كردستان

تاریخ و نژاد کردها _ ۱

تاریخ و نژاد کردها

نویسنده: حامد بهرامی

واژه ی کردها به مفهوم سرزمینی است که کردها درآن اکثریت قریب به اتفاق مردمش را تشکیل می دهند و شمارشان از شمار هر یک از اقلیتهای موجود در آن افزونتر است این سرزمین به طور عمده آمیزه ای است از کوههای که دره ها را در بر گرفته اند و به سوی تپه ها و دشتها سرازیر شده اند .

سرزمین کردان کوهستانی است که بعضی کشاورزندو در جلگه ها اقامت گزیده اند و شهر های را به وجود آورد۹ اند که برخی از آنها یادگار عهد باستانند که امروز میان پنج کشور ایران ،عراق ، ترکیه و سوریه و ارمنستان تقسیم شده اند .

هنگامی که آریایها مجبور به مسافرت شدند مادها که نیرومندترین شاخه ی آنها بودند در میان کوههای زاکرس شرقی و غربی و در شرق دریاچه ی ارومیه در حدود قرن دهم و نهم قبل از میلاد با تسلط بر اقوام بومی این منطقه سکونت گزیدند و با اقوام بومی اختلاط نمودند که بعدها با تشکیل حکومت مادها همگی با یک نظام استقرار پیدانمودند .

آنچه که مورد تأیید و تصویب اکثر مورخین و محققین می باشد این است که کردها آریای نژاد و از تبار مادها هستند

«هرودت »مورخ یونانی از شش طایفه ماد نام می برد :۱-بوز ها ۲-پارتکن ها ۳- استر دخاتها ۴- آریزات ها ۵- بودین ها ۶- ماژها که محل سکونت آنها را گستره ی جغرافیائی غرب ایران می دانند .

گروهی از پژو هشگران زرتشت اول را از طایفه ی ماد و تیره ی ماژ می دانند و میدانیم که طبقه ی روحانی زرتشتی را نیز «ماژوس » و «مغ» می گویند که بر گرفته از نام طایفه ی زرتشت یعنی ماژ یا ماغ یا مگ است . معرب ماژوس « مجوس » است به معنی دانشور و خارق العاده . در گاژهای زرتشت واژه ی « ماگا » به معنی بزرگ به کار رفته است که امروزه در زبان کردی به صورت « مازن » یا « مه زن » یعنی بزرگ و ارجمند باقی مانده است .

در تواریخ مختلف قبل از مادها تا به امروز نام کرد را چند گونه به کار برده اند «کاردا،کار دو ،کردوئن ،کورتی و کورد«کرد »

تا زمان هخامنشیان در مناطق کردستان این قبایل کرد حکومت کرده اند :

۱- گوتیها در غرب ۲۵۰۰۰تا ۳۲۰۰قبل از میلاد .

۲- لو لو ی ها در شهر زور و اورامان و عراق ۳۰۰۰تا ۸۶۰ق . م

۳- کاسی ها یا کوشی ها در کرمانشاه و لرستان ۱۷۰۰تا ۱۱۰۰ق . م

۴- سوباریها در شرق ترکیه و کوههای آرا را رات ۱۲۰۰تا ۱۱۰۰ ق .م

۵- میتا نی ها در موصل تا طرابلس ۱۶۰۰۰تا ۸۰۰ ق. م

۶- نایر ی ها در شرق تر کیه و به جای سو باریها ۱۱۰۰تا ۹۰۰ق م که طوا یف نا یری و نهری و بوتان و شمدینان از اعقاب آنانند .

۷- هیتیت اشی در مناطق آنادول ۱۵۰۰ تا ۱۲۵۰ق .م

۸- او راتوو ها و هالدی «خالدی ها یا آرارا تیان »این طایفه ی کرد نیز در آنادول ۱۲۵۰ تا ۸۶۰ ق .م حکومت کرده اند

۹- میدیا – مادها ۸۶۰ تا ۵۵۰ق.م در ایران با حمله ی هخامنشیان که شاخه ی دیگری از آریایها بودند و روابط فامیلی با آنها داشتند مادها سقوط کردند اما در حکومت به طور غیر مستقیم شرکت کردند .

جمعیت امروزی کردها نزدیک به ۳۵ میلیون نفر تخمین زده می شود . کردها تا قبل از اسلام زرتشتی بوده انتد اما حال اکثریت آنها مسلمان و سنی مذهب و پیرو مذهب شافعغی می با شند اما در ایران اقلیتی از آنان پیرو مذهب تشیع گروهی پیرو طریقه ی یزیدی یا ایزدی و عده ی نیز علی الاهی می با شند عده ای از ارجمندان این خاک پر گهر نیز پیروکتاب ها ی الهیند ، زرتشتی ، یهودی و یا مسیحیند .

امروز هنوز طریقه های عرفانی تصوف نقشبندیه و دراویش قادریه در کردستان رایج می با شد .

بیداری اسلامی نیز در کردستان شکل گرفته و حرکت های اسلامی فعالی را تحرک بخشیده است و افکار دیگری نیز همسوی آنها در حال شکل گیری است .

نام کردستان نخستین بار توسط سلطان سنجر سلجوقی در سده ی دوازدهم میلادی و هنگامی به کار رفت که سلطان ایالتی به همین نام تأ سیس کرد .

———————–

منبع : سلام با کردستان / مؤلف : حامد بهرامی / انتشارات : پرتوبیان

‫۴۲ دیدگاه ها

  1. اجداد کوردها کوتیها هستن در کتاب تاریخ ماد دیاکونوف مینویسه توده عظیم مادها از کوتیها بودند و شاه ماد دیاکو نیز از گوتیها بوده واژه کورد از واژه کوتی مشتق شده است در کتاب کارنامه اردشیر پابکان اردشیر در جنگ با مادها به مادها گورت ماد میگه که نشون میده واژه گوتی از گوتی در زبان پهلوی به گورتی تغییر کرده گوتی👈 گورتی گوت👈گورت بعداز اسلام واژه گورت به الاکراد یا الکرد تغییر میکنه و سپس با گذر زمان واژه الاکراد یا الکرد به کورد یا کُرد تغییر میکنه دیاکونوف میگه در مقایسه زبان مادی با اوستا اشتراکاتی وجود دارد که اگر مخاطب این متنی من نوشتم برود و نزدیک ترین زبان به اوستا را جستجو کند خواهد دید که نزدیک ترین گویش کوردی به اوستا کوردی هورامی هست هم چنین در کتاب تاریخ ارمنستان نوشته مادها که به آنها کئورد نیز گفته می‌شد کلیساهای صلطنتی ارمنستان رو تصخیر کردن در کورد بودن مادها هیچ شکی نیست البته پان ترک جماعت در تلاش هستن با مدارک کج کوله این حکومت ملی کوردها را به اسم خود مصادره کنن 😂 پان ترکها ادعا می‌کنند زبان مادها التصاق ترکی بود ولی دیاکونوف می‌گوید که زبان مادها هندو اوروپای هست و التصاق فقط برای زبان‌های التای کار میکند نه هندو اوروپای هم چنین دیاکونوف می‌گوید زبان ترکی مغولی التصاقی هست ولی به این معنی نیست که زبان مادها ترکی قانون التصاق برای زبان‌های هندو اوروپای صدق نمی‌کند هم چنین برای فهمیدن زبان های باستانی از التصاق استفاده نمی‌کنند مگر اینکه بخوان آن تاریخ به اسم خود مصادره کنن مثل پان ترکها 😂 البته پان ترکها چنتا اسم جعلی سر هم کردن که وجود خارجی ندارد بعد ادعا می‌کنند کوردها از هند آمدند احمق ها در حالی که مزار دانشمند کورد اورومیه ابوبکر حسین ابن یزدانیار ارموی ملقب به آلکوردی الارموی با قدمت هزار صد سال در اورومیه هست

  2. چرندیات پان ترک جماعت پایان ندارد صدها منابع وجود دارد که اثبات می‌کند کوردها قبل از اسلام هم بودند و اورومیه شهر کاملا کورد نشین بود در کتاب البلدان که هزار دویست سال پیش نوشته شده دوتا از شهرهای کرمانشاه کورد نشین معرفی میکنه ترکا بعد سلجوقیان اومدن شما هم کوردهای اسیمله شده هستین بعد چجوری محمد بن علی حوقل جغرافی دان عرب در سده چهارم قمری هزار سال پیش در کتاب صورت الارض ساکنان غرب ایران تا عراق رو کورد معرفی میکنه از جمله همدان کرماشان سنه حتی اورومیه هم هست وقتی کتاب فتوح البلدان و معجم البلدان تمام آذربایجان هارو مطعلق به کورد میدونه آن چیزای که می‌فرستین بچه بازیه جمع کنید پس چجوری مزار شیخ ابوبکر ابن یزدانیان ملقب به آلکوردی الارموی که هزار صد سال قدمت داره تو اورومیه هست اگر ما مهاجر هستیم چرا قبر هزار دویست ساله تو اورومیه هست و اینو بگم من تمام اون اسامی جعلی که نوشته بودید همشون دونه دونه نگاه کردم هیچ کدوم وجود نداره

  3. نوشته های شما تمام جعلی هست مادها آریای نبودن بومی بودن ماد شناس دیاکونوف آریای بودن مادها را رد کرده و در کتابش به درستی نوشته مادها از اقوام بومی ایران کوتی لولوبی و کاسی ایلامی هستن کوردها بومیهای ایران هستن کتاب new Englander کتاب Kurdish national movemet کتاب Kurdish culture and society کتاب تاریخ ارمنستان با قدمت دویست سال قبل رضا خان که گفته مادها کوردها کلیسا های صلطنتی رو تسخیر کردن کتاب تاریخ جهان گفته مادها کورد هستن کتاب before the greeks گفته مادها کورد هستن کتاب وحدت قومی کورد و ماد نوشته و گفته که طبق گفته های دکتر اسپایزر و هورت زبان مادی همون کوردی هست و این درست هست چون کتاب اوستا از دوران مادها بر جای مانده عناصر بسیار زیادی توش واژه‌ای کوردی هست در واقع زبان کتاب اوستا زبان کوتیانی لولوبیان و کاسی‌ها هست کورد اریای نیست کورد بومی هستن

  4. در مورد ملت هایی که قبلاً در آذربایجان زیسته‌اند می‌توان به سومئرها، ایلامی ها، هوری‌ها، آراتتاها، کاسسی‌ها، قوتتی‌ها، لولوبی‌ها، اورارتوها، ایشغوزها (ایسکیت‌ها)، مانناها، گیلزان‌ها، کاسپی‌ها و … اشاره کرد که زبان تمامی آنها التصاقی و جزو خانواده زبان های ترکی بوده , از این میان سومئری ها، ایلامی ها و هوری‌ها اقوامی بودند که اولین تمدن ها و مدنیّت ها را روی زمین بنا نهادند.

  5. دیگه این بحثا قدیمی شده
    الان علم ژنتیک ثابت کرده که کوردها نه تنها مهاجر آریایی و هندی زاده نبودن بلکه ساکنان اصلی آناتولی و بین نهرین و کوهای آرارات و زاگرس بوده اند. و پنجاه هزار سال قدمت دارند. زبان کوردها دست نخورده ترین و باستانی ترین زبان باقی مانده است از دنیای باستان هست. کوردها ۶۰ میلیون جمعیت دارند که شامل چند زیر گروه هستد. و اما کولی ها پوست سیاه و صورت گردی دارند و لباسهایی شبیه به شرق ایران میپوشند و اغلب آز نژاد اریایی و مهاجر هستن.
    کوردها اجداد قوم اروپایی هستند که سابق ارایایی خوانده میشدند.
    کافی است به دانشگاه های ایران سر بزنید اونجا جای خوبی برای نمونه گیری است. هر چه پوست سفید و بور و چش رنگیه ریشه در کوردستان داره. کسی که تحصیل کرده باشه کاملا این موضوع براش ملموسه. اگه خیلی شک دارید میتونید مطالعه میدانی رو شروع کنید. بنده در شهر اصفهان ارشد گرفته ام. در طول دو سال حتی یک اصفهانی چش رنگی ندیدم. در صورتی تا با من سلام میکردند متوجه کورد بودن من میشدند.

  6. کوردها چون به سرزمین خودشون مسلط نیستن و کشوری ندارند تا تاریخ خودشون رو کاوش کنن.اکثرا تاریخشون سرقت میشه.نمونه ش رفسنجانی.نمونه دیگر دولت ترکیه که اثارتاریخی کوردهارو نابود و با مدارکجعلی به نام خودش میکنه.

  7. جواب به دوستی کع نوشته کورد و ترک یک نژادن و شبیه همن. ترکها نژاد مغول دارن و اکثرا قد کوتاهن مسله ترکمن ها که هنوز تغییر نکردن و ترکها همش پانصد سال به ایران اومدن اما کورد فقط کفش هاش پنج هزار سال تاریخ دارد. و کوردها اکثرا قد بلند مو بلوند و چش رنگی هستند وسفیدن اما ترکا زرد پوستن که با ترکیب نژاد روس یکم تغییر کردن. همین الانم غیرت کورد مشخصه دربرابر بقیه نژادا

  8. والا تمام کلمات تاریخی وحکومت های قدیم ترکی هست.فقط دقت کنیید.اکباتان پایتخت ماد ترکیست به معنی تیر فرو رفته..کی خسرو خسرو آسمانی. کی کباد کباد آسمانی .رود قیزیل بودا به معنی وجود طلا. اوشکایا به معنی سه قله
    ..رهبرماد دیا اوکو به معنی تیر ایستاده…و هزاران اسم ترکی ..این تمدن کرد کجاست؟ ماد در ترکی اژدها ساری ماد ماد زرد.اک ماد به معنی ماد سفید .گوک ماد ماد اسمانی یک کلمه فارسی یا کردی؟؟؟؟

  9. اخیرا در ویکیپدیای فارسی که صد در صد بی اعتبار است، ادعاهای نادرست و کذب و مضحکی میشود مبنی بر اینکه “اکراد” ساکنان باستانی کشورهای “ماد، “عیلام، “گوتی” و “آسور” بودند!!! و کردها، بازماندگن مادها هستند هر چند این مهمل گویان از ارائه حتی یک سند، عاجز و درمانده هستند ولی با پروپاگاندا در ویکیپدیا قصد ایجاد جنگ روانی دارند.
    در زمان امپراطوری مادها (اجداد مردم آزربایجان)، اکراد هنوز از هندوستان به آذربایجان (ماد) کوچ نکرده بودند.اکراد کوهستان قندیل بعد از جنگ جهانی اول، شروع به مهاجرت به آذربایجان کرده اند.
    مهاجرت کردها از هندوستان به خاورمیانه
    تا زمان جنگ جهانی اول به تمام اقوام کولی در خاورمیانه “کرد” یا “کرت” می گفتند ولی در بحبوهه جنگ جهانی اول و اتحاد عثمانی ها با آلمانی ها از یک طرف و مبارزه تورکان ایرانی در نهضت مشروطه با انگلستان و روسیه، سبب شد تا انگلیسها و روسها از تورکان کینه شتری بدل گیرند و در صدد انتقام باشند.چنانکه بعد از اتمام جنگ جهانی اول بسود متفقین (انگلستان، فرانسه و روسیه)، بلافاصله عثمانی را تجزیه کردند و در ایران یک حکومت فارس محور بنام پهلوی روی کار آوردند و سعی فراوان کردند تا تاریخ و تمدن تورکان ایرانی را انکار و کولی های مهاجر هندی یعنی “اکراد” را حاکمان و صاحبان اصلی ایران زمین بنامند و در این راستا با جعل تاریخ و تحریف واقعیت، برای این قوم عقب مانده فاقد تمدن، شکوه و ابهت کاذب ساختند تا رقیب و مزاحم تورکان باشند.

  10. باسلام، کاردو اسم یک گیاهی هست کا اگر بخوریش احساس برندگی شدید در زبانت وبدنت میکنی واز در زیاد حتی تب میکنی.
    و کوردها رو به این اسم صدا میزدن چون سر سخت ترین وجنگاور ترین قوم عالم بودن، وغرب امد ودر داخل کوردها فتنی وبه جون هم انداخت.

  11. واقعا باخواندن بعضی کامنتها مغزآدم سوت میکشه.
    متاسفم واسه بیسوادی اون کسیکه اسمش یک صفحه بود ولی پیامش حاکی ازبیشعوری وبیسوادی!
    هاکان اوغلو ساشلو ….لو!!!
    فقط کم مونده بگه نعوذ بالله ….هم ترکه!
    خداشاهده معلوم نیست هدف این افراد بدنام کردن قوم بخصوصیه یاشاید دنبال عقدههای شخصی هستن.
    بنده خدا ترکها قوم زردپوستی بودن که چین بخاطر وحشیگری وغارت روشون دیوار کشید.ایران هم سد دفاعی کوههای قفقازو روی این اقوام غارتگر وفاسد کشید.شاید جزیی ازطوایف هم درقفقاز یا ترکیه ازنسل اونها باشن ولی دربقیه نژادها ادغام شدن.
    بهتره دیدسالمتری نسبت به جهان پیرامونت داشته باشی.
    از اقوام فاسد فقط بدنامی بجا میمونه وبس.

  12. ما ترکها این کشور را تاسیی کردیم امپراطوری بزرگ عثمانی و صفوی و افشار وقاجار و خارزمشاه و سلجوقی و غزنوی وتیموریان وآق قویونلو وقره قویونلو وایخانی و غزنویان و اشکانیان و و و را تاسیس کردیم و امپراطوریهای هون و گوک ترک و مملوک مصر و و و را ما ترکا با جنگاوری و شجاعتمون تاسیس کردیم و شیروخورشید یادگار اجدادم ترکان قزلباش هست..هیچ قومی به ما نمیرسه..تمام حکومتها ترک بودن..تاریخ یعنی ترک…ادمین عزیز لطفا عدالت را احراکن پیاممو پخش کن..ضمنن کردها هم مردمان مهربان و پاک اند

  13. سلام
    (کامنت گذاشته بودم متاسفانه نمیدونم چرا تایید نشد دوباره میزارم)
    ترک قشقایی اهل شیرازم
    در جواب ترکایی یا کسانی که اینجا به کورد ها گفتند کولی،هندی…….. یا توهین و اهانت کردن عرض کنم:
    شما بی اصالت و غیر ایرانی هستید که تفرقه انداز بین اقوام اصیل کشورمان هستید.توهین به یکم قوم کشوری،اهانت به اون کشوره.
    بنده به شخصه میگم کرد ها از اصیل ترین هموطنان با غیرت من هستند.
    در رابطه با زبان کردی آیا مطالعه کردید؟خیر
    زبان کردی،بیشترین شباهت را به اوستایی دارد.
    مثال میخوای:
    اوستایی:ئاثر
    کردی:ئاتر،ئاتور
    ***********
    اوستایی:گیان
    کردی:گیان
    ***********
    اوستایی:ژه نه
    کردی:ژن
    تاااااااا شاید یادم رفته باشه و زیاد باشه…….. و باید بگم یه کرد بره دوران اوستا هیچکش بجز کرده نمیتونه ارتباط بر قرار کنه.
    کرد ها حتی ارتباط بالایی از نظر زبان با(بجز اوستا)با ماد دارند.
    تو استان فارس هم کردشول هست.
    بنده که چوخ چوخ کورد لَری سئویرم هر کس کورد لَری دِیر کولی اُزُ گِدِ اُزُ اصل نسبی بولا……….

  14. برادری کورد که شاید کورد نباشد بنام زلفعلی مطلبی را نیان داشته اند که تعجب من را بر انگیخت برادر نمیدانم شاید خورد هم کورد باشی ما کوردها اگه به ما توهینی بشه چیزی نمگوییم اما انقدر سکوت میکنیم تا همه چیز روشن شود و طرف مقابل که به ما توهین کرده خود به خود از گفتهایش پشیمان شود اما تو ای برادر کورد به نام زلفعلی گفتهایت را یه کمی اصلاح کن درست هست که تورکها از هیچ تهمت و افتراحی روی گردان نیستند اما مواظب باش و به گفتهایت دقت کن تا دشمنان مابا گفتهای تو ما را مسخره نکنند برادر عزیز شما گفتی که تورکان بسیار شبیه مغولها هستند اخه این چه نظریه که دادی تورکهای ایران انچنان زیبا و در بعضی از موارد بسیار سفید تر از خود کوردها هستند اخه کجای تورکها شبیه مغولها هستند مگه خودت با تورکها در ایران همسایه نیستی در ایران اولین و زیباترین مردمان اول تورکها و بعد کوردها هستند درسته که ما دل خوشی از انها نداریم اما به گفته شما بیشتر میخندنند عزیزکم مواظب باش اب تو اسیاب دشمن نریزی ابروی کوردها را نبر

  15. ما کوردها تاریخی به قدمت خود ایران داریم مردمان ساده و مهربان و پاک که به مهاجرت و سلحشوری شهره هستیم و تاریخی پر از جنگ و اوارگی و مصیبت و کوچ و کوچ و کوچ قومی که همیشه روزگار مورد ظلم و ستم قرار گرفته زنان و کودکان ما حتی امروز مانند مردان کار میکنند که روزی حلال را به دست اورند اما از بد حادثه کوردها مجبور هستند همیشه در جنگ و گریز با همسایگان خود باشند و این یعنی اوارگی و باز کوچ خوب اینها به کنار این درگیری با چه کسانی هست فقط فقط با تورکان تورکانی که مثل سیل در سراسر عالم پراکنده هستند و در طول هزاران سال بر نصف دنیا زور گفتند و خود را وارثان تمدنهای کهن سومر و بابل و ایلام و مصر و یونان و اوراتور و ماد پارت و پارس و توران و ایران و و قفقاز و چین و مغولستان و ترکیه و عراق و وووووووووووهر کجا باشه انان غارتگر بی رحم خونریز هستند و به هیچ کس رحمی نمیکنند اما یک چیز عجیب ذهن من را مشغول کرده نژاد تورکها به کوردها چنان نزدیک هست که گویی یک نژاد هستند اخیرا دانشمندان تحقیقاتی انجام داده اند که حیرت همگان را برانگیخته نسبت ژنی تورکها با کوردها ۹۷درصد هست یعنی خوشبختانه یا بدبختانه از یک نژاد هستند یعنی افتخارات یک تورک یعنی افتخارات یک کورد هست نمیدانم چی بگم از نظر قیافه تورکها همانند کوردها حتی بیشتر از کوردها زیباتر بورتر چشم ابی تر قد بلند تر و سفید تر هستند همانند کوردها و صد البته حتی بیشتر از کوردهاچون اولین و زیباترین اقوام در رده اول تورکهاو دومی کوردها هستند این یعنی چه ایا تاریخ نگاران غربی عمدا به ما دروغ گفتند و این دو قوم را دشمن هم کردنند و چه نیتی از این کار داشتند و چرا میخواهند فقط فقط تورک و کورد را به جان هم بیوفتند اگه به تاریخ نگاه کنیم قدرتمند ترین و جنگاورترین و قوریترین قومی که در تاریخ امده ترکان هستند و تصرفات انان تا الان از تمام کشورها و تمدنها و امپراتوریهای دنیا بیشتر هست و چرا هر جا ککرد هست تورک هم هست یا هر جا تورک هست کورد هم هست چون از یک نژاد هستند و در واقع یکی هستند اما همیشه در جنگ و درگیری با هم ندانسته اسیر شیاطین استعماری غرب شدنند چون غربها همیشه از تورکان شکست خورده اند برای جبران این شکستها از برادران تورکها که کورد هست برای اذیت و ازار تورکها استفاده کرده اند اگه شما یک تورک و کورد را کنار هم بنشانید تا سخن نگفته اند نمیتوانی که کدام کورد و کدام تورک هست تورکها اکثرا از کوردها دختر گرفتند و کوردها هم مثل تورکها از انها دختر گرفتند این یعنی برادری یعنی هم نژادی یعنی که انان یک نژاد هستند در دو زبان انشالله روزی برسد یک باز به گذشته برگردنند و یکی شوند

  16. مهم نیست مطالب من هم توهین نیست ذکر واقعیات است می خواهید در خواب و خوش خیالی بمانید بمانید برای همین است همه از ما سواستاده کردن و می کنن

  17. لطفا منبع را به صورت کامل معرفی کنید تا امکان مشاهده یا خرید آن برای علاقه‌مندان به این مطلب وجود داشته باشد.
    منبعی که شما در پایین متن معرفی کرده‌اید مشخص نیست که این مطلب از کتاب برداشته شده یا مقاله یا…

  18. با سلام
    در پاسخ به آن دسته از افراد مغرض و بیماری که کوردها را کولی میدانند باید بگویم که این توهین شما بدون شک از یک غرض شخصی نشات میگیرد و آگاه باشید که دریا با زبان…نجس نمیشود

  19. در خصوص کرمانج ها باید یکم تحقیق کنی اولا تمام کرمانج های شرق ایران به دست شاه عباس تبعید شدن (تو جنگ قلعه دم دم)و ریشه در اونجا ندارن دوم اینکه خویشاوندان اونا که از ایل میلان هستن هنوزم در ارومیه هستن مانند دودکانلو ها همچنین اگه کوردی می دونستی باید اینو درک می کردی در کورد کور یعنی پسر و مانج هم اسم فردیه که بچه هاش و قبیله شون به این اسم صداشدند و این اسم بر اونا گذاشته شد و در واقع این آمانج نه مانج که تغیر یافته و اگه کوردا کولی بودند درست مثل قرجا(کولیها) یا همون خازوکا(گداها) پوستی تیره داشتن نه این که پوستی روشن مخصوصا ایل هرکی که تا سیصد سال پیش مسلمان نشده بودند و بیش تر شون بلوند بودن که الانم اگه به بین هرکی های برید خصوصا بخش مندا بیش تر شون بلوندن که خاندان کانیه سپی نمونه اعلای اوناست و کوردای آذربایجان غربی و سوریه و ترکیه و بخش اعزم کوردای عراق کرمانجن (کوردها نسبت به فارسا پوستی روشن تر دارن)پس بنا بر پوستی تیره احتمالا این فارسان که کولین نه کوردا

  20. قابل توجه کسی که میگه کوردا کولین همان کسایی که تو میگی ما کوردا به اونا قرج(کول)ویا خازوک(گدا)میگیم و اونا رو حتی از لحاظ پوست میشناسیم و اگه به مغازه یا مکان های دیگه برن کوردا به اونا بی اعتنایی می کنن با این که اونا از پوشش کوردی استفاده می کنن ولی کورد نیستن تمام کوردا دارای ایل و عشیر و خاندان خود هستند که با اونا شناخته میشن مثلا یک نفر کورد مرگور ارومیه خود را با کورد از ایل هرکی بخش سیدان و مثلا خاندان سیدان میشناسه این درحالیه که کولی ها هیچ ایل و خاندانی ندارن و حتی تو یکی از مصاحبه خبرنگار تو ترکیه با کولی ها وقتی از اونا پرسید چرا نزاشتن شما وارد مغازه بشین اون گفت چون به ما میگن شما ها قرجیت(کولی) فرد مصاحبه گر از اونا پرسید اونا چطور شما رو شناختن او خندید و گفت از قیافه مون معلومه بیش تر کوردا بر خلاف فارس ها که پوستی تیره و گندمی دارن ولی کوردا سورانی، اورامیو کرمانج پوستی روشن دارن و تنها کوردای سوریه کمی پوست شون تیرست پس صد در صد کسی که پوستی تیره شبیه به پاکستانی ها داره نمی تونه کورد باشه لطفا اول کورد کولی رو ببین بعد نظر بده

  21. اگریک کورد باشی و اوستا را بخونی اونوقت متوجه میشی که بسیاری از کلمات بیشتر شبیه وهم ریشه کوردیه تا فارسی امروزی که صحبت می کنیم . باتشکر

  22. سلام.باعرض احترام باید درمورد نظر جناب dali-dumrul بگم که هیچ یک از حرفاتون صحت نداشته مخصوصا راجع به تفاوت بین کوردها و کولی ها.
    همچنین باید بگم دفعه بعد هر نظری که میخواین بدین یا حتی هر فکری که میخواین بکنین درمورد کورد ها،خوب تحقیق کنین ببینین آیا نظرتون صحیحه یا نه .
    از بقیه کسانی هم که دارن نظر ها رو میخونن ، خواهشمندم نظر جناب dali-dumrulرو نخونین چون فقط وقتتون هدر میره چون هیچ یک از چیزایی که نوشته صحیح نیست.

  23. با سلام خدمت عزیزان
    چند هفته پیش اومد تو این وبلاگ و با خوندن یکی از نظرات کابران به نامdali_dumrulواقعا ناراحت شدم و خواسم همون موقع جواب بدم ولی فرصت نشد تا الان که وقتی باز نگاه کردم دیدم بعضی از دوستان زحمت کشیدن مواردی رو به ایشون گوشزد کردن. اما منم وظیفه خودم میدونم که جوابی درخور شان ایشون بهشون بدم
    اول از همه باید بگم که من خودم دانشجوی ارشد برق هستم و یاد گرفتم که هر مطلبی که نقل قول میکنم باید رفرنس بدم، شما منبعت چیه که با این قاطعیت ملت بزرگ کورد رو با یه قوم دوره گرد بنام کولی یکی دونستی
    ۲_منکر این نیستم که کولی ها در اقسی نقاط ایران و حتی کشورهای اروپایی حضور دارن ولی این افراد کاملا از بقیه افراد جامعه جدا و با خصوصیات متفاوت و حتی ایل و تبار مشخص هستند و در جایی که زندگی میکنن همه دور و بریاشون میدونن که کولین
    ۳_شما که این همه تاریخ کولی هارو از بری و تمام ویژگی های جسمی و پوشش و اسم قبیله هاشون رو میدونی و برات جالب بوده از کجا معلوم که خودت از عزیزان کولی نباشی
    ۴_لباس کورد ها اعم از زنانه و مردانه چه شباهتی به لباس کولی ها داره؟ کولی ها سخمه و کولنجه و کمرچین و هوری یا شلوار کوردی و شال و سربند به این صورت و کلاش(کفش مردان کورد) میپوشن؟ کولی ها از کی تا حالا کشاورزی و دامداری میکنن؟ کولی ها از کی تا حالا با غیرت تمام از مرزهای خودشون دفاع کردن؟
    ۵_شما هیچ اطلاعی از زبان کوردی نداری وگرنه میدونستی اغلب واژه های کوردی و فارسی هم ریشه هستن و نه متفاوت پس بنابراین احتمال هم نژاد بودن اونها زیاده
    در پایان عذر خواهی میکنم از اینکه عرضم طولانی شد و به شما جناب dali_dumrulمیگم از این به بعد هر چیزی که از مغزت ترشح میشه رو تایپ نکن و سعی کن اگه خودت ایل و تباری داری راجع به اونها نظر بدی

  24. Dali_ dumrul دوستی در مورد کردها مطالبی نوشته که جا دارد بهش بگم تاریخ که میگی این نیست کردها ایرانی بوده اند و نژادشان آریایی هستش ولی شما ترکها که از چنگیز خان مغول مغولستان به ایران آمده ای پشنهاد میکنم که تاریخ بیشتر بخون تا یه ملت براش تاریخ بخودی درست نکنی ترکها که تاریخی ندارند با جعل هویت قومهای دیگر به دنبال تاریخ سازی برای خودشان هستن ا پان تورکها معمولا نژاد پرست و افراطی هستند نمونه اش همین نقده بخوان میفهمی چی میگم یا همون خوی بش یا همون ترکهای ارومیه .تاریخ نژاد پرستی مثل این ترکها به خودش تا حالا ندیده چهره اکثر ترکها را نگاه میکنی دقیقا مثل مغولها هستند

  25. زبان پارسی یا معرب شدش فارسی امروزی ما دری از خراسان بمعنای شرق، افغانستان و تاجیکستان هست لباس روحانیت مون حتا این ردا و عمامه که سلطان سلیم سر‌ش می‌گذاشت در اصل از شاهان صفوی کورد تبار هست حتا سیبیل که پاشاهای ترک میگذارن! عرفان و تصوف از هند و در کوردها رواج داره مولانا یک افغانی یا کاوولی یا کابلی یا کولی‌ هست! فردوسی خراسان در حقیقت یک کولی‌ هست شما فکر می‌کنید چرا اینقدر از ترکان بد گفته؟ التماس مطالعه بیشتر از تاریخ ایران?

  26. تمدن سند شامل پاکستان، هند، افغانستان امروزی با نام آریانا و بعدها خوراسان پس از تصرف شدن توسط داریوش شاه از ساتراپ های شرقی ایران بودند که باقیمانده‌ تمدن جیرفت وشهر سوخته سیستان میباشد در واقع آریایی‌ها وارث تمدن‌های اطرافشون مثل سند، بین النهرین و آ‌شور و ایلام ایران میباشند
    حالا شما بنویس هموطنان کوردمون کولی‌ هندی هستند تمام موسیقی تورکیه و عرب حتا لباس عربی و خیلی از موسیقی ایران از این مردمه و خیلی از سازها مثل دف، سنچ دمام، چنگ و… . این همون جمله لارایت الا جمیلا هست?اینا به ایران دعوت شدند نه حمله ور! نه تنها غارت نکردند که بر فرهنگ تاریخ و هنر ایران افزودند!

  27. با سلام و احترام
    کاربر محترم Dali_ dumrul لطفا سند (رفرنس)بدین در مورد مطلبی که نوشتین. برای بنده جالب بود. اما با منبع ارزشمنداست. متشکرم

  28. باید تمام ملییت ها و اقوام به انسانیت بی اندیشند و خدمت به یکدیگر هرکس به غیر ازاین اندیشه کند جدای از انسان بودن است عشق بهترین واژه است برای همزیستی مسالمت آمیز

  29. برای اینکه کردهارابشناسیم باید ابتدا کولی ها را بشناسیم و سپس با کردها مقایسه کنیم. در
    زبان تورکی به کولی می گویند «قراچی» که از واژه «کراچی» گرفته شده و در خراسان به آنها «کرمانجی»

    ۱ . کولی ها طوایفی بسیار پر جمعیت از هندوستان و قسمتی از پاکستان هستند که زندگی آنها همیشه با کوچ نشینی همراه بوده؛ و در زبانهای محلی ایرانی مانند طبری نیز «کرد» بمعنی چوپان کوچ نشین است.

    ۲ . لباس محلی کولی ها کاملاً مشابه با لباس محلی کردها است. کلاه کردها مشابه عمامه کولی های هندی است. لباس محلی و آرایش موی زنان کرد شباهت بسیاری با کولی ها دارد. (البته بعضی از کولی ها، لباسهای محلی کشور میزبان را نیز ممکن است بپوشند ولی منظور ما لباس سنتی اصلی کولیان است که شباهت بسیار با لباس کردی دارد). ۳ . زبان کولی ها شاخه هایی از سانسکریت است و موقع مهاجرت از ایران به غرب، زبانشان تا حدودی با زبانهای محلی آمیخته شده و لهجه های مختلفی ساخته شده اند که زبان کردی نیز در همان شاخه هند و فارسی قرار میگیرد. کولی ها در مسیر حرکتشان به اروپا تعدای از آن لغات را هم در کشورهای مقصد رایج کرده اند و از آنرو زبانهای هند و اروپایی تعدادی لغات مشترک دارند.

    تشابه زبانهای سانسکریت، بنگالی، پشتون، اردو، فارسی و کردی غیر قابل انکار است. (تشابه قیافه هایشان هم غیر قابل انکار است). ۴ . اسامی طوایف کولی ها که به ثبت رسیده اند مشابه اسامی طوایف کردها است. مانند:

    طوایف کولی: کلیلایی، گورونی، سوران، خرات، سور، جات، اردل، کاولی، کراچی، قادریا، خانی، بوکان

    طوایف کردی: کلیایی، گورانی، سورانی، خرات، زور، جاف، اردلان، کاویانی، کرمانچی، قادری، خانی، بوکان

    اعراب خوزستان به کولی واژه «کوت» را بکار می برند و در آزربایجان واژه «کوت» را به «کرد» اطلاق میکنند. در شرق پاکستان و غرب هندوستان منطقه ای بزرگ بنام «کوت» وجود دارد و شهرها و روستاهای بسیاری با پیشوند و پسوند «کوت» وجود دارند.

    در زبان تورکی به کولی می گویند «قراچی» که از واژه «کراچی» گرفته شده و در خراسان به آنها «کرمانچی» می گویند.

    کلیلا، نام شهری در استان «راجستان» هندوستان است و به ساکنان آنجا «کلیلایی» گفته میشود. «کولی های کلیلایی» در ایران، «کردهای کلیایی» نامیده میشوند و هر دو گروه بزبان هند و فارسی صحبت میکنند.
    خرات، نام شهری در استان «اوتار پرادش» هندوستان است. طایفه خرات در سنندج و کرمانشاه رسماً خودشان را کولی معرفی میکنند و در کتاب «تاریخ مردوخ»، نوشته شده توسط مردوخ کردستانی، طایفه خرات را از کردها معرفی میکند. پس ملاحظه میشود که خود کردها، طوایف «کولی» و «کردی» را در یک مقوله دسته بندی کرده اند. در حقیقت چون طوایف مهاجر کولی کوچ نشین بودند از آنرو واژه «کرد» را برای آنها بکار برده اند.
    طوایف کولی بنام «سُور» زندگی میکند و از قضا طایفه کردی هم به نام «زُور» در شهر زُور استان سلیمانیه عراق زندگی میکند که هم زبانشان، هم لباس محلی و هم فرهنگشان مشابهند.
    گورون، نام شهری در استان «کشمیر» تحت کنترل هندوستان است و به ساکنان آنجا «گورونی» می گویند. طایفه ای از کولی های مهاجر «گورونی» هم در غرب ایران ساکن شده اند و امروزه به آنها کردهای «گورانی» می گویند. جالب است بدانیم که زرتشتیان یزد هم زبانشان را گورونی می نامند. در خرم آباد دسته ای از کولی ها، کماکان زبان خودشان را گورونی می نامند

  30. درود بر کورد ما کوردها عطمت و شکوه را همیشه در مردانگی و استقامت در برابر دسمنانشان میدانیم ما کوردها مهربان شجاع غیور و در همیشه روزگار سربلند هستیم و خواهیم بود درسته که تاریخ کوردها همیشه در هاله ای از غبار پنهان مانده و مورد ظلم و ستم قرار گرفته ایم و مورد تمسخر تورکها و اذریها قرار گرفتیم انان نه تنها ما بلکه کل اقوام ایرانی را که شامل فارسها افغانها سغدها تاجیکها پشتونها هخامها ارمنها گورجیها بلوچها لک ها لرها مازنها گیلها تاتها تالشها و کوردها را کرت پوش میدانند و ما را اقوام بی فرهنگ و مهاجر هندی میدانند و دینمان را از ادیان هندی که شامل سیصد خدا بوده و دین اندرا یا اریانا یا اریا از ادیان هندی میدانند نه نژاد اریا انان یعنی اذریها و تورکها خود را وارثان لولوبی اعیلامی ماننایی هورانی لیدی کاسپین و سومری مشری و یونانی میدانند درسته که تورکها و اذریها شاید تمدن والایی در گذشته داشته باشند اما انها با داشتن چنین تمدنهایی واقعا مغرور و بی جنبه هطتند و همیشه بر دنیا زور گفته اند و همیشه به دنبال جنگ و خونریزی هستند انشاالله انها نیز مثل ما طالب صلح باشند عامی

  31. با سلام من افتخار میکنم که یک کورد هستم کورد یعنی شکوهی به وسعت اسمان کورد یعنی نجابت صلابت عظمت و زیبایی روخسار بخدا ما کوردها در همیشه روزگار مورد ظلم و ستم قرار گرفتیم زنان و کودکانمان همیشه در رنج و زحمت بوده اند و ما همیشه در کوچ و مهاجرت بیاییم به خودمان برگردیم ما کوردها بزرگترین همساییمان یا تورکها هستند یا اذریها یا اعراب در مورد تورکها و اذریها ما انها را یکی حساب نمکنیم راستش ما و تورکها و اذریها هم از نظر ژنتیکی که دانشمندان انجام دادنند نودونه نه دهم درصد به هم شبیه هستیم یا ما قبلا تورک و اذری بودیم یا انها کورد بودنند که بعدها زبانشان عوض شده است و این یعنی چی بگم هم اذریها هم تورکها هم کوردها بسیار زیبا و خوش تیپ و خوش هیکل هستند و هر سه بسیار بسیار شبیه هم هستند و دانشمندان و تاریخ نگاران این سه قوم را یکی میدانند اما از بد روزگار این سه قوم همیسه در جنگ با هم بونند و هیچ کدام همدیگر را قبول ندارند بخدا من هر وقت با اذریها میشینم ادب و سنن انها با اداب و سنن ما زره ای فرق نمکنه اذریها و کوردها انچنان به هم بافته اند که همانند شیر وعسل هستند و بیشتر از سایر اقوام از کوردها هم دختر گرفتند و هم دختر دادنند من مطمعنم که انها قبلا کورد بودنند انشاالله همه ما دشمنی ها را کنار بزنیم و با هم در طلح و صفا زندگی کنیم

  32. کوردها همیشه مورد ظلم قرار گرفتن و هیچ کشور یا قومی به کمکشان نرفته و نخواهد رفت ولی به استناد روایت یک اشنای ارومیه ی در یکی از درگیری های تورکها کوردها به کمکشون رفتن و…این یعنی مظلوم قهرمان کورد رو در چند کلمه خلاصه میکنم،کوه غیرت،کوه استقامت،دل پاک، ذات پاک،انسانیت،تاریخ و تمدن کهن،با احترام به تمام اقوام ولی کورد قدمتی بالغ بر دو سه برابر اقلیتهای قومی ایران دارد،با تمام آداب و رسوم و سنن روشن و برجسته،بهترین و پر محتواترین رقص،یکی از ۵الفبای برتر جهان و یکی از وسیع ترین زبان ها با لهجه ها و گویش های فراوان که نشان از وسعت و قدمت زبان کوردیست،پرچم خوشرنگ و با معنا،قدمتی به درازای تاریخ که با سرچ کردن میتونید پی ببرید،یه نمونه از تاریخ حکومت اقوام کورد:۲۵۰۰۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح،اگه بگم تا ساعتها بنویسم هم نمیتونم قطره ای از اقیانوس عظمت قوم کورد بیان کنم کورد به حیا و عفت و پاکدلی شهره یت به همین دلیل به هیچ‌قومی توهین نمیکند مگر اینکه جواب توهینی داده باشد،در سراسر جهان تحقیق کنید از انسانهای اصلح و با شخصیت( نه بدذاتهای بی بوته)همه قوم کورد را قبول و مورد ستایش قرار میدن الا قوم ترک،و این هم به شان و شخصیت و تمدن و فرهنگ و اصالت برمیگرده که انشالله ترکهای عزیز روزی همچون تمام اقوام ایرانی به درجه ای از فرهنگ وشان و منزلت اجتماعی برسند که بتوانند موفقیت و محبوبیت و مشروعیت هیچ قومی را برای ارجعیت و برجسته کردن و همسان سازی قومشان با دیگر اقوام که قدمتشان به بیش از دو برابر و در یک مورد بی همتا قدمتی بالغ بر ده برابر(کوردها)لگد مال نکنند یک نمونه خیلی کوچک از ارادت خاضعانه اغلب سلبریتی های ایران از جمله احسان غلیخانی بهترین مجری،جواد رضویان،مهران مدیری،مهران غفوریان،امین حیایی،شجاع خلیل زاده،رامبد جوان ،الاههجباریان تیرانداز،و خارج از ایران بانو لیلا فروهر،داریوش،شادمهر.امید،جمشید که خود کورد هست و خیل عظیم ارادت و محبت سلبریتیها به کورد اینست قطره ای از اقیانوس کورد،امید که توانسته باشم دین خود را نسبت به کوردهای عزیز و دوسداشتنی که در تحقیقاتی مه راجع به قوم کورد مبنی بر پایان نامه دانشگاهیم داشتم. و چیزی جز محبت شجاعت مهمانوازی. انسانیت و در یک کلام پاکدلی چیزی از از کورد ندیدم. امید که دینم را ادا کرده باشم، نیما نقویان براددر کوچکتان از اسستان سسمنان.

  33. از کشتار و قتل عام کوردها بدست تورکها و اشغال سرزمینهای کورد توسط تورکها بنویسید. ما ایرانیان بجای آزادی سرزمین اشغال شده فلسطین از دست یهودیها بباید در صدد آزاد کردن زمینهای اشغال شده ایران توسط تورکها باشیم. ضمنا تورکهای خزر و قفقاز هم یهودی بودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا