کرده اند از برگزاری جلسه محاکمه جلوگیری خواهند کرد. این تهدیدها موجب شد نیروهای امنیتی در قاهره به ویژه در اطراف منطقه طره که قرار است جلسه محاکمه در آنجا برگزار شود به حال آماده باش درآیند.
گزارشگر اسکای نیوز در این باره از قاهره گزارش داد: همه نگاه ها به منطقه طره در قاهره دوخته شده است که معروفترین زندان مصر و همچنین مقر فرماندهی پلیس که قرار است مرسی در آن محاکمه شود، در آنجا قرار دارد. منابع امنیتی اعلام کردند بیش از بیست هزار سرباز و افسر پلیس برای برقراری امنیت محاکمه بسیج شده اند و گفته می شود طرح هایی برای به شکست کشاندن روند محاکمه تهیه شده است.
محمد الدماطی عضو گروه وکلای مدافع مرسی گفت: «بدون شک قرار گرفتن مرسی در جایگاه متهم در جلسه دادگاه، یکی از عواملی است که موجب افزایش هیجان و خشم مردم می شود».
بسیاری از مصری ها نگران آغاز موج جدیدی از خشونت و رویارویی و کشتار همزمان با محاکمه مرسی هستند. آرامش ظاهری حاکم بر قاهره هر لحظه ممکن است وضعی انفجار آمیز به خود بگیرد. گروه حقوقی مدافع مرسی اعلام کرد هواداران مرسی و شخص او با این محاکمه مخالف هستند و مشروعیت دادگاه را به رسمیت نمی شناسند. وکلای مرسی اعلام کردند صرفا برای نظارت بر روند دادگاه در جلسه دادگاه حاضر خواهند شد. اما مردم مصر این اقدامات تاکتیکی را نمی پذیرند.
یک تظاهرکننده حامی مرسی، محاکمه او را «مسخره» توصیف کرد. تظاهرکننده دیگر گفت «این محاکمه باطل است زیرا اساس آن باطل است».
تهدید حامیان مرسی از مرزهای مصر فراتر رفته است و آنان اعلام کردند در روز محاکمه مصری، اعتراضاتی در مقابل همه سفارتخانه ها و کنسولگری های مصر در سراسر جهان برگزار خواهد شد.
اما این تهدیدهای توأم با خشم نتوانسته است صدای طرف مقابل را خاموش کند. یک شهروند مصری گفت: «بدون شک مرسی مرتکب اشتباهات زیادی در حق مردم مصر شد و به آوازه مصر در داخل و خارج از کشور آسیب رساند».
ناظران سناریوهای متعددی درباره روز محاکمه مرسی مطرح می کنند. برخی می گویند مرسی در جلسه دادگاه حاضر نخواهد شد و عده ای می گویند جلسه دادگاه به تعویق خواهد افتاد و برخی نیز می گویند صحن دادگاه و خارج از آن صحنه کشمکش شدید بین حامیان و مخالفان مرسی خواهد بود. در روز محاکمه مشخص خواهد شد که کدام سناریو به واقعیت نزدیک تر است. تا آن زمان، مصری ها نفس هایشان را در سینه حبس خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا