خبر های جدید

تدریس معارف اسلامی در تاجیکستان ممنوع شد

تاجیکستانتدریس معارف اسلامی در تاجیکستان ممنوع شد

وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان با تصویب آیین نامه جدیدی، آموزش درس معارف اسلامی را در مدارس این کشور ممنوع کرد.

دفتر مطبوعاتی وزارت معارف (آموزش و پرورش) تاجیکستان امروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیئتی از کارشناسان آموزشی تاجیکستان تصمیم گرفتند به جای تدریس درس معارف اسلامی، درسی به نام "تاریخ خلق تاجیک " را به واحد‌های آموزشی مدارس کشور اضافه کنند.

بنابر اعلام وزارت معارف تاجیکستان، در درس تاریخ خلق تاجیک موضوعاتی درباره معارف اسلامی نیز درنظر گرفته شده است و معلمان این مدارس، ضمن تدریس این سرفصل به دانش آموزان، آنان را با مسائل اسلامی نیز آشنا خواهند کرد.

درس معارف اسلامی از سال ۲۰۰۹ میلادی هفته‌ای ۲ ساعت در مدارس تاجیکستان تدریس می‌شد که به اعتقاد کارشناسان آموزش و پرورش این کشور فایده چندانی برای آشنایی دانش آموزان تاجیک با اصول معاف اسلامی نداشت.

کارشناسان تاجیک معتقدند که این اقدام وزارت معارف تاجیکستان در چارچوب لایحه "مسئولیت پدر و مادر در تربیت فرزند " که از سوی نهاد ریاست جمهوری این کشور تهیه و برای بررسی به پارلمان ارسال شده، اتخاذ شده است.

این در حالی است که معلمان برخی از مدارس تاجیکستان این اقدام وزارت آموزش و پرورش این کشور را غیر قابل قبول ارزیابی کرده و معتقدند: با توجه به آنکه بیش از ۹۵ درصد جمعیت تاجیکستان مسلمان هستند، اختصاص حداقل یک درس برای آموزش معارف اسلامی به منظور تقویت دانش اسلامی دانش آموزان اقدامی لازم و پسندیده بود و مسئولان این وزارت خانه بایستی مصوبه اعضای هیئت مشاوره خود را لغو و تدریس معارف اسلامی را در مدارس این کشور بار دیگر آغاز کنند.

به اعتقاد معلمان، شناخت جوانان و نوجوانان تاجیک با اسلام حقیقی، از گرایش آنان به سازمان‌ها و گروه‌های تندرو و افراطی جلوگیری خواهد کرد.

 برگرفته از تابش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا