خبر های جدید

اولین نتایج انتخابات پارلمانی تونس

منابع تونسی اعلام کردند: بر اساس نتایج اولیه انتخابات تونس، حزب سکولار ‘ندا’ تا این زمان با کسب ۸۳ کرسی، پیشرو انتخابات مجلس تونس است.

حزب ‘النهضه’ نیز تاکنون با کسب ۶۸ کرسی در رتبه دوم قرار دارد.

ندا نام حزبی سیاسی است که ‘الباجی قائد السبسی’ نخست وزیر، پس از انقلاب تونس در سال ۲۰۱۲ از تاسیس آن خبر داد.

فعالان سیاسی این حزب را به تلاش برای روی کار آوردن مقام های زمان حکومت ‘زین العابدین بن علی’ دیکتاتور سابق تونس متهم می کنند.

تونسی ها روز یکشنبه برای انتخاب نمایندگان خود در مجلس این کشور پای صندوق های رای رفتند، آمارهای اولیه از مشارکت ۶۱.۸درصدی واجدین شرایط در این انتخابات حکایت دارد.

انتخابات مجلس تونس از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که اعضای پارلمان این کشور با این انتخابات مشخص می شوند و این خود مقدمه ای برای تشکیل دولت آینده در تونس است.

حزب ندا و النهضه دو رقیب اصلی در این انتخابات هستند.

پس از پایان زمان رأی گیری بلافاصله شمارش آرا با حضور همه کسانی که تمایل داشتند در این زمان حضور داشته باشند، آغاز شد.

بر اساس اعلام منابع تونسی، پنج میلیون و ۲۸۵ هزار و ۱۳۶ نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده بودند که ۳۵۹هزار و ۵۳۰ نفر از آنان تونسی های ساکن خارج بودند، انتخابات تونسی های ساکن خارج از روز جمعه تا یکشنبه برگزار شد.

تونسی ها در این انتخابات از میان حدود ۱۳ هزار نامزد، ۲۱۷ نماینده را به مجلس تونس می فرستند؛ مقام های تونس برای تامین امنیت این انتخابات ۸۰هزار پلیس و سرباز را به کار گرفتند.

در نخستین انتخابات آزاد تونس پس از انقلاب سال ۲۰۱۱، حزب النهضه به رهبری ‘راشد الغنوشی’ پیروز شد و تا زمانی که وقوع بحران و قتل دو نفر از رهبران سکولار تونس این حزب را به توافقی برای کناره گیری از قدرت به نفع نخست وزیری موقت واداشت، النهضه دولت ائتلافی تونس را ریاست می کرد.

علاوه بر دو حزب مهم النهضه و ندای تونس، حزب ‘جبهه خلق تونس’ نیز از احزاب برجسته این کشور محسوب می شود.

این حزب که ائتلافی از چندین حزب کوچک تر اعم از جناح چپ، ملی گرایان و احزاب مستقل است، در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. رهبر این حزب ‘حما حمامی’ یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است. دو نفر از اعضای این حزب در سال ۲۰۱۳ به دست گروه های تروریستی افراط گرا ترور شدند و همین مقدمه ای شد تا دولت النهضه از قدرت کناره گیری کند.

حزب جمهوری خواه تونس نیز که پیش تر با عنوان ‘حزب دمکراتیک ترقیخواه’ شناخته می شد از دیگر احزاب مطرح تونس است. رهبران این حزب از شخصیت های فعال در انقلاب ۲۰۱۱ این کشور هستند.

‘احمد نجیب الشابی’ یکی از مخالفان سرسخت بن علی بود که در انتخابات ۲۰۰۹ از حضور در رقابت ها منع شد. وی در دولت وحدت ملی تونس در سال ۲۰۱۱ نیز حضور داشت.

تونِس کشوری در شمال آفریقا و جنوب دریای مدیترانه است که از غرب با الجزایر و از شرق و جنوب با لیبی هم مرز است.

تونس در سال ۱۹۵۶ از فرانسه استقلال پیدا کرد و ‘حبیب بورقیبه’ اولین رییس جمهور و حاکم مطلقه این کشور بود که به دنبال یک دوره اعتراضات محدود و خیابانی مردم پس از ۳۱ سال استبداد و حکومت با مشت آهنین، در سال ۱۹۸۷ به دست زین العابدین بن علی، افسر عالی رتبه پلیس، سرنگون شد.

بن علی نیز پس از ۲۳ سال دیکتاتوری و خودکامگی و اختناق در شرایطی مشابه، در نیمه ژانویه ۲۰۱۱ (۲۴ دی ۱۳۸۹) سرنگون شد و به عربستان سعودی گریخت.

نام این اعتراضات خیابانی مردم به ‘انقلاب گل یاسمن’ شهرت یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا