جوانان

گناهان پنهانی

مواظب گناهان پنهانی باشید!

استاد جاسم المطوّع /ترجمه:عبدالعزیز سلیمی

ازثوبان نقل می کنند که از رسول خدا(ص) شنیده است:

«برخی از مردم را می شناسم که در روز قیامت با نیکیهایی به بزرگی کوه سفید «تهامه» میایند ،امّا خداوند همه آنها راپوچ وبی ارزش می شمارد!؟

ثوبان می گوید:من گفتم :یا رسول الله! ویژگیهایآ نان را برایمان بیان بفرما تا نا آگا هانه خدای ناکرده از جمله آنان نباشیم!

رسول خدا (ص) فرمود آنان برادران و از نسل شما هستند ،همانند شما بخشی از شب را(به عبادت می ایستند)امّا هر گاه خلوت می روند ،حرمت وحریم خداوند را مراعات نمی کنند».

دوستان عزیز!

به شما توصیه می کنم که از ساعتهای خلوت زندگی خود بهترین استفاده را به عمل بیاورید!

دانه ای را دیده اید که چنانجه خوب در خاک پنهان شود، می روید و به ثمر ونتیجه می رسد.خود شما هم همچون دانه بذری هستید که اگر آن را خوب در زمین خلوت با  خداوند بکارید، ثمر عمل صالح را نصیب شما می گرداند. و انسان هر چه بیشتر در خلوت با خداوند خالص باشد ،رو سفیدیش بیشتر و کارهایش رو به راه تر می گردد،و از ته قلب احساس قناعت و بی نیازی  می کند.

 

از گناهان بخصوص گناهان پنهانی جدآ پرهیز کنید!

در پنهانی ها پرهیز کاری را پیشه کنید،و از گرداب گناه دوری بجویید،فکر نکنید کسی شما را نمی بیند، زیرا خداوند دانای بینا به کمترین لغزشهای درون و بیرون انسان آگاه است،و چنانچه شما را در جایی که نمی پسندند ببیند در دنیا به برگرداندن دلتان از محبت خویش گرفتارتان می گرداند.از ابو درداء روایت شده است که:«انسان باید مواظب باشد تا از جایی که خبر ندارد، مورد لعن مؤ منین قرار نگیرد،

سپس فرمود:می دانید که این چگونه است؟

گفتم:نمی دانم .

فرمود:در خلوت به نافرمانی خداوند می پردازند،و خداوند نیز خشم آنها را در دل دیگران بدون آنکه خود متوجه باشند قرار می دهد.

از گناهان پنهانی جدآ پرهیز نمایید!

 

همچنین در همه حال چه  در پیدا و چه در نهان  پاک باشید! و در خلوت  و جلوت او را سپاسگزار باشید ،و سپاسگز اری او در خلوت پرهیز از نافرمانی اوست.با قلب و قالب خویش به سوی او روی بیاورید!

 

روزی سری سقطی از جنید بغدادی در حالی که نوجوانی بیش نبود در مورد شکر سؤال کرد او در جواب گفت:«شکر نعمت آناست که آن را برای نافرمانی  صاحب نعمت  بکار نگیریم».

 

دوستان!

شکر گزار راستین  نعمتهای خداوند باشید،و در هر حالتی تنها  از او یاری بجویید و کوتاهیها و سهل انگاریها ی خویش را جبران نمایید !زیرا:«ادامه دادن گناه ،خود گناه دیگری است.»

و بی توجهی به توبه و جبران کوتاهی گذشته ،ادامه دادن گناه  و دلبستگی  به نافرمانی سرانجام آن سرگردانی و نابودی است.

و بدتر از همه آنها : آشکارا دل ودست را به گناه آلوده  نمودن است و در عین حال خداوند را دانا  و بینا دانستن ».

از خداوند ستّار خواهانم گناهان  ما را با لطف  خویش پنهان بدارد.و ما را ار آلوده شدن مصون فرماید(آمین).

——————————————-

منبع:کتاب توبه:تولدی  دوباره

تألیف جاسم المطوّع

ترجمه:عبدالعزیز سلیمی

 نوشته شده :توسط :HADI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا