تربیت، اخلاق و تزکیه

ده فرمان سرنوشت ساز

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

این ده فرمان سرنوشت شما را عوض می کند و آن چنان نیرومند و شادمان خواهید شد که می توانید سختی ها را به آسانی تحمّل کنید و هرگز لب به شکایت نگشایید ، و همواره بکوشید که با صبر بر سخت ترین شرایط پیروز شوید .

                                                                          

 

 

۱ – از هم اکنون بکوشید افکارتان از زنجیرهای اسارت گذشته ها و آینده ها نجات دهید ، هر چند از زمانهای سپری شده ، خاطرات شاد . غم انگیز داشته باشید .

 

۲ – برای رهایی از چنگال خاطرات ، آنچه را که برای ادامه ی حیاتتان سودمند است نگه دارید و آنچه را که ارزش بقد حال و فرصت را از شما می گیرد ، رها کنید .

 

۳ – برای آینده ، طرحهایی متناسب با دانش و توان خود ، طرحریزی کنید و هیچگاه با خیالبافی خود را به دامن نقشه های کاذبانه ، نیندازید و خود را اسیر رویاها و تخیلات نسازید و تا می توانید واقعگرا باشید و استعداد ها و امکانات خود را محاسبه کنید و از حداقل فرصت حداکثر استفاده را بکنید .

 

۴ – همواره در بریدن زنجیر های گذشته و تخیلات در زمینه ی آینده ، به خود تلقین کنید که این توان را دارید وحتماً پیروز می شوید و نباید کم ترین شک و تردید در شما ایجاد شود .

 

۵ – شرح احوال و زندگی مردان و زنان نامی علم و هنر و عرفان و (( دین )) را بخوانید و نکات برجسته ی حیاتشان را را یادداشت کنید و با زندگانی خود بسنجید و از آنها استفاده کنید .

 

۶ – با خود روراست باشید و در اصلاح نفس ، خود را فریب ندهید و بدانید که هیچ کس از وجودتان به شما نزدیکتر و با محبّت تر نیست . پس در (( اصلاح )) مداوای خود بکوشید و راههای نجات را به روی خود بگشایید .

 

۷ – اگر اعتقادات دینی دارید به قرآن و کتاب های آسمانی مراجعه کنید و آیاتی که شما را به حرکت وتکاپو وادار می کنند ، بخوانید ودر زندگیتان به کار ببندید و اگر چنین نیست ، تاریخ زندگانی مردان و زنان بزرگ جهان را به دقّت مطالعه نمایید و از تلاش ها و استقامت های آنان ، درس بگیرید و به اصلاح خود بپردازید .

 

۸ – در اصلاح خود از هیچ مانعی نهراسید و همواره خود را شجاع و استوار بدانید و نگزارید میکروب ترس بر شما پیروز شود و از ادامه ی پیکار باز بمانید .

 

۹ – غذای دل امور معنوی است ، مراقب ابشید که لذّت منا را نادیده نگیرید و در هر آن و لحظه ، وجودتان را از فراز های معنویت بهره مند سازید .

 

۱۰ – کارهای نیک و بد  هر روز و شبتان را یادداشت کنید ، و آخر شب آنها را بررسی نمایید  و ببینید کفه ی کدام یک سنگین تر است . آنگاه در شب و روز بعد ، خطا هایتان را جبران کنید و بر نیکی هایتان بیفزایید و این کار را همواره انجام دهید .

 

حالا می دانیم که چکار باید بکنیم . آنانکه دست روی دست می گذارند و دل را به کاهلی می فروشند و به انتقاد و بد گفتن از دوستان و آشنایان می پردازند باید با این ده فرمان خود را از وسوسه های نفسانی آزاد کنند و دروازه های دانش و معرفت و استقامت را به روی خود بگشایند .

*****************************************************************

                                                                                                         منبع : کتاب سفری از خود به خود                                                    مولف : فریدون سپری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا