خبر های جدید

«اخوان المسلمین» دشمن مشترک ژنرال ها

«اخوان المسلمین» دشمن مشترک ژنرال ها

روزنامه لبنانی الاخبار نوشته است: ژنرال علی مملوک (رییس دستگاه امنیتی دولت سوریه با مقامات دولتی مصر به ویژه ژنرال عبدالفتاح سیسی دیدار نموده است. این دیدار که همزمان با روی خوش رسانه های مصری به دمشق صورت گرفت، موفق توصیف و تاکید شده است که دو طرف از نتایج آن راضی هستند.

این روزنامه لبنانی با اشاره به اعتراف عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی به شکست ملک سلمان پادشاه سعودی در تغییر رای باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در خصوص بحران سوریه ( و کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت) اضافه کرد که برخی کشورهای عربی نیز گام هایی را به سوی سوریه برداشته اند. بعداز اینکه تونس اعلام کرد روابط دیپلماتیک را با سوریه از سر می گیرد، قاهره نیز بر امکان تماس با مقامات سوری تاکید کرد.

الاخبار نوشت در دهه سوم ماه گذشته اوت ، ژنرال علی مملوک در قاهره با عبدالفتاح السیسی و همچنین شماری از مقامات و فرماندهان ارشد امنیتی ، اطلاعاتی و ارتش مصر دیدار و گفت وگو کرد. این روزنامه لبنانی افزود: ژنرال مملوک و مقامات مصری در باره همکاری های امنیتی بین دو کشور در مبارزه با تروریسم و چشم اندازهای حل سیاسی بحران سوریه ، طرح استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل، تلاش ها برای تشکیل نشست مسکو  گفت وگو و بر ضرورت گسترش نقش مصر در امور سوریه با توجه به اینکه سوریه عمق راهبردی برای امنیت ملی مصر است، تاکید کردند.

الاخبار با بیان اینکه « اخوان المسلمین دشمن مشترک مصر و سوریه است»، افزود: دو طرف توافق کرده اند که روابط دیپلماتیک بین مصر و سوریه فعال و به زودی سفرای بین دو کشور تبادل شود. این روزنامه لبنانی اضافه کرد: قاهره آماده می شود تا احمد حلمی از دیپلمات های سفارتخانه مصر در بیروت را به عنوان کنسول مصر در سوریه معرفی کند.

سوریه در سال ۲۰۱۲ یوسف الاحمد سفیر خود را از قاهره فراخواند و قبل از آن مصر شوقی اسماعیل سفیر خود را از دمشق به بهانه رایزنی فراخوانده بود. الاخبار خاطرنشان کرد که این اقدام مصر در چارچوب محاصره دیپلماتیک سوریه توسط برخی کشورهای عربی و غربی و در راس آنها سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس صورت گرفته بود.

بشار الاسد رییس جمهوری سوریه در مصاحبه اخیر خود با شبکه المنار گفت: روابط بین سوریه و مصر در صحنه عربی ، روابطی متوازن است و سوریه معتقد است با ارتش و ملت مصر در رویارویی با تروریست ها در یک سنگر قرار دارد. وی خاطرنشان کرد که تماس های بین مصر و سوریه « مستقیم و در سطح مقامات مهم و به طور مشخص امنیتی قرار دارد و برخی دستگاه های مصری قطع روابط با سوریه را رد کرده اند».

همزمان با سفر ژنرال مملوک به قاهره، ماه گذشته میلادی سردبیران و روزنامه نگاران مصری با هماهنگی وزارت خارجه مصر به دمشق سفر و با مقامات سوری از جمله ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت وگو کردند.

** دیدار ژنرال مملوک از مسقط
الاخبار همچنین نوشت که ژنرال مملوک اخیرا به مسقط سفر کرده و با مقامات سلطان نشین عمان در باره نقش عمان در تلاش های جدی عربی برای دستیابی به حل سیاسی بحران سوریه گفت وگو کرده است. ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه نیز در ابتدای ماه گذشته میلادی در مسقط با یوسف بن علوی همتای عمانی خود دیدار و گفت وگو کرده بود. این نخستین سفر المعلم به یک کشور عرب حوزه خلیج فارس بعداز شروع بحران سوریه بود .
عمان روابط دیپلماتیک و سیاسی خود با سوریه را قطع نکرده است.

http://salahadin.net/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C/11188

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا