جهان اسلاممطالب جدید

چند منظره از مناظر قیامت ، حال رباخواران ، حال متکبران ، حال زناکاران

چند منظره از مناظر قیامت ، حال رباخواران ، حال متکبران ، حال زناکاران

نویسنده : عبداللطیف احمد عاشور / مترجم: افضل ده مراد نژاد

منظره اوّل : حال رباخواران

از مناظر جلب توجه کننده و هشدار دهنده روز قیامت، حال و منظرۀ رباخواران است که به صورت دیوانه خواهند بود؛ چنانچه خداوند می‌فرماید: « ‏ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا … بقره/۲۷۵»

‏کسانی که ربا می‌خورند ( از گورهای خود به هنگام دوباره زنده شدن ، یا از مشی اجتماعی خود در دنیا ) برنمی‌خیزند مگر همچون کسی که ( بنا به گمان عربها ) شیطان او را سخت دچار دیوانگی سازد ( و نتواند تعادل خود را حفظ کند ) ؛ این از آن‌رو است که ایشان می‌گویند : خرید و فروش نیز مانند ربا است و حال آن که خداوند خرید و فروش را حلال کرده است و ربا را حرام نموده است .

منظره دوّم : حال متکبران

روز قیامت انسان‌های متکبر با ذلت و حقارت مانند مورچه‌های ریز و کوچک به زیر پای انسان‌ها له و خرد می‌شوند و حضرت پیامبر r می‌فرماید: «اَلمُتَکَبِّروُنَ یَومَ القِیامَهِ کَالذُّرِّ تَطَؤُهُم الخَلائُقُ بالأریالداَمِ» سنن الترمذی

انسان‌های متکبر روز قیامت مانند مورچه‌های ضعیف و کوچکی هستند که به زیر پای مخلوقات لگدمال می‌شوند.

منظره سوّم : حالت کسانی که زکات نمی‌دهند.

در صحرای محشر به کسانی که از دادن زکات خودداری می‌کرده‌اند انواع عذاب‌ها قبل از داخل شدن به دوزخ یا بهشت می‌رسد و حضرت رسول اکرم r می‌فرماید:

«مَا مِنْ صَاحِبِ کَنْزٍ لَا یُؤَدِّی زَکَاتَهُ إِلَّا أُحْمِیَ عَلَیْهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَیُجْعَلُ صَفَائِحَ فَیُکْوَى بِهَا جَنْبَاهُ وَجَبِینُهُ حَتَّى یَحْکُمَ اللَّهُ بَیْنَ عِبَادِهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَهٍ ثُمَّ یَرَى سَبِیلَهُ إِمَّا إِلَى الْجَنَّهِ وَإِمَّا إِلَى النَّارِ » صحیح مسلم

هر صاحب گنج و خزانه‌ای که زکات آن را ندهد، در روز قیامت آن گنج داغ می‌شود و از آن لوحه‌های آهنین ساخته می‌شود و پهلوها و پیشانی‌اش با آن داغ می‌شود و وقتی که خداوند بین بندگان حساب و کتاب برقرار نماید ـ در روزی که اندازه‌اش پنجاه هزار سال است ـ سپس راهش به بهشت یا دوزخ نشان داده می‌شود.

منظره چهارم : عذاب شخص زناکار در قبر

برای کسانی که حرام خدا را حلال تصور می‌کنند و آن چیزهایی را که خداوند حرام گردانیده است، مرتکب می‌شوند حضرت پیامبر r در جزیی از حدیث سمرهبن‌جندب y می فرماید: «… فَانْطَلَقْنَا فَأَتَیْنَا عَلَى مِثْلِ التَّنُّورِ قَالَ فَأَحْسِبُ أَنَّهُ کَانَ یَقُولُ فَإِذَا فِیهِ لَغَطٌ وَأَصْوَاتٌ قَالَ فَاطَّلَعْنَا فِیهِ فَإِذَا فِیهِ رِجَالٌ وَنِسَاءٌ عُرَاهٌ وَإِذَا هُمْ یَأْتِیهِمْ لَهَبٌ مِنْ أَسْفَلَ مِنْهُمْ فَإِذَا أَتَاهُمْ ذَلِکَ اللَّهَبُ ضَوْضَوْا.»

پس رفتیم و به چیزی شبیه تنور رسیدیم. گمان می‌کنم که ایشان فرمودند: در آن سر و صدای نامفهومی بود. پس اطلاع یافتیم که در آن تنور مردان و زنان برهنه هستند و از پایین شعله‌ای به سوی آنان حمله می‌کرد و وقتی که آن شعله به آنان می‌رسید سر و صدا به پا می‌کرند.

این سرانجام زناکاران است و حضرت پیامبر r در آخر حدیث، این را مشخص فرموده‌اند: « وَأَمَّا الرِّجَالُ وَالنِّسَاءُ الْعُرَاهُ الَّذِینَ فِی مِثْلِ بِنَاءِ التَّنُّورِ فَإِنَّهُمْ الزُّنَاهُ وَالزَّوَانِی».

آن مردان و زنان برهنه در تنور، زناکاران بودند.

—————————————

منبع : اتفاقات پس از مرگ / نویسنده : عبداللطیف احمد عاشور / مترجم: افضل ده مراد نژاد / انتشارات: احمد جام

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا
بستن