خبر های جدید

نگرانی از بازگشت وابستگان به نظام مبارک… انتخابات پارلمانی مصر در فضایی از تحریم و سرخوردگی برگزار می شود

نگرانی از بازگشت وابستگان به نظام مبارک… انتخابات پارلمانی مصر در فضایی از تحریم و سرخوردگی برگزار می شود

مرحله نخست انتخابات پارلمانی مصر که از آن به عنوان بخشی از «نقشه راه آینده» یاد می شود شروع شده است. با برگزاری این انتخابات که قرار است مرحله دوم آن تقریبا یک ماه دیگر برگزار شود مصری ها نخستین پارلمان را بعد از «انقلاب ۳۰ ژوئن» و دومین پارلمان را بعداز «انقلاب ۲۵ژانویه» خواهند داشت. اگر در انتخابات نخست و بعد از سرنگونی رژیم مبارک، مردم مجلسی را انتخاب کردند که اکثر نمایندگانش را نیروهای سلفی و اخوانی ها تشکیل می داد، این روزها این نگرانی وجود دارد که در انتخابات کنونی مجلسی بر سرکار آید که اکثر نمایندگانش را وابستگان به نظام گذشته (حسنی مبارک)  تشکیل می دهند.

با وجود همه این نگرانی ها، انتخابات پارلمانی در مصر گام مهمی در مسیر «نقشه راه آینده» این کشور است زیرا باید روند حیات قانونی کشور را به حالت طبیعی خود برگرداند. آنهم در شرایطی که تقریبا قدرت به صورت انحصاری در چنگ قوه مجریه و رییس جمهور است. پارلمان همچنین قدرت آن را دارد که ضمن تدوین قوانین بر اعمال حکومت  نظارت داشته باشد.

این ظرفیت قانونی اما برای مدت ها درکشور به تعویق افتاده بود و همین امر انتقادات داخلی و خارجی را به همراه داشت. ابتدا قرار بود انتخابات ماه مارس گذشته برگزار شود اما به تعویق افتاد. دراین فاصله با تصویب قانونی از سوی رییس جمهور مقرر شد که برای نامزدهای مستقل ۴۴۸ کرسی و برای فهرست احزاب ۱۲۰ کرسی در نظر گرفته شود ودرچارچوب آن نیز سهمیه هایی برای زنان، جوانان و مسیحیان در نظر گرفته شود. این نظام «فهرست های بسته» برای نخستین بار است که در مصر تجربه می شود و این فهرست ها تقریبا ۲۰ درصد از کرسی های پارلمان را در اختیار داشته و مابقی به صورت مستقل وانفرادی تعیین می شود.

به موجب قوانین مصر، احزاب و افراد مستقل می توانند بر اساس هر دو سیستم نامزد شوند حال آنکه رییس جمهور نیز ۲۸ نماینده راتعیین خواهد کرد تا به این وسیله تعداد کل نمایندگان پارلمان به ۵۹۶ عضو برسد. این نمایندگان طبق قانون اساسی جدید قادر هستند به رییس جمهوررای اعتماد داده یا از او پس بگیرند و نیز در قوانینی که رییس جمهور پیش از انعقاد مجلس تصویب کرده است، بازنگری کنند. این کار باید حداکثر در یک مهلت ۱۵روزه انجام شود.

کار مجلس آینده با موانع و مشکلاتی زیادی مواجه خواهد بود که مهم ترین آنها عبارتند از: بازگشت سران و نمایندگان «حزب ملی دموکراتیک» است که منحل شد. آنها با استفاده از سرمایه ای که دارند تلاش می کنند رای مردم را به دست آورند. اکثر وابستگان به  نظام مبارک درحال حاضر تلاش می کنند به صورت انفرادی در انتخابات حضور داشته باشند و بیشتر شان از استان های حاشیه ای که تحت تاثیرات قبایلی و خانوادگی است نامزد شده اند. حزب دموکراتیک ملی حزب حاکم دوران مبارک بود که بعداز انقلاب منحل شد  و برخی از سران آن تحت تعقیب قرار گرفتند.

بازگشت دوباره سران نظام مبارک موجب شده تا مصری ها بخصوص جوانان شرکت کننده در انقلاب ۲۵ ژانویه سرخورده شوند و احساس کنند مصر به وضعیتی بدتر از گذشته مراجعت می کند. از همین رو بسیاری از آنها تصمیم گرفته اند در انتخابات شرکت نکنند زیرا به نظر بعضی شان انتخابات کنونی در واقع آخرین گام از همان نقشه راهی به شمار می رود که قدرت را در شرایط کنونی در مصر بدست گرفته است.

در همین رابطه محمد ابوالغار، رییس حزب دموکراتیک مصر می گوید: میزان مشارکت در مقایسه با انتخابات های گذشته بسیار پایین خواهد بود. بخصوص اینکه جوانان تمایلی به شرکت دراین انتخابات ندارند و در نهایت کسانی انتخاب خواهند شد که نمایندگان واقعی ملت و جوانان نیستند. بیشترشان کسانی هستند که از عبدالفتاح السیسی حمایت می کنند.

به گفته ابوالغار: «ضعف مشارکت می تواند دو دلیل داشته باشد. اول اینکه مردم از سیاست خسته شده اند. مردم مصر سرخورده شده اند، اوضاع کشور و تحولات سیاسی آنها را فرسوده کرده است. عامل دوم مشکلات موجود در قانون انتخابات است که باعث شده تا افراد وابسته به نظام مبارک در انتخابات حضوری پررنگ تر داشته باشند. مساله ای که موجب نومیدی شهروندان شده و اعتمادشان را نسبت به مجلس آینده از دست داده اند». با این حال ابوالغار از همه مصری های داخل و خارج می خواهد که به سهم خود در انتخابات شرکت کنند و رای خود را برای کسانی بیندازند که قدرت تحقق خواسته های شان را داشته باشد.

اما عبدالناصر قندیل سخنگوی «حزب التجمع» می گوید: «پول سیاسی در راس مشکلات کنونی انتخابات است». وی اشاره می کند که در انتخابات فعلی هیچ رقابتی وجود ندارد. برای مثال می گوید: «سران نظام گذشته یا برخی از احزاب منحل را ببینید. همین ها تاثیری منفی گذاشته است. همچنین احزابی با پیش زمینه های مذهبی که در سکوت مقامات مسئول فعالیت می کنند». به گفته وی رقابت بر سر کرسی های انفرادی زمینه را برای مشارکت سران «حزب منحله ملی دموکراتیک» فراهم کرده است. یکی از این چهره ها به گفته او عادل مصلیحی وزیر همبستگی سابق است. یا حسین مجاور رهبر فراکسیون پارلمانی دوران مبارک در کنار بیش از ۱۰۰ نفر دیگر که اکثر شان اعضای پارلمان دوران مبارک بودند.

در انتخابات کنونی چهار فهرست اصلی حضور دارند. دو لیست یکی برای قاهره و وسط و جنوب دلتاست و دومی برای شهرهای مصر علیا که هرکدام شامل ۴۵کرسی است. دو لیست باقی مانده برای استان های شرق و غرب است که هریک ۱۵ کرسی را شامل می شود. در راس این فهرست ها لیست «به عشق مصر» قرار دارد که بیشترین شانس را برای پیروزی دارد. اعضای این لیست در واقع مقامات نظام حاکم فعلی هستند و کسانی که به شدت از عبدالفتاح السیسی حمایت می کنند. مثل مصطفی بکری نویسنده یا محمود بدر هماهنگ کننده جنبش «تمرد».

فهرست «به عشق مصر» تنها فهرستی است که در منطقه شرق دلتا نیز نامزد شده است تا ۱۵ کرسی پارلمان را بدست آورد. بعد از آن فهرست «حزب النور» قرار می گیرد که سلفی است و انتظار می رود در قاهره و غرب دلتا رقابت شدیدی با فهرست قبلی داشته باشد. فهرست «ائتلاف جمهوری اجتماعی» و فهرست «مصر» و «ائتلاف مصر» مرکب از «جبهه مصریی» و «جریان استقلال» باضافه فهرست «ندای مصر» که رقیب «به عشق مصر» به شمار می رود جزو سایر لیست های مطرح هستند.

نکته جالب توجه اینکه نیروهای مخالف نتوانسته اند برای خود یک فهرست انتخاباتی تعیین کنند. برخی از نامزدهای مخالف تلاش کردند فهرستی به نام «بیداری مصر» درست کنند اما این تلاش به شکست انجامید. بنابراین مخالفان ترجیح داده اند به صورت افراد مستقل از استان های مختلف نامزد شوند. با این همه نباید فراموش کرد که انتخابات کنونی از سوی طیف گسترده ای از مخالفان ازجمله اخوان المسلمین و برخی گروه های دیگر به شدت تحریم شده است.

منبع: السفیر

ترجمه: شفقنا

http://fa.shafaqna.com/news/36924

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا