قرآن

قرآن منشور زندگی

قرآن منشور زندگی

برترین ویژ گی قرآن آن است که کتاب خداوند متعال و از بر دارنده ی کلام و پیام خطاب به آخرین پیامبرش حضرت محمد(ص) است “کتاب احکمت ایاته ثم فضلت من لدن حکیم خبیر” (هود ۱) “این قرآن کتابی است که آیات آن توسط خداوند استوار گردانیده شده و سپس

ز جانب خداوند حکیم و آگاه شرح و بیان شده است” قرآن مقاصد گوناگونی را دربردارد که در حوزهای گوناگون قابل بررسی خواهد بود.

الف) تقویت پایه های توحید.

  ب) اصلاح عقاید مربوط به نبوت ورسالت.

ج) تثبیت وتقویت ایمان به اخرت و پاداش.

د) تاکید بررعایت حقوق بینوایان.

ه) تثبیت حقوق بشر.ِ

الف) وما ارسلنا من قبلک رسول الا نوحی الیه انه لا اله الا انا فاعبدون”(      ).

“هیچ پیامبری را پیش از تو نفرستاده بودیم مگر آنکه به او وحی می نمودیم که براستی هیچ معبودی بجز من وجود ندارد تو نیز مرا عبادت کن”

قرآن راههای ارتباطی خداوند را با بندگانش گشوده است وبرای دلالی و واسطه گری کسانی که می خواهند ارتباط میان خالق ومخلوق را در اختیار بگیرند و احتکار نمایند و این توهم را در اذهان مردم بوجود بیاورند که بجز از طریق آنها نمیتوان با خداوند پیوند وارتباط پیدا کرد هیچ جایگاهی پیدا نمی شود.

درگاه خداوند برای همه ی کسانی که آهنگ او کنند باز است.دست  های او در خیر رساندن و درجهت منفعت همه ی کسانی که در برابرش دست به دعا بر می دارند گشاده است.

“و اذا سالک عبادی عنی فانی قریب”(بقره ۱۸۶).

دعوت به توحید پایه و مایه ی آزادی و آزادگی حقیقی است زیرا انسانی که آدمی یا سنگی را تقدیس می نماید در واقع خود را از آزادگی و شرف انسانی انداخته است.

ب) اصلاح عقاید مربوط به نبوت و رسالت.

” لئدا یکون للناس علی الله حجه بعد الرسل”(نساء ۱۶۵).

“تا اینکه پس از آمدن پیامبران برای مردم عذر و بهانه ای در پیشگاه خداوند باقی نماند.

ج) تقویت ایمان و پاداش اخروی.

بیان اجر و پاداش و رضایت خداوندی که در انتظار اهل ایمان ونیکان است ومجازا ت و زیان کاری  و خشم خداوندی که برای کافران و فاجران تدارک دیده  شده است قرآن کریم پیرامون قیامت و صحنه های هولناک آن ونامه ی اعمال که هیچ جیز خرد و کوچکی یست که در آن نوشته نشده باشد و میزانی که حسنات و سیئات با آن سنجیده می شود تا اینکه یک ذره از عمل انسان از قلم نیفتد زیرا زندگانی انسان در آخرت امتداد وادامه ی زندگی انسان در این جهان است.

فضیلت حفظ قرآن: 

پیرامون ترغیب به حفظ قرآن و از بر قرائت کردن قرآن احادیث بسیاری روایت شده است به گونه ای که انسان مسلمان را بر آن می دارد که دست کم سوره ها و آیاتی از قرآن را از بر داشته باشد.

همان گونه که در حدیثی از ابن عباس آمده: “ان الذین لیس فی جوفه شیء من القران کا لبیت الخرب”.

“کسی که چیزی از قرآن را در وجودش ندراد مانند خانه ی ویران است”.

ابوهریره روایت می نماید که رسول خدا(ص) فرموده اند :”اهل قرآن را در روز قیامت می آورند و قرآن می گوید پروردگارا او را مورد تقدیر قرار بده سپس مدال کرامت به او داده

 می شود . ابن مسعود  می فرماید:”خالی ترین خانه از خیرو برکت خانه ای است که چیزی از قرآئت وحفظ قرآن در آن موجود نباشد “.

در آیات خداوند نیز نمونه های بسیار زیادی وجود دارد که تلاوت قرآن را توصیه می کند “ان الذین یتلون کتاب الله واقامو الصلوه و انفقوا مما رزقناهم سرا و علانیه یرجون تجره لن تبور() لیوفیهم اجورهم ویزیدهم من فضله انه غفور شکور( فاطر۲۹-۳۰).

“آنانی که کتاب خدا را تلاوت می نمایند ونماز را اقامه می کنند ودر راه خدا از آنچه که به ایشان داده ایم در نهان و آشکار انفاق می نمایند به تجارتی امید دارند که هیچ گاه بی رونق نخواهد گردید تا خداوند پاداش ایشان را تمام و کمال و از فضل خود برای آنان اضافه نماید براستی او آمرزنده وقدر دان است”.

هر کسی حرفی از قرآن را قرآئت کند حسنه ای به او تعلق خواهد گرفت و حسنات ده برابر پاداش داده می شوند .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا