تربیت فرزندانجوانانمقالات ارسالی

اهمیت آموزش آداب معاشرت به نوجوانان و کودکان

اهمیت آموزش آداب معاشرت به نوجوانان و کودکان

  • بگذارید کودکتان تلفن را جواب دهد، به او یاد دهید وقتی تلفن را برمی دارد، سلام کند و اگر شما نمی توانستید جواب دهید به او یاد دهید، بگوید: ببخشید به مادرم بگم کی زنگ زده بود؟ یا ببخشید می تونین پیغام بذارین؟
  • برای برداشتن چیزها از روی میز غذا خم نشو؛ از دیگران تقاضا کن آن را به تو رد کنند.• هنگامی در خانه دوستت هستی، به یاد داشته باش که از والدین دوستت به خاطر اجازه دادن به رفتن به خانه آنها تشکر کنی.
  • اگر به پدر و مادر، معلم یا همسایه‌‌ای برخوردی که دارد کاری را انجام می‌دهد، از او بپرس کمک می‌خواهد. اگر جواب مثبت بود، به او کمک کن- به این ترتیب ممکن است چیز جدیدی یاد بگیری.•   باید بدانی اگر اشتباهی کردی یا باعث ایجاد زحمت برای کسی شدی، بایستی معذرت خواهی کنی
  • هنگامیکه کسی در حال صحبت کردن است و دراین هنگام موضوعی به ذهن شما می رسد، شایسته نیست در همان لحظه صحبت وی را قطع کنید، بهتر است کمی صبور باشید.
  • هنگامی که از کاری انتقاد میکند یا اتفاق خنده داری را نقل میکنید، شایسته است حفظ آبرو کرده و اسم کسی را نبرید.• هنگامی که کسی به تو کمک کرد، بگو: “متشکرم.” این شخص احتمالا بار دیگر هم به تو کمک خواهد کرد. این امر به خصوص در مورد معلمان مصداق دارد.

    • اگر می خواهی از دری عبور کنی، ببین آیا می توانی در را باز نگه داری تا کس دیگری هم از آن رد شود.

    • وقتی کسی با شما درد و دل میکند بیشتر شنونده باشید وسریعادر دام نصیحت نیافتید .
    • هنگام صرف غذا خود را نخارانید بینی خود را تمیز نکنید و اکر خواستید عطسه کنید جلو دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید.

    • در حین غذا به هیچ وجه نباید میز غذا را ترک کرد مگر در موارد ضروری مثل دستشویی.. در این مواقع عذر خواهی کرده و میز را ترک کنید.

    • هنگام دست دادن سعی کنید فاصله شما با طرف مقابل زیاد نباشد کسانی که موقع دست دادن دورتر میایستند وقدمی به جلو بر نمیدارند خودخواه جلوه میکنند.

    • در اولین برخورد نباید دست دادن شما طولانی باشد و بیش از پنج ثانیه طول بکشد زیرا طرف مقابل احساس میکند در دام شما افتاده است واگر دست دادن شما بسیار کوتاه باشدنمیتواند محبت شما را به قلب مخاطب انتقال دهد

    • اگر میخواهید پیام ارسالی شما بیانگر این باشد که مشتاق هستید ارتباط خود را با طرف مقابل محکمتر کنید دو دستی دست دهید.

    • هنگامی که کسی در حال سخنرانی است شایسته نیست مکرر به ساعتتان نگاه کنید.

    • پس ار سلام کردن بسیار کوتاه حال طرف مقابل را بپرسید و اجازه دهید تا وی به شما پاسخ دهد.

    • غذا خوردن با دهان باز از عادات زشتی است که در اجتماع قابل قبول نبوده و خصوصیت شخصیتی شما را زیر سوال خواهد برد.

    • در سلام کردن از واژه های پارسی استفاده کنید اما هیچگاه سر را به علامت سلام تکان ندهیداین کار نوعی بی احترامی است به طرف مقابل.

    • بجای سلام کردن از عبارت خسته نباشید استفاده نکنید این جمله بار معنای خوبی ندارد.

    • پس از سلام کردن بسیار کوتاه حال طرف مقابل را بپرسید و اجازه دهید تا وی به شما پاسخ دهد.

    • هرگاه با تلفن مکالمه میکنید به محض برقراری ارتباط ابتدا سلام و سپس خودتان را معرفی کنید به هیچ عنوان توقع سلام کردن دیگران را نداشته باشید.

    • هنگام سلام کردن به چهره مخاطب نگاه کنید و با لبخند به استقبال او بروید زیرا ممکن است با شما همزبان نباشد و این لبخند شماست که میماند.

    • در مورد خصوصیات جسمی دیگران اظهار نظر نکن، مگر اینکه بخواهی از آنها تعریف کنی که باعث می‌شود آنها خوششان بیاید.

    • اگر کوچکترین تردیدی درباره انجام کاری داری، اول از پدر و مادر اجازه بگیر تا بعد پشیمان نشوی.

    • اگر دری بسته بود، پیش از وارد شدن، ابتدا به در ضربه بزن، و منتظر بمان تا ببین پاسخی داده می‌شود یا نه.

  • نگاه کردن به داخل خانه ای که درب آن باز است ، کار پسندیده ای نیست.

چند نکته در مورد آداب دست دادن

  1. دست دادن حامل پیام است .

این موضوع از نظر علمی ثابت شده است  که نحوه دست دادن و مصافحه  نشانه  ادب ذاتی و اکتسابی شماست  . هنگامی که دست می دهید سعی کنید تا مدت کوتاهی دست طرف مقابل را لمس نمایید تا اشتیاق و محبت شما  به قلب مخاطب مخابره شود.

روانشناسان معتقدند پیش دستی در دست دادن نشانه اعتماد به نفس عالی شماست .

برای تفهیم پیام همدلی توصیه می شود دست طرف مقابل را به اندازاه ای که او دست شما را فشار می دهد فشار دهید.  اگر دست طرف مقابل را محکم تر بفشارید بدان معنی است  شما تسلط  و یا قصد مسلط شدن به مخاطب را دارید . شما با دست دادن می خواهید عشق و محبت خود را به مخاطب منتقل نمایید .

  1. دست دادن در اولین برخورد:

همیشه به یاد داشته باشید  در اولین برخورد با کسی که تازه با وی آشنا می شوید ،دست دادن شما کوتاه باشد . در غیر این صورت این احساس به طرف مقابل القاء می گردد که در دام شما افتاده است و یا اینکه شما قصد سوء استفاده از وی را دارید.

با حالت شاداب و سرزنده به دیگران دست بدهید و در همه حال خنده رو باشید . افرادی  که با  حالت بی حال و سست دست می دهند حامل پیام بی تفاوتی هستند که مخاطب این حس را به خوبی تجربه می کند.

  1.  دو دستی دست  دادن  :

اگر  شما با مخاطب صمیمی هستید و می خواهید پیام ارسالی تان به خوبی بیانگر این باشد که مشتاق هستید تا ارتباط خود را با طرف مقابل  محکم تر کنید دو دستی  دست بدهید . دست دادن به صورت یک دستی درست است .

  • معمولا  دو دست دادن در بین نمازهای جماعت  بین نمازگزاران مرسوم است .  گاهی اوقات  شما از طرف استادان ، والدین و پیشکسوتان دو دستی مورد تفقد قرار گرفتید ؛ دست خود را روی دست آنها نگذارید . اجازه بدهید دست شما در بین دستان آنها بماند تا دستان شما را رها کنند.

  1. هنگام دست دادن باید تمام کف دست مخاطب را لمس نمایید .

افرادی که با نوک انگشتانشان دست می دهند معمولا افراد مغرور و یا وسواسی هستند . آنها شاید در هنگام دست دادن پیام بی تفاوتی را به مخاطب مخابره می کنند ضمن این که از دید روان شناسان این نوع دست دادن نشانه عدم اعتماد به نفس نیز می تواند باشد .

هنگام دست دادن بهتر است پرده میان انگشت شصت و چهار انگشت به صورت عمودی  با دست طرف مقابل تماس برقرار کند . در این صورت  می توان  گفت که شما برای شخص مقابل احترام  دو جانبه قائل هستید و به وی ارادت قلبی دارید.

  • اگر شما به صورت افقی دست بدهید نسبت به اینکه دست شما بالا یا پایین دست طرف مقابل قرار گیرد حامل پیام های تسلط و یا برعکس می باشد. این روش دست دادن گاهی اوقات بین سران کشورها معمول است و مسولان تشریفات دیپلماتیک باید این موضوع را یادآوری نمایند.

  1. هرگز با مچ دست ، دست ندهید:

توجه داشته باشید که اگر کف دست شما زیاد عرق  می کند حتما در ملاقات های  مهم قبل از دست دادن آن را خشک کنید .معمولا دست عرق کرده نشانه دلهره و  نوعی هیجان غیر عادی است . گاهی اوقات دست دادن با دست خیس و عرق کرده باعث می گردد تادر طرف مقابل ایجاد تنفر به وجود آید .دست دادن به دست کسی که دستش آزاد نیست صحیح نمی باشد.مثل کسی که وسیله ای در دست دارد ، در حال خوردن غذا می باشد ، کار فنی انجام می دهد یا در حال وضو ساختن است.

آیا تا کنون اتفاق افتاده است برای دست دادن از مچ دست استفاده کنید؟ به جای آن شما می توانید  با یک جمله کوتاه از دست دادن پوزش بخواهید. این مساله ای است که به آسانی از طرف مخاطب قابل درک است و اصراری به دست دادن با مچ دست نداشته باشید.در این صورت  شما شخصی مودب شناخته خواهید شد.

  • اگر دست شما آسیب دیده است و یا در آتل قرار دارد همه آن را می بینند لزومی به چرخاندن  و دست دادن با دست چپ نیست . این مورد در همایش ها و اماکن عمومی ممکن است مورد شکار عکاسان خبری  باشد. بنابر این در فاصله مناسبی قرار گیرید و از دست دادن اجتناب نمایید .

  1. فاصله شما هنگامی که  دست می دهید باید مناسب باشد .

این فاصله نسبت به قد افراد متفاوت است و باید به اندازه ای باشد که شما مجبور به نگاه کردن به چشمان طرف مقابل از زاویه تندی نشوید.  دست دادن از فاصله دورتر  تنها حامل پیام خودخواهی است . به جای آن  قدمی به جلو بردارید و  به عنوان شخصی خاضع و با ادب جلوه کنید. البته گاهی اوقات لازم است تا با رعایت یک فاصله مناسب به طرف مقابل اجازه روبوسی نداد و این مورد در برخورد های دیپلماتیک دیده می شود.

هنگام دست دادن بهتر است  با فشار خفیفی  از انگشت شصت خود به پشت دست طرف مقابل  وارد کنید . این فشار خفیف حامل پیام تداوم دوستی می باشد.در هنگام مصافحه با کف دست ،پشت دست فرد زدن خلاف ادب  و آداب معاشرت اجتماعی است .

  • در مراسم دیپلماتیک و یا ایجاد تفاهم نامه ها بین کشور های مختلف ؛ بعد از امضاء مسئولان  ، معمولا  طرفین معاهده در مقابل دوربین های خبرنگاران دستان خود را روی  دست هم می گذارند که این نشان از رضایت طرفین و تداوم همکاری تلقی می گردد و شاهدی است بر اجرای بندهای تفاهم نامه  و حسن اجرای مرابطات .

  1. ارتباط چشمی مکمل آداب دست دادن:

ارتباط چشمی هنگام دست دادن بسیار مهم و اثرگذار است .  به چشمان طرف مقابل نگاه کنید  و تبسم بر لب داشته باشید . برای ادای احترام به استادان و پیشکسوتان  بکوشید در چند لحظه مقداری بدن خود را به طرف جلو ببرید و با خم نمودن سر خود از ارتباط چشمی کم نمایید . در مورد نابینایان لازم است تا قبل از دست دادن بگویید که می خواهید با آنها دست بدهید. به طور مثال من شاید بگویم ” سلام .اجازه بدهید دستان شما را بفشارم .

  • در مواردی که  دست دادن شما بر روی سن و یا روبروی دوربین است شما باید با اشاره طرف مقابل نگاهتان را به شانه سمت راست عکاس و خبرنگار متمایل نمایید و لبخند بزنید. اگر شما مفتخر به دریافت لوح تقدیر و امثال این هستید  یادتان باشد در کادر عکس به صورتی قرار گیرید که دست شما زیر لوح و تندیس قرار گیرد و دستان طرفین در زیر  لوح.
  1. سلام کردن لازمه آداب معاشرت دست دادن:

سعی کنید هنگام دست دادن با مخاطب  وقتی دستش را به گرمی می فشارید  با صدای رسا  و لحن خوش سلام کنید . گاهی اوقات لازم است تا با مخاطب روبوسی نمایید . از کشیدن طرف مقابل به سمت خود اجتناب نمایید  و از زدن دست به پشت طرف مقابل بر حذر باشید . این می تواند حامل پیام خود خواهی باشد . از بوسیدن افراد به صورت ملچ ملوچ خودداری نمایید و به دو بار هم دوشی اکتفا نمایید .

  • در همایش ها و موقعی که مفتخر به کسب تندیس و یادمان جشنواره هستید شروع کنید از سمت راست  سلام کردن و دست دادن با مقامات تا به مقام اهدا کننده برسید . با دست راست ، دست بدهید و همزمان جایزه خود را با دست چپ بگیرید . موقع دریافت جایزه ، زمانی را روبروی دوربین عکاسان بایستید و لبخند بزنید . مهم نیست اگر مقام مسئول این آیین را نمی داند شما به فکر عکس خوب باشید .بعد از آن شما با تمام افراد روی سن دست بدهید و تشکر نمایید . در این خصوص شما تنها مجاز به سلام کردن هستید و از درخواست اداری و روبوسی به شدت اجتناب نمایید.

  1. دست دادن با سالمندان ، خانم ها   و افراد پیشکسوت :
    دست اشخاص مسن را  نباید محکم فشرد . همچنین باید توجه نمود که افراد جوان باید منتظر باشند تا از طرف شخص مسن دعوت به دست دادن شوند . مصافحه طولانی و بالا و پایین بردن مکرر دست به خصوص اگر فرد مقابل سالخورده و شخصیتی محترم و یا خانم باشد صحیح نیست . در هنگام مصافحه با سالمندان توصیه می شود از گرفتن بازو و یا لمس نمودن بدن آنها اجتناب نمایید . این توصیه در خصوص  مخاطبان غریبه، افراد محترم و یا بزرگتر نیز صادق است.
  2. همواره در دست دادن پیشقدم باشید و آخرین نفری باشید که دست خود را می کشید .

افراد اجتماعی و با اعتماد به نفس  همیشه در دست دادن زودتر از دیگران آغاز گر  هستند . با دست دادن محبت انگیز  می توانید دلها را نرم و دیگران را مجذوب کنید. همین طور با کودکان دست بدهید و دستانشان را دو دستی بفشارید . با این کار شما به آنها اعتماد به نفس می دهید و تا مدت ها در خاطر آنها به عنوان شخصی با آداب معاشرت و مهربان خواهید ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا