كردستان

نقش کردها در تمدن اسلامی

نقش کردها در تمدن اسلامی

 

با ظهور اسلام و حضورش در کردستان ، بزرگان بسیاری در راه این دین کوشیدند و اشقانه به خدمت و تعالی آن همت گماشتند . عل ی رغم اینکه این ملت ، زبرگترین خدمات را در قبال دین اسلام و زبان عربی انجام داده است ، اما متأسفانه نقش برجسته انها در طول زمانهای دور و  دراز ، مجهول و ناشناخته مانده است .

 

ماموستا هه ژار در مقدمه ی دیوان شیخ احمد جزیری از امام محمّد غزالی نقل می نماید که فرموده اند : « ‌[ علوم ] دین اسلام  بر سه پایه بنیاد یافته است که عبارتند از : دینوری ، آمدی و شهرزوری » .

 

ما اینجا می توانیم برای یادآوری ، اسامی چندی از مشاهیر بزرگ کُرد را ذکر بنمائیم که اسم هایشان در اذهان مسلمانان و اعراب با حروفی از نور نگاشته شده است . در حالی که انها از نسل این ملّت بزرگ می باشند ، از جمله ی آن مشاهیر می توان از قهرمان جاودانه و رهائی بخش قدس صلاح الدین ایوبی ، امام ممد عبده شاگرد سید جمال الدین افغانی ، امیر الشعراء احمد شوقی ، شیخ عبدالباسط عبدالصمد قاری برجسته و بلند آوازه ی قرآن ، عباس محمود عقاد ، محمد فرید وجدی ، خانواده تیموری ( محمد ، محمود ، عایشه ) ، جمیل صدقی زهاوی ، ابن حاجب ،ابن صلاح شهرزوری ، سیف الدین آمدی ، حافظ عراقی ، ابوالفداء ایوبی و خاندان ابن اثیر مورخ مشهور ، ابن خلکان جغرافیدان و مورخ ، بابا طاهر عریان عارف و شاعر و  [ مفسر بزرگ محمود آلوسی ]  نام برد .

 

 

ابن حجر عسقلانی در کتاب (( الا اصابه فی تمیز الاصحابه)) ذکر کرده است که در میان اصحاب رسول خدا یک نفر کرد به نام (( جابان)) بوده است که حدود ۱۰ حدیث از او روایت شده است .

 

استاد « حسن محمود محمد کریم » در جلد سوم از سلسله کتب « نگاهی نو به تاریخ کُرد » می گوید : کردها که در کتاب دینی خود مژده آمدن پیامبری از سرزمین درخت خرما  و سرزمین شتر سرخ را شنیده بودند ، مدام چشم انتظار بودند که این پیامبر عدل و داد ایشان را از ستم پادشاهان ستمگر ایران و روم برهاند این بود که با انتشار خبر پیامبری حضرت محمّد ( ص ) جابان کرد را به نمایندگی از طرف خود برای تحقیق و بررسی در مورد صدق این خبر روانه سرزمین عربستان کردند . و این برای ملت کرد بسی جای خرسندی و افتخار است ، در حالی که نزدیکان و خویشان محمد او را تکذیب و شکنجه می کردند ، اما کردها برای کشف حقیقت و راستی هزاران کیلومتر راه را طی کرده و خود را از هوای خنک و کوهستانی کردستان و کوههای سر به فلک کشیده آن به بیابان های گرم و سوزان عربستان می رسانند تا هدایت و نور را بیابند .

 

اگر چه در اطراف پیامبر ( ص) افرادی از ملیت های دیگر چون صهیب رومی و عداس نینوایی و سلمان فارسی و بلال حبشی هم حضور داشتند اما هیچ کدام از این بزرگواران همچون جابان کرد به نمایندگی از طرف ملت و قومشان و برای کشف حقیقت به آنجا نیامده بودند . بلکه فقط این کردها بودند که نماینده خود را روانه سرزمین وحی کردند تا برای ملت خود و سایر اقوام اطرافشان خبر بیاورند .

 

کردها قبل از اینکه کسی اسلام را برایشان بیاورد با میل و رغبت خود به استقبال آن  رفتند . این بود که با آمدن سپاه اسلام چنان جنگ قابل توجهی در کردستان رخ نداد .

 

آری این است که ملت کرد پس از گذشت پانزده سده  همچنان مؤمن و مسلمانند و به دین و آئین خود افتخار می ورزند و با جان و مال از آن دفاع می کنند  و آن را یگانه راه نجات و آزادی خود می دانند . لذا هم دوش و همراه با سایر برادران مسلمانشان همچون گذشته ، حالا هم با ایفای نقش در بیداری اسلامی و حرکت و نهضت بزرگ مسلمانان معاصر به خدمت دین و خلق پرداخته و حضور و فعالیت  شیر مردانی همچون سعید نورسی ، شیخ سعید پیران ،  احمد مفتی زاده ، ناصر سبحانی ، فاروق فرسا  ، محمد ربیعی و … دال بر این مدعاست .

——————————-

منبع : سلامی با کردستان ( فقط به عنوان یک منبع استفاده شده و بر مطالب آن افزوده ایم . )

مؤلف : حامد بهرامی

انتشارات : پرتوبیان

‫۳ دیدگاه ها

  1. از درج مطلب جالبتان کمال تشکروقدردانی دارم متأسفانه کرد درهمه ی جهات در جامعه ندید گرفته میشود باید خدمتتان عرض کنم که سابقه ی تاریخی کرد به هفت هزار سال میرسد که کردها همواره سدی مقابل نفوذ بیگانگان بودند

  2. با سلام

    از کتاب سلامی با کردستان به عنوان یک منبع استفاده شده و بر مطلب آن افزوده شده است .

    با تشکر از تذکر شما دوست عزیز

  3. دوستان عزیز نو گرا با سلام از زحماتتان تشکر می نمایم . با معرفی شما این کتاب را تهیه نمودم اما چند نکته :
    ۱ – کتاب زیبا و کوتاهی است و مورد پسند همه خواهد بود .
    ۲ – نام کتاب سلامی با کردستان است نه سلام با کردستان .
    ۳ در بعضی جاها ان گونه که فهمیدم مطالبی به متن اصلی کتاب افزوده ای که نمی دانم با اجازه نویسنده بوده یا نه که در غیر این صورت شاید نادرست باشد .
    بنابر این در اصلاح نام کتاب و تصحیح مطالب ایشان سعی فرمایید .
    موفق باشید
    یکی از دوستانتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا