خبر های جدید

حاج ماموستا ملاعبدالله امینی از علمای دینی کردستان درگذشت

حاج ماموستا ملاعبدالله امینی از علمای دینی کردستان درگذشت

عالم ربّانی حاج ماموستا ملاعبدالله امینی برادر ارشد کاک حسن امینی، در شامگاه روز جمعه ٢٠ آذرماه بر اثر عارضه‌ی قلبی درگذشت.  برادر ارشد کاک حسن امینی، ماموستا عبداللّە امینی، شامگاه روز پنجشنبه، ۱۹ آذرماه جاری، جهت تجدید دیدار با دوستان و اقوام خود ازجمله برادرش کاک حسن امینی به سنندج سفر نمود که پس از گذشت حدود ۲۴ ساعت در شامگاه جمعه، دچار ایست قلبی شده و در بیمارستان بعثت سنندج دار فانی را وداع گفت.

این عالم ربانی، در سال ۱۳۱۹ هجری شمسی در روستای تموغه از توابع شهرستان سقز در استان کردستان از خانواده‌ای متدین و دینمدار، چشم به جهان گشود. پدرش ماموستا ملاعبیدالله امینی امام جمعه و جماعت روستای تموغه بود. این عالِم بزرگوار به رسم اجداد خود سه فرزند از چهار فرزندش را به اسامی محمد و عبدالله و حسن علیرغم مشکلات مالی فراوان، به مکتب خانه و حجره‌های سنتی کردستان فرستاد تا علوم دینی و اسلامی را فرا گرفته و همچون پدر و نیاکان خود، به دین و ملت خدمت صادقانه کنند.

حاج ماموستا ملاعبدالله امینی مقدمات را ابتدا پیش پدر و سپس نزد سایر اساتید از جمله مرحوم ماموستا ملامحمد عزیزی برده‌ره‌ش فرا گرفت. سپس طی سالیان متمادی نزد علمای بزرگوار دیگری از جمله اساتید برجسته‌ی زمان حاج ماموستا ملاعبدالرحمن طاهری مَرخُز و حاج ماموستا ملاعبدالله محمدی امام جمعه شهرستان سقز دروس خود را به پایان رسانده و پس از دریافت اجازه‌ی تدریس و افتاء، در روستای قلعه کهنه‌ی انوشیروانی بخش فیض‌الله بیگی مشغول امامت شده و همزمان حجره‌ای را با تعدادی طلبه دایر نموده و به تدریس و تربیت طلاب علوم دینی همت گماشت. مرحوم حاج ماموستا عبدالله امینی در جریان انقلاب ملت ایران علیه استبداد شاهنشاهی، به همراه دیگر آزادیخواهان شرکت فعال داشته و در غالب عرصه‌های انقلابی و اجتماعی آن زمان حضور یافت.

وی در سال ۱۳۶۳ شمسی به شهر سقز نقل مکان نموده و در مسجد معراج به امامت و وعظ و خطابه برای عموم مردم پرداخته و حجره‌ای را نیز در کنار مسجد دایر کرد و به تدریس علوم اسلامی اهتمام داشت. آن مرحوم در زمینه‌ی اخلاق شهره و کلاس‌ها و جلسات درس و وعظ وی مورد استفاده‌ی مردم و شاگردان بود.
خداوند رحمان را می‌خوانیم، روحش را به جنّت برین شاد فرماید و به پاس اخلاق نیکو، و خدمات فراوانش به دین و ملت وی را در اعلی درجه‌ی بهشت، قرین و همراه پیامبر بزرگوار اسلام محشور فرماید.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اصلاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا