خبر های جدید

۱۰۰ شرکت برتر جهان اسلام معرفی شدند

 ۱۰۰ شرکت برتر جهان اسلام معرفی شدند

موسسه معتبر دینار استاندارد  که مقر آن در نیویورک قرار دارد، یکصد شرکت برتر جهان اسلام را بر مبنای درآمد، معرفی کرد. این صد شرکت برتر اکنون درآمدی معادل ۷۶/ ۱  تریلیون دلار دارند که نزدیک ۵/ ۱۰ درصد از درآمد صد شرکت بزرگ جهان را شامل می‌شوند. شرکت ملی نفت ایران پس از شرکت آرامکو عربستان در رده دوم بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان اسلام قرار دارد. در بین صد شرکت برتر جهان نام ۸ شرکت ایرانی در بخش‌های نفت، خودرو، پتروشیمی، بانک و فولاد دیده می‌شود.
این موسسه که مقر آن در نیویورک قرار دارد برای نهمین بار پیاپی، ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی را رتبه‌بندی کرد که در مجموع درآمد این شرکت‌ها ، ۱.۷۶ تریلیون دلار است. درآمد این شرکت‌ها ۱۰.۵درصد از ۱۰۱.۵ تریلیون درآمد ۱۰۰ شرکت برتر جهان است.  آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد که جمعیت مسلمانان جهان ۱.۶۵ میلیارد نفر است که ۱.۲ میلیارد نفر آنان در کشورهای مسلمان زندگی می‌کنند. سازمان همکاری اقتصادی شامل ۵۷ کشور اصلی است که محدوده جغرافیایی آن از مراکش در غرب آفریقا گرفته تا اندونزی در شرق آسیا ادامه می‌یابد. کشورهای این منطقه از منابع نامحدود طبیعی و نیروی انسانی بهره می‌برند و پتانسیل بالایی درسیاست و اقتصاد در جهان و در بلند‌مدت دارند.
کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمعیت جوان بهره می‌برند. برخی از این کشورها مانند مالزی، اندونزی، ترکیه، مراکش و امارات‌متحده به‌عنوان بازار‌های پیش‌رو در سطح جهان ظهور کرده‌اند. مسلمانان جهان در مجموع ۱۶ درصد (۹.۹ تریلیون دلار) تولید اقتصاد جهان را در اختیار دارند. درآمد سالانه برخی کشورهای مسلمان مانند پاکستان، مالزی و مصر کمتر از شرکت‌های خصوصی همچون تویوتا موتورز، گروه سینوپک(شرکت پتروشیمی در چین)، اگزون موبیل (شرکت نفت و گاز در آمریکا)و … است.

 چرا باید به موسسات بزرگ توجه کرد؟
شاید برای برخی این پرسش به وجود آید که چرا باید به موسسات بزرگ اهمیت داد، در حالی که این موسسات تنها به سود خود فکر می‌کنند و به ملیت خود اهمیت کمتری می‌دهند هرچند این حقیقت دارد که موسسات بزرگ مانند مایکروسافت، دل، ‌ای بی‌ام، ژیلت، سیسکو و
بی ام دبلیو نشان‌دهنده پیشرفت اقتصادی و کیفیت پایدار زندگی در کشورهای خود هستند. ۵۴ شرکت عضو «فورچون۵۰۰» تقریبا ۹ تریلیون دلار درآمد دارند. از طرف دیگر، در مجموع ۵۴ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی درآمدی برابر با ۶.۱ تریلیون دلار دارند. حضور تنها ۳ شرکت مسلمان در «فورچون۵۰۰» نشان از وضعیت بد اقتصادی کشورهای مسلمان دارد این در حالی است که هیچ شرکت عضو سازمان همکاری اسلامی در لیست بهترین شرکت‌ها و برند‌های جهانی که هر سالانه منتشر می‌شود، نیست.
موسسات بزرگ می‌توانند مشکلات اقتصادی اجتماعی اعضای کشورهای سازمان همکاری اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از اعضای سازمان همکاری اسلامی فقیرترین افراد جهان هستند که درآمد سرانه‌ای کمتراز یک دلار در روز دارند. به‌طور مشابه، ۱۵درصد جمعیت کل عضو سازمان همکاری اسلامی از سوءتغذیه رنج می‌برند. نرخ باسوادی در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی هم در جهان پایین‌ترین است و حتی در بعضی از این کشورها کودکان هرگز به مدرسه نمی‌روند. این ارقام هشداردهنده هستند و بیشتر دولت‌های مسلمان تاکنون نتوانسته‌اند راه‌حل یکپارچه‌ای برای حل این معضلات ارائه کنند. در اینجاست که موسسات بزرگ می‌توانند نجات بخش باشند. این موسسات قادرند به دولت در بهبود اجرای بسیاری از بخش‌ها کمک کنند و آنها را در دستیابی به اهدافی نظیر کمک به دولت‌ها در ریشه کن کردن فقر و گرسنگی، توسعه شراکت جهانی و تشویق بنگاه‌ها به سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و همچنین کمک به بخش‌های ذی‌نفع برای رسیدن به اهدف اصلی آموزش یاری کنند. این سازمان‌ها کارفرماهایی دارند که فرصت‌های برابر را در اختیار کارمندان قرار می‌دهند که این امر موجب بهبود برابری جنسیتی می‌شود و همچنین زنان را در تمامی زمینه‌ها قدرتمند می‌کند. از سوی دیگر، موسسات بزرگ‌تر به دولت‌ها در فراهم آوردن تسهیلات پزشکی و دارویی کمک کرده و برای بهبود سلامت مادر و کاهش مرگ‌ومیر کودکان مشارکت می‌کنند.

 بازار جهانی منطبق با سبک زندگی مسلمانان
تقریبا اکثر کشور‌های مسلمان فرهنگ و سنت‌های مشابهی دارند و این بیانگر فرصت مناسب برای تبدیل باور‌ها و سنت‌های معمول خود به سنت‌های بزرگ و سودمند است. در بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، پتانسیل لازم برای بازار‌های متفاوت و صنایع وجود دارد. برای مثال صنعت غذایی حلال یا بازار منطبق با سبک زندگی مسلمانان می‌تواند بازاری ۸/۱ تریلیون دلاری داشته باشد در صورتی که تنها کسری از آن محقق می‌شود. توجه اندک به این بازار کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باعث می‌شود، این کشورها درآمد خود را افزایش دهند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که موسسات بزرگ تاثیر مثبتی بر شرایط مالی کشور‌ها و ملیت‌ها دارند که هر چه زودتر باید به آن پرداخته شود. موسسات بزرگ اسلامی البته باید فرآیندهای توسعه‌گرایانه‌ای داشته باشند تا منجر به رونق جوامع مسلمان شود.

منبع: فوت و فن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا