خبر های جدید

شرط اوجالان برای صلح با حکومت ترکیه

عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک. ک در اظهاراتی گفت: در صورتی که دولت ترکیه برای مبارزان کرد تضمین های قانونی ارائه دهد توافق به منظور پایان دادن به سه دهه درگیری میان این مبارزان و دولت ترکیه درعرض چند ماه حاصل خواهد شد.

عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ ک ک در جدیدترین اظهارات خود گفت: اگر ترکیه نشان دهد که برای صلح جدی است توافق صلح را می توان در عرض چهار یا پنج ماه حاصل کرد. با این حال وی هشدار داد که کوتاهی در این خصوص باعث بیشتر شدن آشوب منطقه ای خواهد شد.

مقامات حزب HDP ترکیه که معمولا به دیدار اوجالان در زندانش در یک جزیره ترکیه می روند به نقل از وی گفتند: اگر همه طرف های مذاکرات صلح این فرآیند را درست با جدیت و قاطعانه اجرا کنند حداکثر چهار تا پنج ماه طول خواهد کشید تا یک راه حل دموکراتیک مهم حاصل شود. محاصره شهرکردنشین کوبانی در مرز سوریه با ترکیه توسط شبه نظامیان داعش خطر آسیب به فرآیند صلح شکننده کردها با دولت ترکیه را در پی داشته است. ماه اکتبر در جریان به خیابان آمدن هزاران تن از کردها برای اعتراض به کوتاهی ترکیه در قبال شهر کوبانی حدود ۴۰ نفرکشته شدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی ترکیه در سال ۲۰۱۲ آغاز کننده فرایند صلح با عبدالله اوجالان با هدف پایان دادن به مبارزات ۳۰ ساله شبه نظامیان کردی بود که خواهان حقوق بیشتر برای کردها بودند این درگیریها تاکنون ۴۰ هزار کشته داشته است.

منبع:جامعه خبری تحلیلی الف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا