جوانانزن خانوادهمطالب جدید

ای مادران ارجمند و خواهران ایمانیم گوش بدهید …

ای مادران ارجمند و خواهران ایمانیم گوش بدهید …

نامه ای به خواهران و مادران ایمانی ام …

نویسنده: ام سمیه العدنیه  / ترجمه: بایزید قربانی مهاباد

این نامه را تقدیم می کنم به هر مادری که به خشنودی خداوند متعا ل امیدوار می باشد ،  نامه را در حالی می نویسم که قلبم از درد ورنج  پاره پاره می شود و از قلمم خون می چکد و اشک از چشمانم پیوسته جاریست.

نامه  را درحالی می نویسم که د خترانمان را می بینم که سیلی از فتنه آنها را فرا گرفته است ؛ پس در واقع این نامه ناله ای ست که در گوش هر مادری که از خدا می ترسد نجوا می کنم و به وی می گویم که از دخترت محافظت کن.

خواهرم

آیا می دانی که خداوند در قران کریم می فرماید: دارائی و فرزندان ، زینت زندگی دنیایند و زوال پذیر و گذرایند و امّا اعمال شایسته ای که نتایج آنها جاودانه است ، بهترین پاداش را در پیشگاه پروردگارت دارد ، و بهترین امید و آرزو است .(۱)

این فرموده الله متعال ما را از هر سخنی بی نیاز می کند  پس باید در کارمان عجله داشته  و نسبت به مصیبت های وارده بیمناک باشیم .

خواهرم

تربیت  فرزندان وظیفه ایست که نباید در آن  سستی وسهل انگاری کرد ، این مسئولیتی را که خداوند بر عهده شما گذاشته هرگز فرامش نکن وآن چه امروزه برای دخترانمان اتفاق می افتد را نباید بی اهمیت بپنداری!

مبادا بگویی بگذار دخترم مانند سایر مردم از جوانیش لذت ببرد !

خواهرم آگاه  باش که ما تنها برای یک هدف وآن اطاعت وفرمانبرداری ازدستورات خداوند متعال خلق شده ایم

پرودگار می فرماید: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ  من پری ها و انسان ها را جز برای پرستش خود نیافریده ام

 خواهرم!

 از جمله وظائف شما اینست که عهده دار آنچه باشی که از طرف خداوند به شما امر شده است وآن عبادت خالصانه پروردگار می باشد  وهمچنان وظیفه شماست که ریشه آن عبادت را در جان وروح فرزندانت بکاری در این جا  صحبت را به دخترانمان ا ختصاص می دهیم  چون پایه واساس تربیت نسلهای اینده می باشند اگر انها تباه شوند  نسلهای اینده نیز تباه میشوند در نتیجه تمام امت ضایع میگردد

خواهرعزیزم!

هرگز مگذار در پی افکار وایده هایی که هیچ ربطی به ما ندارند سرگردان شوی؛ افکاری که خارج از عرف و عادت و ملیت ماست و از خارج بر ما وارد شده است!

خواهرم سخن کسی را که می گوید آن زمان های پیشین روزگاری بوده و اکنون ما در روزگار دیگری هستیم را تصد یق نکنید.

آیا تا به حال  نگاه کرده ایم که ما در مقایسه با سلف  صالح از چه منزلتی برخوردار هستیم؟  ما کجا و اسوه هایی مثل حضرت فاطمه (رض) با ان همه زهد و حیا و قناعت و نیکی با والدینش  کجا؟! همچنین حضرت مریم دختر عمران که در تقوا وپاک دامنی زبانزد بود و دختران شعیب که خداوند از حیای آن ها سخن می فرماید:

یکی از آن دو دختر که با نهایت حیاء گام بر می داشت و پیدا بود که از سخن گفتن با یک جوان بیگانه شرم دارد به پیش او آمد و گفت : پدرم از تو دعوت می کند تا پاداش این که  لطف فرموده و آب از چاه بیرون کشیده ای و بدان گوسفندان  ما را آب داده ای ، به تو بدهد ، هنگامی که موسی به پیش پدر او آمد و سرگذشت خود را برای وی بیان کرد ، گفت : نترس که از مردمان ستمگر رهائی یافته ای  و اینجا از قلمرو آنان بیرون است و دسترسی به تو ندارند .  (۲)

مادر مسلمان ؛ آیا نمی بینی حیا در این روزگار کمترین چیزی که یافت می شود ؛ مگر آنان که رحمت ومهربانی پروردگار شامل حالشان شود ؛  در حالی که بزرگ ترین وبا ارزش ترین خصلتی که زن می تواند داشته باشد ، حیا است ؟!

 آیا از خودت نمی پرسی که در این روزگار حیا و حشمت کجا رفته است؟

آیا نمی پرسی چه اتفاقی برای دخترانمان افتاده است  که به این راحتی از حیا فاصله گرفته اند؟

پیامبر بزرگوارمی فرماید : ایمان را هفتاد و اند ی شاخه است  و حیاء و آزرم شاخه ای از ایمان است .(۳)

چرا رسول الله را الگوی خود قرار نمی دهند که شرم و حیای آن حضرت چنان توصیف شده که حیای ایشان از دختران باکره دم بخت بیشتر بوده است .

دختران گرامی ام ؛  خواهش می کنم از آن گنج قیمتی و با ارزش محافظت کنید ؛  گنجی که هرگز با گنج های دیگر جهان قابل مقایسه نیست

  چرا می بینم که در پی عملی نمودن مدل ها و کانال های بی اررزش و مجلات پلید که در آن ها هیچ چیزی جز فتنه نیست از همدیگر سبقت می گیرید ؟

چرا می بینم که بسیار مشغول ا نترنت وبلوتوث و شبکه های دیگر اجتماعی هستید که اغلب باعث شده اند حیا وشرم بعضی از شماها را تهدید نماید ؟

خواهرم ؛ بر نظارت بر فرزندانت حریص باش وتلاش کن تا آنان را برای برپا داشتن آن چه خداوند سبحان را خشنود و راضی می گرداند یاری نمایی

 خواهرم نهال محبت خداوند و همچنین ترس از عذابش را در قلب فرزندانت بکار و عقیده گرانقدر اسلامیمان را به آنان بیاموز ؛ زیرا مطمئن باش که بر کمترین سهل انگاری در این خصوص محاسبه و بازخواست می شوی

  چنان که امام بخاری در صحیحش و امام احمد در مسند از ابی سعید خدری رضی الله عنهم روایت نموده اند:  همانا شما کارهایی را انجام می دهید که در نظر شما از مو باریک تر است و آنها را گناه نمی دانید ولی ما در زمان پیامبر(ص)این کارها را از مُهلِکات و گناهان بزرگ می دانستیم(۴)

خواهرم دخترانت را به پوشیدن حجاب شرعی تشویق و ترغیب کن چون ما از طرف خداوند به رعایت آن امر شده ایم .

پروردگار می فرماید: ای پیغمبر ! به همسران و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو که رداهای خود را جمع وجور بر خویش فرو افکنند  تا این که  از زنان بی بند و بار و آلوده دست کم باز شناخته شوند و در نتیجه مورد اذیّت و آزار اوباش  قرار نگیرند . خداوند ( پیوسته ) آمرزنده و مهربان بوده و هست و اگر تا کنون در رعایت کامل حجاب سست بوده اید و کوتاهی کرده اید ، توبه کنید و از این کار دوری کنید ، تا خدا با مهر خود شما را ببخشد (۴).

خواهرم ؛ بدانید که رعایت حجاب کامل چند شرط دارد که از این قرارند

  ۱) حجاب باید چنان ضخیم باشد که اندام بدن در زیر آن نمایان نباشد  ؛ همچنین  نباید به بدنش چسبیده باشد

۲) باید تمام جسم را بپوشاند و چنان فراگیر باشد که اعضا را آشکار نسازد

۳)  باید تنها از قسمت جلو گشوده شود و آستینش تنگ باشد

۴)  نباید که جلب توجه کند و لازم است که عاری از هر گونه تزئینات و یا نوشته و علامات باشد

۵)  نباید مشابه لباس زنان کافر یا لباس مردان باشد

۶ ) نباید هنگام خروج از منزل خودش را عطر بزند و خود را خوشبو نماید

مادرم  اجازه  ندهید که دخترانت زیاد به مکان های عمومی  ، بازار و خیابان ها بروند و اگر رفتند لازم است که تنها نباشند یا با آنان محرمی باشد که از آنان محافظت نماید  خداوند سبحان می فرماید: و در خانه های خود بمانید  و جز برای کارهائی که خدا بیرون رفتن برای انجام آنها را اجازه داده است ، از خانه ها بیرون نروید و همچون جاهلیّت پیشین در میان مردم ظاهر نشوید و خودنمائی نکنید و اندام و وسائل زینت خود را در معرض تماشای دیگران قرار ندهید  و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و از خدا و پیغمبرش اطاعت نمائید خداوند قطعاً می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت ( پیغمبر ) دور کند و شما را کاملاً پاک سازد . (۵)

خواهرم  هرگز بازارها و آنچه را که در آنها می گذرد را ساده نگیر و یادت باشد که به دخترت تذکر دهی که به هنگام خروج از منزل از بوی خوش استفاده نکند و همچنین صدایش را پایین باورد وبا عشوه وناز راه نرود  وبرای مردان مزاحمت ایجاد نکند  همه اینها بخاطر دوری از فتنه وفریب وفساد می باشد

 سرورمان رسول الله صلی الله علیه وسلم راست فرموده اند:(زن عورت است، هرگاه بیرون رود، شیطان در انتظار اوست.(۷)

مادرم  بنگر که درکانال های ماهواره ای هدفمند و مُعرِض چه رخ می دهد؟  حقیقتاً فرزندان ما چنان شده اند که ترانه  و اخبار بازیگران را بیشتر از کتاب خدا و سیره پیامبرشان حفظ کرده اند!!

مجلات فرومایه و بی ارزش ، دختران ما را چنان به دنیا مشغول کرده که آخرت را از یاد برده اند ،سعی کن مطالعه کتاب های سودمند را نزد آنها محبوب گردانی  و دین و شریعتی که خداوند برای ما تشریع نموده اند را به آنان بیاموز ؛ چون حقیقتاً بسیارى از فرزندان ما چیزی از تعالیم دینی و آن چه را که خداوند امر فرموده رانمی دانند ..

مادرم اینترنت سلاحی دولبه است پس دائماً مراقب فرزندانت باش ، موقعی که وراد سایت ها می شوند به آنها بیاموز که اینترنت دریایی بی نهایت است و می توانند از آن مطالب مفیدی که هم در دنیا و هم در آخرت برایشان سودمند باشد را دانلود و دریافت کنند .

 از ثوبان [رضی الله عنه]  روایت شده که پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند :

حقیقتا اقوامی از امت می داند که در روز قیامت  با اعمال نیکی همچون کوه تهامه می آیند  سپس خداوند همه را همچون ذرّات غبار در هوا پراکنده می نماید. عرض کردم: ای رسول خدا! آنان را برای ما توصیف کن. تا اینکه مبادا ندانسته از آن ها باشیم  پیامبر فرمود آنان برادران شما هستند و از شما می باشند و همچون شما پاسی از شب را مشغول عبادت هستند اما در خلوت به محارم پروردگار تجاوز و هتک حرمت می کنند(۸)

مادران و خواهران  گرامی  در پایان خود و شما  را به تقوای الهی و حریص بودن بر طاعتش  آشکارا و پنهانی وصیت می کنم  و از پروردگار حی قیوم خواستارم ما را از فتنه و فساد چه ظاهر باشد و چه باطن درو گرداند  و محفوظ فرماید .

——————————————————-

  • الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَهُ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَاباً وَخَیْرٌ أَمَلاً

(۲) فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءهُ وَقَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ

(۳) « الإِیمَانُ بِضْعٌ وَسبْعُون،  شَعْبَهً :  وَالحیَاءُ شُعْبهٌ مِنَ الإِیمانِ »

(۴) “إِنَّکُمْ لَتَعْملُونَ أَعْمَالاً هِیَ أَدقُّ فی نظرکم مِنَ الشَّعَرِ، کُنَّا نَعُدُّهَا عَلَى عَهْدِ رسولِ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم مِنَ الْمُوِبقاتِ”  : “الْمُوبِقَاتُ”    ای   الْمُهْلِکَاتُ.

(۵) یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِیماً

(۶) وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاهَ وَآتِینَ الزَّکَاهَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً سوره أحزاب آیه  ۳۳

(۷) « المرأه عوره إذا خرجت استشرفها الشیطان».

(۸) لأعلمن أقواما یأتون یوم القیامه بحسنات أمثال جبال تهامه بیضا فیجعلها الله هباء منثورا .قلت: یا رسول الله ! صفهم لنا جلهم لنا ؛ أن لا نکون منهم ونحن لا نعلم . قال : أما إنهم إخوانکم ومن جلدتکم ویأخذون من اللیل کما تأخذون ولکنهم أقوام إذا خلو بمحارم الله انتهکوها ] .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا