خبر های جدید

دستاوردهای ده ساله دولت ترکیه

دستاوردهای ده ساله دولت ترکیه

– درآمد ملی کشور ترکیه در سال ۲۰۱۳م برابر با یک ترلیون و یکصد میلیارد دلار بوده است، که مساوی است با مجموع درآمد ملی سه کشور بزرگ منطقه خاورمیانه یعنی: ایران، سعودیه و امارات.
–  دولت عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان توانسته است درعرض ده سال جایگاه منفی اقتصادی کشورش را در میان دولت های جهان هرساله ده درجه کاهش دهد، و از رتبه ۱۱۱ به رتبه ۱۶ برساند، در نتیجه توانسته است کشورش را جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیا (جی – ۲۰) بگرداند و برای قرادادن آن به عنوان یکی از ده اقتصاد برتر جهان تا سال ۲۰۲۳م برنامه ریزی کرده است.
–   فرودگاه بین المللی استانبول با ۱۲۶۰ پرواز روزانه پررفت آمدترین فرودگاه اروپاست، و در کنار آن فرودگاه صبیحه در همان شهر روزانه دارای ۶۳۰ پرواز است.
–  هواپیمایی ترکیه به مدت سه سال متوالی در حمل و نقل هوایی جهانی دارای رتبه اوّل بوده است.
–   وزارت کشاورزی در عرض ۱۰ سال دومیلیارد و ۷۷۰ میلیون اصله درخت میوه و غیره را در سراسر کشور کاشته است.
–  در زمان حکومت عدالت و توسعه ترکیه توانست نخستین تانک، اولین هواپیمای حمل و نقل هوایی، نخستین هواپیمایی بدون خلبان و نخستین ماهواره نظامی چند منظوره را بسازد.
– دولت عدالت و توسعه درعرض ۱۰ سال توانسته است ۱۲۵دانشگاه،۱۸۹مدرسه، ۵۱۰ بیمارستان،۱۶۹هزار کلاس درس را بسازد که در نتیجه تعداد دانش آموزان هرکلاس از ۲۱ نفر فراتر نمی رود.
-زمانی که بحران اقتصادی اروپا و آمریکا را فرا گرفته بود، دولت ها شهریه دانشگاه ها را افزایش دادند، اما اردوغان ضمن دستورالعملی تحصیل در تمامی مدارس و دانشگاه های کشورش را مجانی اعلام نمود و دولت هزینه تحصیل دانشجویان و دانش آموزان را بر عهده گرفت.
-ده سال پیش میزان در آمد سالیانه متوسط یک شهروند ترکیه ۳۵۰۰ دلار بود، امّا در سال ۲۰۱۳ این رقم به ۱۱ هزار دلار رسیده است که فراتر از درآمد سرانه متوسط مردم فرانسه است.(البته برخی از تحلیلگران اقتصادی رقم ۱۵برابر افزایش در آمد را ذکر می کنند.)
-در مدت ده سال بهای لیر ترکیه ۳۰ برابر افزایش یافته است.
-دولت ترکیه برای فارغ نمودن ۳۰۰ هزار دانشمند و متخصص برای کار بر روی پروژه های مربوط به برنامه های سال ۲۰۲۳ م تلاش می کند.
-دولت عدالت و توسعه به عنوان یک پیروزی سیاسی توانست پیمان صلحی را میان دوبخش ترک و یونانی نشین قبرص به امضاء برساند، و در راستای جلوگیری از خونریزی و برادرکشی توانست با حزب کارگران کردستان وارد مذاکره صلح بشود و از مردم ارمنی عذرخواهی کند – پرونده هایی که ده ها سال معلق مانده بودند.-
-در ترکیه مسلمان حقوق و دستمزد (در دوران حکومت عدالت و توسعه)۳۰۰% افزایش یافته و نسبت بیکاری از ۳۸% به ۲% کاهش پیدا کرده است.
-در ترکیه تحت حاکمیت اسلامگرایان برای نخستین بار بودجه وزارت آموزش و پرورش از بودجه وزارت دفاع بیشتر گردید و حقوق یک معلم با حقوق یک پزشک برابر شد.
– ۳۵ هزار مرکز به کارهای تحقیقاتی در رابطه با تکنولوژی پیشرفته علمی و آزمایشگاهی و پایگاه هایی برای آموزش جوانان آن کشور اختصاص یافته است.
-دولت اردوغان توانست کسری بودجه ۴۷ میلیارد دلاری(دوران لائیک ها) را مهار کند، و آخرین بدهکاری(داخلی و خارجی ۸۰ ملیاردلاری دوران آنها را پرداخت و آخرین) ۳۰۰ میلیون دلاری که به بانک بدسابقه جهانی را بدهکار بود در ماه سپتامبر گذشته پرداخت کند. و اکنون ۵ میلیارد دلار از آن بانک طلبکار است.
-در شرایطی که اقتصادهای با سابقه ای چون اقتصاد های اروپا و آمریکا زیر فشار بدهکاری و ربا و ورشکستگی قرار دارند، اکنون دولت ترکیه بیش از ۱۳۵ میلیارد دلار اندوخته ارزی در بانک مرکزی خود دارد.
-صادرات ترکیه در پیش از ده سال گذشته حدود ۲۳میلیارد دلار بود، ولی میزان صادرات آن به ۱۹۰کشور جهان اکنون از ۱۵۳ میلیارد دلار در سال فراتر رفته است. صادرات اتومبیل در رأس آن قرار دارد و بعد از آن صادرات تجهیزات الکترونیکی است، و از هر سه دستگاه الکترونیکی فروخته شده در اروپا یک دستگاه آن ساخت کشور ترکیه است.
-دولت عدالت و توسعه برنامه تولید برق از بازیافت زباله را جزو برنامه های کاری خود قرار داد و اکنون یک سوم مردم آن کشور از برق تولید شده از زباله استفاده می کنند و بیش از ۹۸% مردم کشور در شهر و روستا از نعمت استفاده از برق برخوردارند.
-اردوغان(سال گذشته) در یک گفتگو و مناظره مستقیم تلویزیونی با دختری دوازده ساله شرکت کرد و در فضایی از برابری و احترام به هوش و زکاوت او در باره آینده کشور به گفتگو پرداخت، تا به کودکان و نوجوانان کشورش الگویی از آزادی و دگرپذیری و به چالش کشاندن مسئولان آینده کشورشان را بیاموزد.
-اردوغان دوست اسرائیل! (به قول سکولارهای عرب) با ناچار کردن دولت صهیونیستی اسرائیل به عذرخواهی از مردم ترکیه در رابطه با کشتی مرمره که راهی نوار غزه بود، سیلی سختی بر صورت صهیونیست ها نواخت و پذیرش آن عذرخواهی را مشروط به برداشتن محاصره غزه نمود.
-اردوغان دوست اسرائیل! در کنفرانس داووس در سال ۲۰۰۹ م با غرش قهرمانانه بر سر شمعون پرز رییس جمهور اسرائیل و سنبل زورگویی و خودکامگی الگویی از رهبری مسلمانانه و قهرمانانه را ارائه نمود و کسانی را که قبل از او برای شمعون پرز کف زده بودند مورد ملامت قرار داد، او خطاب به رییس جمهور رژیم تروریستی اسرائیل گفت:
«آقای پرز! سن شما از من بزرگتر است صدایتان را هم بر خلاف عرف دیپلماتیک بیش از اندازه بلند می کنید، می دانم این نشانه روانی گناهکاری شماست! امّا من به اندازه شما صدایم را بلند نمی کنم، آقای پرز! هرگاه حرف از کشتن بیگناهان باشد دولت و نظامیان شما خوب بلدند آدم بکشند، همه می دانند کودکان فلسطینی را که در کنار دریا به بازی و شنا مشغول بودند چگونه هدف موشک های نیروی دریایی تان قرار دادید و کشتید! دو نخست وزیر شما حرف های زشت و مهملاتی بر زبان می آوردند: آنان می گفتند: نظامیان ما هرگاه بر تانک ها سوار می شوند و بر مردم فلسطین یورش می برند احساس شادمانی می کنند! مگر نمی دانید که بند ششم توراتتان به شما می گوید:«انسان ها را نکشید.!»
-اردوغان در برابر تظاهرات مسالمت آمیز مخالفان خود تنها از آب استفاده نمود، و از تانک و هواپیما و بشکه انفجاری و سلاح شیمیایی بهره نگرفت.
-اردوغان (پیش از تصویب قانون عدم ممنوعیت استفاده از حجاب در دانشگاه های ترکیه و زمانی که نخست وزیر بود) اجازه نداد دخترش حجاب خود را بردارد، بلکه او را برای ادامه تحصیل به آمریکا فرستاد.
-اردوغان تنها رهبر جهان بود که برای اظهار همدردی با مردم زیر ستم روهینگیا همراه با همسرش از کشوربودایی میانمار دیدار کرد.
-پس از ۹۰ سال ممنوعیت تدریس قرآن در مدارس ترکیه(به وسیله دولت های لائیک) اردوغان تدریس قرآن و حدیث نبوی را به مدارس و دانشگاه های آن کشور بازگرداند.
-دولت عدالت و توسعه قانون عدم ممنوعیت حجاب را در دانشگاه ها و دادگاه های آن کشور به تصویب رساند.
-در شرایطی که دولت امارات مبلغ ۴۰ میلیون دلار را برای درخت کریسمس هزینه می کند، شهرداری استانبول توانست بزرگترین پل معلق جهان را چراغانی کند و با بهره گیری از نورپردازی بزرگترین(بسم الله الرحمن الرحیم) تنگه بسفور را بیاراید.
-دولت عدالت و توسعه سال گذشته یک راهپیمایی ده هزار نفری از کودکان هفت ساله را در خیابان های استانبول به راه انداخت که به رسیدن خود را به سن تکلیف و آغاز اقامه نماز و حفظ قرآن افتخار می کردند.

نویسنده: خانم إحسان فقی نویسنده اردنی

مترجم:عبدالعزیزسلیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا