خبر های جدید

مجوز ساخت نخستین دانشکده اسلامی کریمه صادر شد

 مجوز ساخت نخستین دانشکده اسلامی کریمه صادر شد

دولت روسیه طرح ارایه شده توسط شورای مسلمانان کریمه برای ساخت نخستین دانشکده اسلامی این کشور را تصویب کرد.

تاکنون مدارس دینی بسیاری در جمهوری خودمختار کریمه راه‌اندازی شده است ولی نیاز شهروندان و جوانان برای ادامه تحصیل در رشته‌های اسلامی باعث شد تا شورای مسلمانان این جمهوری با همکاری شورای عالی مسلمانان روسیه، طرح راه‌اندازی نخستین دانشکده اسلامی را پیشنهاد دهد.

رادیو صدای روسیه با اشاره به اینکه مفتی کریمه در سخنرانی‌های خود از وجود دانشگاه اسلامی در این کشور سخن گفته است، عنوان کرد: سخنان مفتی کریمه بسیار اغراق‌آمیز است چراکه دانشگاه اسلامی به معنای واقعی در کریمه وجود ندارد و مکان‌هایی که وی به آن‌ها اشاره کرده است بیشتر مدرسه هستند تا مرکز آموزش عالی.

بر اساس این گزارش، اعضای آکادمی علوم روسیه، تابستان امسال عازم جمهوری کریمه خواهند شد تا با وضعیت آموزش‌های اسلامی در این کشور آشنا شوند و راه‌حل‌های موجود برای ارتقای سطح آموزشی به‌ویژه از نظر تربیت اساتید برجسته، را مورد بررسی قرار دهند.

در روسیه آموزش‌های اسلامی سه مرحله دارد: مکتب، مدرسه و دانشگاه؛ در حال حاضر هفت مرکز اسلامی در این کشور وجود دارد که هر مرکز به یک دانشگاه وابسته است ولی در جمهوری کریمه شرایط بسیار متفاوتی حاکم است. نخستین مدرسه اسلامی این کشور در سال ۱۹۹۳ افتتاح شد که در آن، تحصیلات در ابتدا دو سال طول می‌کشید ولی اکنون این مدت به سه یا چهار ماه کاهش یافته است بنابراین به این مراکز نمی‌توان «مدرسه» گفت.

البته مدارسی نیز وجود دارند که صدها دانش‌آموز در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند و دوره تحصیلی آنان حدود سه سال طول می‌کشد. اغلب دانش‌آموزان این مدارس را ترک‌تبارها تشکیل می‌دهند.

بنابراین راه‌اندازی نخستین دانشکده اسلامی کریمه راهی برای تطبیق روند تحصیلی در این کشور با روسیه خواهد بود. همچنین حضور کارشناسان روس در کریمه طی تابستان امسال، گامی مثبت در راستای بهبود وضعیت مراکز اسلامی کریمه خواهد بود. راه‌اندازی این مرکز نیز مانع عزیمت جوانان مسلمان کریمه به کشورهای عربی یا ترکیه برای ادامه تحصیل در رشته‌های اسلامی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا