اندیشه

"مهدویت " از دیدگاه امام مودودی

“مهدویت ” از دیدگاه امام مودودی


از میان مسلمانان آنان که معتقد به آمدن مهدی هستند، در سوءتفاهم کمتر از کسانی که منکر مهدی هستند، نیستند. آنان شاید بر این باورند که امام مهدی، دارای یک وضع و فرم خاص مولوی یا صوفیانه خواهد بود. تسبیح و عصا درست و عبا بر تن یک مرتبه و به صورت ناگهانی از یک حوزه علمیه یا خانقاه اعلام وجود خواهند کرد و بلافاصله پس از ظهور شعار«اناالمهدی» سر میدهد. در این حال علما قلم و کاغذ را در دست میگیرند و به مجلس او میروند تا علایم نوشته شده در کتابها را با قد و قامت و قیافه او مقایسه کنند و بدین ترتیب او را تایید کنند. سپس بیعت انجام خواهد گرفت و اعلام جهاد خواهد شد و دراویش دوره دیده و بقیهالسلف زیر پرچم او گرد خواهند آمد. شمشیر فقط برای تظاهر خواهد بود و تمام امور در واقع از برکت، تبرک و تصرفات روحانی او انجام خواهند گرفت. میادین جنگ و عرصه های پیکار بوسیله ورد و اوراد و فوت کردن، فتح خواهند شد. به هر کافر که نگاه شود بیهوش شده از پا در خواهد آمد. توپها و تانکها فقط بر اثر دعا، نابود خواهند شد.


 


اکثر مسلمانان درباره ظهور مهدی چنین عقیده ای دارند. برداشت من(امام مودودی) قطعاً برعکس و ضد آنچه که عرض شد میباشد. من بر این عقیده هستم که مهدی موعود هرگاه بیاید از بارزترین رهبران زمان خود خواهد بود. بر تمام علوم عصر تسلط کامل و بینش مجتهدانه خواهد داشت. تمام مسائل زندگی را خوب خواهد فهمید. از لحاظ عقلی و فکری ریاست کامل و از لحاظ سیاسی، تدبر و تدبیر و از لحاظ نظامی قدرت تامه خواهد داشت. از تمام مجدد ین دوران خود مجدد تر خواهد بود.


احتمال میدهم که علیه دیدگاه ها و نوآوری او نخست صوفیان، دراویش و متحجران قیام خواهند کرد. او از لحاظ ساختار فیزیکی و جسمانی با سایر مردم تفاوت زیادی نخواهد داشت که بدان تفاوتها شناخته شود. احتمال میدهم که او، مهدی بودن خود را اعلام نمیکند. ممکن است که خود او هم از مهدی بودنش خبر نداشته باشد. و بعد از وفات او مردم به مهدی بودنش پی ببرند و معلوم شود که او می خواست خلافت را عَلی مِنهاج النّبوه اداره کند. همانگونه که قبلاً اشاره کردم، سوای انبیا، برای هیچ مصلحی دیگر مناسب نیست که کارش را با ادعا آغاز کند و سوای انبیا، کسی نمیداند که مامور انجام چه وظیفه ای است.


مهدویت منصبی نیست که کسی مدعی آن بشود بلکه چیزی است که در عمل باید ثابت شود. آن دست از کسانی که چنین ادعا میکنند و آنانی که بر مدعاهای، مدعیان مهدویت ایمان می آورند به عقیده من هر دو طیف دچار کمبود علم و نارسایی ذهنی هستند.


—————————————————–


منبع : زندگینامه سید ابوالاعلی مودودی


مولف : سعید اسعد گیلانی


مترجم : استاد نذیر احمد سلامی


انتشارات : نشر احسان ۱۳۸۰


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا