خبر های جدید

آیا مصر می‌تواند با داعش در دو جبهه بجنگد؟‌

آیا مصر می‌تواند با داعش در دو جبهه بجنگد؟‌
“با وجود آنکه مصر پیش از این با تروریست‌های داعش در صحرای سینا می‌جنگید اما اخیرا به دستور عبدالفتاح سیسی اقدام به حمله هوایی علیه این تروریست‌ها در کشور لیبی کرده است. پخش ویدیوی سر بریدن ۲۱ مسیحی قبطی توسط داعش در لیبی، مصر را تحت فشار قرار داده تا با این گروه تروریستی در دو جبهه بجنگد.”

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی درباره افزایش حملات دولت مصر علیه گروه تروریستی داعش می‌نویسد: «دولت عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر اخیرا خود را به عنوان یکی از اعضای کلیدی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش مطرح کرده است و ظاهرا سیسی از حمایت داخلی برای افزایش دامنه حمله به داعش برخوردار است. دولت مصر در عین حال بر محدود بودن قابلیت‌هایش برای حمله به داعش تاکید کرده و خواهان حمایت قدرت‌های غربی شده است.

السیسی از چندی پیش جنگ را با شبه نظامیان افراط گر در داخل به ویژه افراد وابسته به داعش در صحرای سینا در شرق این کشور آغاز کرده بود. اکنون مصر پس از تایید حمله هوایی نیروهایش به مواضع داعش در لیبی خود را متعهد به جبهه جنگ دیگری علیه تروریست‌ها در غرب کرده است.

اکنون سوال این است که آیا ارتش مصر می‌تواند با تهدید داعش که به نظر می رسد رو به گسترش است در دو جبهه مقابله کند و تا چه زمان می‌تواند این جنگ را پشتیبانی کند؟ دولت سیسی چندین ماه بود که به صورت محرمانه از دولت نه چندان موثر لیبی که به طور بین‌المللی تایید شده، در درگیری با افراط گران و شبه نظامیان حمایت می‌کرد. در حالی که بیش از سه سال از سقوط معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی می‌گذرد، این کشور دستخوش آشوب شده است و قدرت‌های منطقه‌ای از طرف‌های رقیب حمایت می‌کنند.

با این حال هدف سیسی از حملات هوایی روز دوشنبه علیه تروریست‌ها در لیبی رسیدگی به نگرانی‌های داخلی بود. این حملات هوایی در تلافی انتشار ویدیوی سر بریدن ۲۱ مسیحی قبطی مصر در لیبی توسط داعش انجام شدند.

کشتار این مسیحیان مصری‌ها را متحد کرده و موجب شد که آن‌ها یک صدا خواهان پاسخ سیسی به وحشی‌گری‌های داعش شوند.

ظهور داعش در اوضاع نابسامان لیبی تهدیدی واقعی را متوجه منافع مصر می‌کند. تروریست‌های داعش نه تنها تهدید کرده‌اند که به تبعه‌های مصر در لیبی حمله می‌کنند بلکه از تصمیم خود برای آموزش دادن به شبه نظامیان مصری در پناه‌گاه‌های امن متعلق به خودشان خبر داده‌اند.

مصر تاکنون اقدامات چندانی برای مشارکت با ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش انجام نداده است و بهانه این کشور این بود که احتیاج دارد ظرفیت نظامی خود را صرف جنگ در صحرای سینا کند. اعضای جامعه مسیحیان قبطی مصر پیش از حملات هوایی این کشور در لیبی از بابت انفعال دولت مصر در قبال حل و فصل مساله کارگران مسیحی به گروگان گرفته شده توسط تروریستها در لیبی شکایت داشتند.

خویشاوندان کارگران ربوده شده قبطی در مصر، اخیرا در جریان بازدید مقامات از خانه‌شان اظهار کردند که نمی‌توانند باور کنند، پای عزیزان‌شان به آشوب‌های منطقه کشیده شده است.

همسر یکی از این مسیحیان کشته شده اظهار کرد: شوهر من تنها یک کارگر بود که می‌خواست زندگی بهتری برای خانواده‌اش فراهم کند. ما تنها مردمی ساده هستیم و تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که از دولت‌مان بخواهیم امنیت ما را برقرار کنند.

با وجود آنکه به نظر می‌رسد دولت مصر می تواند همزمان با عملیات‌هایش در صحرای سینا به تروریست‌های داعش در لیبی نیز حمله هوایی کند، اما حفظ این عملیات‌ها برای مدتی طولانی در عمل دشوار است.

این در حالی است که نیروی هوایی لیبی نیز در حملات هوایی روز دوشنبه به مواضع داعش در منطقه “درنه” شرکت کرد.

زک گلد، کارشناس موسسه مطالعات امنیت ملی در شهر تل‌آویو گفت: بعید به نظر می‌رسد که مصر بدون استفاده تمام و کمال از ظرفیتش بتواند حملاتش را ادامه دهد. صادقانه باید گفت که حتی با به‌کارگیری نیروهای بیشتر و ماهرتر نیز ما شاهد بودیم که مصر عملیات‌هایش در صحرای سینا را برای یک دوره طولانی نمی‌تواند حفظ کند.

دولت سیسی به جای اعزام جنگنده‌هایش برای حمله هوایی در عراق و سوریه تصمیم گرفت تا به دیگر نیروهای امنیتی آموزش داده و دانشگاه الازهر را به عنوان اصلی ترین نهاد مذهبی خود به جنگ ایدئولوژی داعش بفرستد. با این حال اکنون مصر از ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مقابله با داعش خواسته تا توجهش را به لیبی معطوف کند.

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه خود در روز دوشنبه گفت: مصر بار دیگر از ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای مقابله با سازمان تروریستی داعش می خواهد تا اقدامات لازم را برای مقابله با این سازمان تروریستی و دیگر سازمان‌های تروریستی مشابه آن در خاک لیبی اتخاذ کند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در ماموریتی اضطراری به واشنگتن رفت تا خواهان حمایت بیشتر برای مقابله با داعش شود. مصر روز دوشنبه یک قرارداد خرید تسلیحات کلیدی به منظور خرید ۲۴ جنگنده رافائل از فرانسه را نهایی کرد.

زک گلد گفت: دولت مصر از شخص سیسی تا به پایین، موضعش را در خصوص اینکه ائتلاف مبارزه با داعش باید علاوه بر سوریه و عراق بر دیگر کشورهای محل حضور این تروریست‌ها تمرکز کند را به طور شفاف بیان کرده است.»

مرجع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا