علمی ، پزشکمقالات ارسالی

سرعت شما در جهان هستی چقدر است؟


جهانی عظیم، سفری عجیب در کیهان با نیرویی شگفت انگیز:
در همین حال که شما در حال خواندن این مطلب هستید نیروی گرانش دارد شما را به سفری عجیب می برد.
زمین روزی یک بار به دور محورش می گردد و شما را نیز با خود می گرداند. زمین با سرعتی معادل ۱۰۰،۰۰۰ کیلومتر در ساعت در حال گردش به دور خورشید است و خورشید با سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ثانیه به دور مرکز کهکشان راه شیری در حال گردش است و خود کهکشان راه شیری با سرعتی معادل ۶۰۰ کیلومتر بر ثانیه دور مرکز گرانش گروه محلی دور می زند و ما نیز با آنها در حال دور زدن هستیم و تازه این هم آخر کار نیست زیرا چرخه های گرانش وسیع تری هم در عالم وجود دارند.
گروه محلی بخشی از خانواده بزرگ تری از کهکشان هایی است که با نیروی گرانش به هم پیوسته اند به نام ابرخوشه سنبله(virgo) که مجموعه ایی از حداقل ۱۰۰ خوشه ی کهکشانی.

هیچکس نمی داند چقدر طول می کشد تا خوشه ی محلی ما به دور خوشه ی سنبله بگردد.وسعت آن به قدری زیاد است که در کلمات نمی گنجد و ۱۱۰ میلیون سال نوری امتداد دارد. یعنی اگر شما می توانستید با سرعت نور حرکت کنید ۱۰۰ میلیون سال طول می کشید تا امتداد آن را طی کنید.

حتی با وجود داشتن چنین عظمتی، خوشه سنبله تنها یکی از میلیون ها خوشه موجود در بخش قابل مشاهده ی کیهان است.
امروزه معتقدند حتی ابرخوشه ها بخشی از ساختارهای بزرگ تری هستند که توسط گرانش به هم پیوسته اند، ساختارهایی موسوم به ریسمان های کیهانی یا دیوارهای بزرگ.
ما بخشی از ابرخوشه ی پیچیده حوث(piscrs-centus) هستیم.
میدان گرانش نامحدود است و حوزه ی نفوذ آن در طول تاریخ کیهان به همه جا کشیده می شود.با این حال در کمال تعجب با وجود اهمیت کیهانی و در دسترس بودن آن گرانش نخستین نیروی طبیعی است که انسانها به میزان زیاد قادر به درک آن شده اند.
نیرویی که تمام کهکشان ها و خوشه ها و عناصر جهان را کنار هم نگه می دارد، شما روزانه در حال شکستن هستید زمانی که یک لیوان آب را از روی میز برداشته و به راحتی میل می کنید.

 ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النار “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا