دین نصیحت است!
دین نصیحت است!
عبدالهادى افخمزاده
عَنْ تَمیمِ
الدَّارِىّ رض عَنِالنَّبِىِّ)ص( قَالَ: الدِّینُ النّصیِحَهَ قُلْناَ لِمَنْ
قَالَ: لِلَّه وَلِکِتابِهِ وَلِرَسُوِلِهِ وِلاَئِمَّهِالمُسْلِمیِنَ وَ
عامَّتهِمْ. »بخارى – مسلم – ابوداود –
ترمذى – نسائى«
ترجمه: ابورقیه تمیم پسر اوس دارى)رض( از پیامبر
خدا رسول اکرم)ص( روایت نموده که فرمودند: دین نصیحت و دلسوزى است گفتیم نسبت به
چه کسى فرمودند: نسبت به خدا و کتابش و پیغمبرش و فرمانروایان و پیشوایان مسلمانان
و عامهى مسلیمن.
توضیح: دین اسلام تنها چیزى است یعنى انجام
وظیفه نصیحت و خلوص و ارادت مسلمان در پنج مرحله:
۱ – در پیشگاه خدا به این گونه که باور به او
داشته شریک برایش قرار ندهد در نام صفتش
الحاد و انحراف نورزد خدا را به جمیع صفات جلال و کمال بشناسد و از هر نقص و عیبى
منزه دارد به طاعتش قیام و از نافرمانیش دورى کند حب و بغض و دوستى و دشمنیش تابع
رضاى او باشد تقرب به درگاه خدا را برترین مقام و افتخار شمرد و با کمال اخلاص به
همهى اینها دعوت کند و مردم را ارشاد نماید.
۲ – در برابر کتاب خدا )قرآن مجید(. باور به او
داشته و به طور شایسته آن را تلاوت کرده و رعایت خشوع و تدبر در معانى و آداب شرعى
آن را نموده و به علوم و اسرار و تعالیم و احکام آن دقیقاً واقف گشته و از آن
پیروى کرده و به آیات روشن معنى و معلوم آن عمل نموده و به آیات متشابه و مبهم آن
ایمان داشته و به ظاهر آن معتقد نباشد بلکه آن را به محکمات و آیات واضحه و اساسى
برگرداند بدون آمادگى و شایستگى تمام جسارت تفسیر و تکلم در معنى آن ننماید و در
راه ترویج و تعلیم و نشر آن در دنیا و دفاع و مجاهده در برابر دشمنان و طاعنان و
تحریفکنندگان آن فداکارى و جان نثارى کند.
۳ – نسبت به پیغمبر خدا )حضرت محمدالمصطفى خاتم
انبیاء و پیغمبر اسلام)ص((. باور به او داشته و رسالتش را تصدیق نموده و براى
اطاعت او و نصرت دینش در حیات و مماتش کمر خدمت بسته و اعظام و توقیر حضرتش را در
حدود اجازهى کتاب و سنت رعایت کرده و براى علو درجه و افزایش مقامش کوشش لازم
نموده و در احیاى روش صحیح و ثابت او و نشر و تعلیم آن و همچنین در مبارزه با بدعت
و تحریف احادیث او در حدود توانایى خود سعى و مجاهدت به عمل آورده و در جهاد با
دشمنان دینش خواه کافر آشکار یا منافق دورو یا دوست نادان و خرافى جانفدا باشد.
۴ – دربارهى ائمه مسلمین که دو صنفند و بس. اول
خلفاء و سلاطین و پادشاهان اسلامى و نواب و وزارأ و امراء و مأمورین لشکرى و کشورى
و دینى ایشان مانند قاضى و حاکم و سرکرده و افسر و هر کارمند دولتى در کار وظیفهى
مخصوص خود به این گونه که آنها را اطاعتنمایى در غیر معاصى و بىدینى مثلاً پشت
سر آنان نماز بخوانى و به دستور آنها به جهاد و دفاع از دین و میهن بپردازى و در
صورت مطالبهى حقوق واجبه سرپیچى نکردده و از اطاعت و حکم خارج نشده و طغیان و
شورش نکنى اگر چه ستمکار باشد و به هیچ وجه سد راه انجام عمل آنان نشوى و خیرخواه
و دعاگوى دین و صلاح و توفیق آنها و آماده کمک در حدود توانایى خود باشى و در موارد
ستم و جور و بىدینى آنها را با رفق و ادب متنبه و بیدارسازى و به تملقگویى و
رشوه دادن مدح و ثناى دروغین و هر گونه
معصیت دیگر آنها را فریب نداده و نیز در ستم و ناحق آنها شرکت نکنى – دوم ائمه دین
و پیشوایان یقین یعنى علماء به قرآن حدیث
به اینجور که آنچه را از خدا و پیغمبر روایت کنند قبول دارى و در احکام و اعمال
شرع پیرو ایشان باشى و ارادت و محبت و توقیر و احترام لائق و مشروع را به عمل آورى
و در تسهیل انجام وظیفهى ارشاد و تبلیغ دین هرگونه کمک و همکارى را دریغ ننمایى و
براى تقویت پایهى روحانیت و ترقى و ابرومندى
آن نهایت کوشش و خدمت را معمول دارى.
۵ – دربارهى عامهى مسلمانان جز آنها که گذشت
به راهنمایى بخیر و سعادت و مصلحت دنیا و آخرت و مساعده و همکارى و همفکرى بر آن و
پوشیدن ننگ و عار و عیوب و اشتباهات و دستگیرى و مواسات از درماندگان و جلب خیر و
دفع شر از همه و احترام بزرگسالان و شفقت با خردسالان و ترک هر گونه زیان و بدى و
زشتى دربارهى هر یک مانند بدگویى و حسد و خیانت و اذیت و ستم و هزارها گناه دیگر
خلاصه و مختصر اداى حقوق و وظایف واجبه در اسلام نسبت به فرد فرد مسلمانان – بعضى
از محدثین این حدیث را ربع اسلام گفتهاند ولى واقعاً تمام اسلام از اول تا آخرش
در یک جملهى آن مذکور است یعنى ولکتابه زیرا باور به قرآن اول و آخر دین است. و
این حدیث از چند نفر صحابى دیگر مانند ابن عمر و ابو هریره نیز روایت شده و در
بخارى به طور معلق بدون سند یاد شده زیرا راوى از تمیمدارى که سهیل پسر ابىصالح
است در اثر حزن بر فوت برادرش یا سوءحفظش بسیارى از احادیث را فراموش کرده بود از
اینرو شرط بخارى در او موجود نبوده است.
———————————————————–
منبع : چهارصد گوهر حکمت
مولف: عبدالهادى افخمزاده
عالى بود خدا استاد افخم زاده را رحمت کند و به شما هم توش وتوان مضاعف عطا فرماید