جهان اسلامسياسي اجتماعي

برتری ترکیه در سطح جهانی در سایه‌ی حکومت اسلام‌گرایان

برتری ترکیه در سطح جهانی در سایه‌ی حکومت اسلام‌گرایان

گزارش سایت نافذه مصر

ترجمه: واحد ترجمەی پایگاە اطلاع‌رسانی اصلاح

ترکیه شاهد پیشرفت اقتصادی چشم‌گیری است که از ده سال پیش یعنی زمانی که حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان قدرت را در دست گرفت آغاز شده است. ناظران اقتصادی بر این باورند که پیش از به دست گرفتن قدرت توسط حزب عدالت و توسعه، اقتصاد ترکیه نابسامان بود و نرخ تورم به ۵۵ درصد رسیده بود؛ این رقم رفته رفته کاهش یافت و این که در حال حاضر به ۱۰ درصد رسیده است. از ده سال پیش نرخ رشد اقتصادی ترکیه منفی ۹.۵ درصد بود که در سال جاری این رقم به مثبت ۹.۹ درصد رسیده است. از زمانی که حزب عدالت و توسعه حکومت را در دست گرفت چرخه‌ی توسعه و پیشرفت در گردش است و نام ترکیه در لیست کشورهایی جای گرفته است که بیشترین نرخ رشد اقتصادی را در جهان کسب کرده‌اند.

ترکیه توانسته است با جمعیت ۷۳ ملیونی خود در رتبه‌ی هفدهم اقتصادی جهان جای گیرد؛ هم‌چنین صادرات این کشور در سال ۲۰۱۱ به رکوردی بالغ بر ۱۳۵ ملیارد دلار رسید و توانست در زمینه‌های ازدیاد درآمد سرانه، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حمل و نقل و… پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته باشد.

اگر ۹ سال به عقب بازگردیم می‌بینیم که ترکیه در سال ۲۰۰۲ صادر کننده‌ی مواد خام بود و ارزش صادراتش به ۳۲ ملیارد دلار می‌رسید؛ اما در حال حاضر به ساخت و صادرات تولیدات صنعتی روی آورده است و صادرات این کشور به رقمی بالغ بر ۱۳۵ ملیارد دلار رسیده است. ترکیه هم‌چنین توانسته است بازار صادرات را گسترش دهد و هم اکنون به ۱۷۰ کشور از میان ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل متحد کالا صادر می‌کند. خودرو و قطعات یدکی مهم‌ترین صادرات ترکیه را تشکیل می‌دهد و پس از آن لوازم الکترونیکی، ماشین‌آلات، لوازم برقی خانگی و پارچه در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

رونق داخلی در دوران اسلام‌گرایان

درآمد سرانه:

۹ سال پیش درآمد سرانه در ترکیه ۳۵۰۰ دلار در سال بود و این رقم هم اکنون به ۱۰۵۰۰ دلار در سال رسیده است.

تشویق و تسهیل در سرمایه‌گزاری:

به علت تشویق دولت به سرمایه‌گزاری و ایجاد تسهیلات و از میان برداشتن موانع بروکراسی و گشودن درها به روی سرمایه‌گزاران داخلی و خارجی، بخش خصوصی به سرعت پیشرفت کرد و توانست همپای بخش دولتی در فرایند توسعه گام بردارد. دولت نیز با نظارت و تشویق و تدوین مقررات و استانداردهای شفاف و عادلانه و ایجاد فضای رقابت برابر به این امر کمک کرد و این از مهم‌ترین عوامل موفقیت اقتصادی ترکیه بوده است.

نتیجه‌ی این امر کاهش کسری بودجه از ۱۲ درصد درآمد داخلی بود که در سال گذشته به صفر درصد رسید.

اولویت آموزشی: ترکیه بودجه‌ی آموزش و پرورش را در رأس بودجه‌ی کشور قرار داد؛ در این راستا مدارس بسیاری ساخته شد، شیوه‌های آموزشی اصلاح شد و تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس‌ درسی کاهش یافت. حمایت از معلمان و نظارت بر کار آنان از دیگر عوامل مؤثر بر بهبود آموزش بود. دولت خانواده‌های کم‌درآمد را تشویق می‌کند که دانش‌آموزان‌شان را به مدرسه بفرستند و در قبال هر دانش‌آموز پاداش دریافت کنند.

بهداشت و درمان:

بودجه‌ی بهداشت پس از آموزش و پرورش در مرتبه‌ی دوم قرار دارد و جالب است بدانیم که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که ۷۴ درصد از مردم ترکیه از خدمات بهداشتی که دولت به شهروندان ارائه می‌دهد کاملا راضی هستند. بهبود سطح خدمت، حمایت از پزشکان، ارائه‌ی دارو با قیمت ارزان و قانون‌مند کردن مصرف آن برای جلوگیری از حیف و میل و اسراف، درمان رایگان افراد زیر ۱۸ سال و ارائه‌ی بیمه‌ی درمانی برای افراد بالای ۱۸ سال بر اساس قانون کار از دیگر اقدامات دولت در زمینه‌ی بهداشت بوده است.

پس از آموزش و پرورش و بهداشت، بودجه‌ی سرمایه‌گزاری به ویژه در بخش حمل و نقل و ارتباطات در رتبه‌ی سوم قرار دارد؛ توسعه‌ی شبکه‌های حمل و نقل برای راه اندازی شریان حیات تجاری باعث می‌شود سرمایه‌گزاران تشویق شوند و بتوانند به آسانی به پروژه‌های خود سرکشی کنند و کار واردات و صادرات و توزیع به سهولت انجام گیرد.

در بخش کشاورزی دولت از کشاورزان حمایت و آنان را راهنمایی می‌کند؛ دولت توانسته است ساختار بخش کشاورزی را با توجه به نیازهای بازار داخلی و بین‌المللی بازسازی کند و در زمینه‌ی کشاورزی به مقام هفتم جهانی دست یابد.

نشانه‌های برتری ترکیه در سطح جهانی در سایه‌ی حکومت اسلام‌گرایان:

سلاح ترکیه نیز در سطح معمولی نیست؛ هواپیماهای ساخت داخل و بالگردهای هجومی از نوع “اتاک تی – ۱۲۹” ساخت شرکت‌ هوا فضای ترکیه “توصاش” از موفقیت‌های مهم نظامی این کشور است. در مراسمی که به کوشش فرماندهی نیروی هوایی و زمینی ارتش در آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شد، با حضور عبدالله گل رئیس جمهور، جمیل تشتشک رئیس مجلس و رجب طیب اردوغان نخست وزیر از این هواپیمای ساخت داخل رونمایی شد.

استانبول بیشترین تعداد گردشگر را به خود جذب می‌کند و در این زمینه گوی سبقت را از شهرها و پایتخت‌های مطرح جهان مانند روم، پاریس، لندن، نیویورک و توکیو ربوده است.

آمارهای اقتصادی ترکیه از زمان به قدرت رسیدن اردوغان تا کنون نشان می‌دهد که ترکیه مقصد سرمایه‌گزاری‌های مستقیم بوده است و در سال ۲۰۰۳ رقم سرمایه‌گزاری به ارزشی بالغ بر ۱۰۰ ملیارد دلار رسید. ترکیه نه تنها در زمینه‌ی کشاورزی به خودکفایی رسیده است بلکه توانسته است در زمینه‌ی صادرات انواع محصولات کشاورزی از محصولات تازه و کنسرو تا فراوری تولیدات به رتبه‌ی هفتم جهانی دست یابد.

در دهه‌ی گذشته و مشخصا از زمان به قدرت رسیدن اردوغان حجم صادرات ترکیه بسیار گسترده و طی سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ بر اساس آمار رسمی ارزش صادرات ترکیه در سال گذشته به رقم ۱۵۲ ملیارد دلار رسید یعنی ده برابر ارزش صادرات آن پیش از به قدرت رسیدن اردوغان.

ترکیه در دوره‌ی اردوغان توانسته است به رتبه‌ی شانزدهم اقتصادی جهان برسد و بر اساس آمار رسمی صندوق بین‌المللی پول، این کشور در فهرست قوی‌ترین اقتصادهای جهان جای دارد. آمارها نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی در ترکیه به سه چهارم تریلیون دلار در دوره‌ی اخیر رسیده است یعنی سه برابر رقمی که پیش از سال ۲۰۰۳ داشت.

“تیم آش” رئیس بازارهای در حال توسعه در بانک استاندارد می‌گوید: در سال‌های اخیر موفقیت اقتصادی ترکیه به صورت جزئی به دولتی متشکل از یک حزب ارتباط دارد؛ اما اردوغان عامل اصلی این موفقیت بوده است. در زمینه‌ی سیاسی عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه پیرامون حوادث جاری کشورش می‌گوید: “دوست دارم بگویم پیامی را که با حسن نیت فرستادم به مقصد رسید”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا