خبر های جدید

پیتر اوبورن: غرب هزینه نابودی دمکراسی را در مصر خواهد پرداخت.

نشریه دیلی تلگراف؛ پیتر اوبورن مقاله نویس این نشریه انگلیسی اوضاع جاری مصر حال حاضر را با اوضاع مصر در سال ۲۰۱۱ را که در آن زمان و چند هفته قبل به این کشور سفر کرده بود با هم مقایسه کرد.
پیتر اوبورن در این مقاله خود که تحت عنوان “هزینه نابودی دمکراسی در مصر را ما می پردازیم” است، اوضاع جاری در این کشور را به گونه ای دیگر و از نگاه یک نویسنده و روزنامه نگار غربی مورد تحلیل قرار داد.
وی می نویسد: زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ به مصر سفر کردم دیدم انقلابیون مصری موفق شدند حسنی مبارک رئیس جمهوری وقت مصر را با تظاهراتی مردمی سرنگون کنند، حتی توانستند به خواسته هایی فراتر از سرنگونی مبارک هم دست یابند، اما در سفر اخیرم به مصر متوجه شدم اوضاع به شدت فرق کرده است.
پیتر اوبورن در توصیف آن چه در مصر حال حاضر دید می نویسد: اکنون دیدم تظاهراتی که خود باعث پیروزی انقلاب مردم مصر شده بود و دولت جدید را روی کار آورده بود، براساس قوانین دولت موقت ممنوع شده است، حتی بسیاری از مسائلی که در رژیم سابق مصر محکوم و منفور بود همچون آدم ربایی و شکنجه به امور و مسائل امنیتی رایج تبدیل شده است.
این نویسنده انگلیسی می افزاید: بله پلیس مصر به جایگاه دوران حکومت حسنی مبارک بازگشته است و زمام امور امنیتی مصر را همان ژنرال‌های دوره حسنی مبارک مجدداً در دست گرفته اند، و به شیوه گذشته با مردم مصر رفتار می کنند.
وی می نویسد: هم اکنون شخصی که عملاً اداره امور کشور و زمام امور را در مصر در دست دارد شخص ژنرال عبد الفتاح السیسی وزیر دفاع مصر است، وزیر دفاعی که به شکل قابل ملاحظه ای تصاویرش را در همه جای مصر به وفور می توان مشاهده کرد، وعدلی منصور رئیس جمهوری موقت مصر در واقع یک سمت ظاهری را یدک می کشد.
این مقاله نویس انگلیسی در باره اخوان المسلمین مصر هم نوشت: در سفر اخیرم به قاهره هرگز سعی نکردم با مقامات جماعت اخوان المسلمین مصر دیدار کنم، جماعتی که ۱۸ ماه قبل با انتخاباتی آزاد و بدون هیچ دغلکاری موفق به پیروزی در انتخابات مصر شده بودند، من سعی نکردم با آنها دیدار و گفت وگو کنم چرا که اکثر انها یا در زندان هستند یا تحت تعقیب قرار گرفته اند، و از قدرت در مصر به سلول های انفرادی و از زندان های این کشور سر در آورده اند.
وی در توضیح علت اصلی تلاش نکردنش برای دیدار و گفت و گو با اعضای جماعت اخوان المسلمین در مصر گفت: این گروه از سوی دولت موقت مصر به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است، از این رو اگر اصرار به دیدار با آنها می داشتم به طور حتم به سرنوشت خبرنگارانی دچار می شدم که اکنون در زندان های مصر هستند و گناه آنها تنها این بوده که قصد داشتند با اعضای یک گروه تروریستی که تا دیروز گروه حاکم در این کشور به رای ملت بودند گرفتار می شدم.
وی در ادامه می نویسد: از زمان بازگشت از مصر با خود در این اندیشه هستم که چرا غرب به خود اجازه داد دمکراسی مردمی در این کشور را به سادگی نابود کند؟
وی به این پرسش خود چنین پاسخ می دهد: تنها پاسخم به این پرسش این است که آمریکا و انگلیس به این نتیجه رسیده اند که وجود نظامیان در راس امور مصر تنها راه برای برقراری آرامش در این کشور است، اما به آنها می گویم آن چه من در مصر دیدم با نظامیگری و سیاست مشت آهنین نمی تواند کارساز باشد، علاوه بر این چنین سیاستی که غرب در پیش گرفته است تنها باعث خواهد شد ادعای تو خالی حمایت از دمکراسی و عدالت غربی بیش از گذشته برای همگان آشکار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا