سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

برندگان و بازندگان انتخابات ترکیه و دلیل خوشحالی غرب و مساله کردستان

برندگان و بازندگان انتخابات ترکیه و دلیل خوشحالی غرب و مساله کردستان
وداد بیلغن – روزنامه ی وطن – ترجمه و نگارش ترک پرس
ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد

زمانی که نوشته های رسانه های غربی را در مورد انتخابات مطالعه و بررسی می کنیم، در نگاه اول می پنداریم که هم پیمانان یا حامیانشان در انتخابات پیروز شده اند.علت این امر واضح است؛ زیرا آن ها با حقیقت تلخی نسبت به خودشان روبرو گشته اند و آن خطر خروج ترکیه از قبضه ی قدرتشان است.
کابوس غرب در مورد دولتی مسلمان و دموکراتیک و مستقل نمایان می شود؛ زیرا این نمونه و الگو، تمام خاورمیانه و سرتاسر آسیا را در برمی گیرد و در چنین شرایطی نفاق و استعمار غربی به پایان خواهد رسید و هرگز دیکتاتوری مانند سیسی وجود نخواهد داشت که از غربیان پیروی کند و در این صورت زورگویی بر دولت های دموکراتیک – که ملت های خویش را رهبری می کنند – برایشان سخت خواهد گشت.

اما چرا رسانه های غربی از نتایج انتخابات ترکیه خوشحال هستند؛ حال آن که هم اکنون دموکراسی در ترکیه اجرا شده است؟ زیرا نظام غرب به آخرین حیله و راه حلی که پیش روی خود دارد متوسل گردیده و آن جلوگیری از به دست آوردن استقلال کامل ترکیه است و برای تحقق چنین هدفی با تمام توان برای ایجاد مانع در راه پیشرفت ترکیه از احزاب معارض و اپوزیسیون پشتیبانی می کند. برای همین است که می بینیم که آن ها از نتایج انتخاباتی که برای اولین بار پس از ۱۳ سال، مانع تشکیل دولت عدالت و توسعه می شود، خوشحال شده اند.
با این حال نمی توان گفت که غربیان مطمئن و آسوده خاطر هستند؛ چون حقیقت نتایج انتخابات اشاره دارد به این که حزب عدالت و توسعه برای دهمین بار پشت سرهم برنده شده است؛ بنا بر این از لحاظ مردمی بودن اولین حزب به شمار می آید؛ اما احزاب معارض سنتی یا اپوزیسیون که از سوی غرب حمایت می شوند دریافته اند که آرای داده شده به انان کم است.

تجویز خشونت
روابط ترکیه با غرب وارد مرحله ی جدیدی شده و باید به مدتی طولانی از این موضوع دست بردارد و موضوع دوم این که باید انتخابات را به شکل صحیحی ارزیابی کنیم.
میزان رای به حزب معارض رئیس جمهور برای چهارمین بار متوالی در انتخابات محلی کاهش یافت و در برابر حزب عدالت و توسعه شکست خوردند؛ اما با وجود این خوشحال بودند و از فشارهایی که مردم در جنوب شرقی کشور به خاطر رای دادن به حزب کردها، در معرض آن قرار داشتند حرفی به میان نیاوردند. چنین صحنه ای بر ما ضروری می سازد که بیشتر بر مفاهیم دموکراسی از دیدگاه احزاب سیاسی و عامه ی مردم تاکید کنیم.

هرگاه از مهمترین مشکلی که نظام سیاسی ترکیه از آن رنج می برد پرس و جو کنیم، پاسخ من این خواهد بود: از بوروکراسی یا دیوان سالاری.

نتایج این انتخابات وجود سازمان و تشکیلاتی تروریستی را به اثبات رسانید که نظام « تجویز خشونت » را بر مردم در جنوب شرقی ترکیه- به خاطر رای دادن به افراد دلخواهشان- به اجرا در آوردند و این امر در تخریب حیات سیاسی ترکیه دخیل است.

پیروزی دموکراسی
حکمت سیاسی در پایان دادن به تروریسم و توسعه ی آشتی ملی و اجتماعی نمایان می شود. به همین دلیل، حکومت ترکیه از دو سال پیش عملیات صلح و آشتی ملی با کردها را آغاز کرده است و با این کار خود به شکلی گسترده در فرونشاندن خطر و سیطره ی تروریسم مشارکت نموده؛ اما انصراف برخی از جناح های کردی از آن و تلاش آنان برای به تعویق انداختن عملیات آشتی، باری دیگرموجب عقب ماندگی ما گردید.
تحلیل و بررسی انتخابات چیز مهمی است؛ اما مهم تر از آن مرور و بررسی تمام اطلاعات و داده هایی است که صحنه ی نتایج انتخابات را بوجود آوردند.مشکلی که ملت ما در جنوب شرقی کشور تحت عنوان « مساله و مشکل کرد» در آن به سر می برد به مساله ای مؤثر در پروژه ای دیگر تبدیل شده که این مساله نتیجه¬ی سیاست غرب در رابطه با پروژه ی« خاورمیانه ی جدید » می باشد.

اولین هدف غربیان با از بین بردن آشتی ملی بین ترکیه و کردها ارتباط دارد و هدف دوم آنان در تیره کردن روابط میان ترکیه و اقلیم کردستان عراق و روابطشان با کشور عراق به طور کلی نهفته است؛ به همین علت باید این نتایج و داده ها را به خوبی بررسی و مطالعه نماییم.
http://turkpress.co/node/9401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا