جوانانمطالب جدیدمقالاتمهارتهای زندگی

چگونه مطالعه کنیم و درس بخوانیم ؟ روش ها و فنون مطالعه و درس خواندن

چگونه مطالعه کنیم و درس بخوانیم ؟ روش ها و فنون مطالعه و درس خواندن

نویسنده: دکتر باب کیزلیک / مترجم: فاطمه عمانی

خواندن

چگونه مطالعه کنیم و درس بخوانیم

از جمله ابزار مقدماتی که با استفاده از آن اطلاعات کسب می کنید، خواندن است. انتظار می رود که در دانشکده نسبت به دبیرستان، بیشتر بخوانید. تصور نکنید همین که تکالیف خود را «بخوانید» کار را به اتمام رسانده اید. شما باید بیاموزید که هدفمند بخوانید. در فرآیند مطالعه، ممکن است یک تکلیف مشخص را سه یا چهار بار و هر بار با هدفی متفاوت بخوانید. قبل از این که خواندن را شروع کنید باید بدانید که هدفتان چیست، و با توجه به آن هدف بخوانید.

دریافت ایده اصلی

در مطالعه مؤثر پی بردن به ایده اصلی حین خواندن نقشی اساسی دارد. شما باید بیاموزید که ایده اصلی نویسنده چیست، و آن را به شیوه خودتان درک کنید. هر پاراگراف شامل یک ایده اصلی است. پی بردن به ایده های اصلی در خلاصه کردن کتاب ها بسیار کارآمد هستند. این عادت را در خود ایجاد کنید که ایده اصلی هر پاراگرافی را که می خوانید دریابید.

استخراج جزئیات مهم

استخراج جزئیات مهم به این معنی است که پایه­ی ایده های اصلی را در خواندن خود قرار دهید. معمولاً یک نکته جزئی مهم وجود دارد که با تمام ایده های اصلی مربوط است. هر چه اطلاعات جزئی تری بتوانید شناسایی کنید، دوره کردن آن برای امتحانات راحت تر خواهد بود چرا که بین یک ایده و اطلاعاتی که آن را تأیید می کند ارتباط برقرار کرده اید. هر چه بتوانید بین جزئیات و ایده ها و نیز بین خود ایده ها ارتباطات بیشتری برقرار کنید، تأثیرات مطالعه شما قوی تر خواهد شد.

با صدای بلند مطالعه نکنید

به طور کلی، خواندن با صدای بلند کمکی به مطالعه مؤثرتر نمی کند. اگر حین خواندن لب های خود را تکان بدهید، مطالعه مؤثری نخواهید داشت. اگر با صدای بلند بخوانید یا لب هایتان را تکان دهید، سرعت مطالعه شما کم می شود. سعی کنید انگشتی روی لب هایتان قرار دهید. این انگشت به شما یادآوری می کند که لبهایتان را تکان ندهید. تلاش کنید که سریع تر بخوانید و بیشتر به ذهن بسپارید، بعد از مدتی از این که این کار چه ساده انجام می شود، شگفت زده خواهید شد.

یادداشت برداری

مانند خواندن، یادداشت برداری مهارتی است که باید آموخته و اصلاح شود. یادداشت برداری، یا کمبود آن،  اشکال همیشگی در روش های مطالعه بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان بوده است. یادگیری محتوای موجود در یادداشت هایی که به خوبی تهیه شده اند نسبتاً راحت است؛ به کارگیری آنها بستگی به این دارد که در تبدیل شدن به یک محصل موفق چه قدر جدی هستید.

یادداشت ها را کجا نگه دارید؟

یادداشت ها را به صورت منطقی و خوانا نگه داری کنید. به یاد داشته باشید، اگر نتوانید یادداشت خود را چند روز بعد از یادداشت برداری بخوانید، بلا استفاده خواهند بود. بی شک، بهترین جا برای نگه داری یادداشت ها، دفتری شامل برگ های جدا شونده است. از جداکننده ها برای تفککی کلاس های مختلف خود استفاده کنید. این عادت را در خود ایجاد کنید که از دفتر خود برای ثبت تمام یادداشت هایتان استفاده کنید. اگر دفتر خود را به همراه ندارید و باید یادداشت برداری کنید، همیشه تعدادی برگه همراه خود داشته باشید و یادداشت های جدید خود را به محض ممکن در دفتر خود بگذارید. با توجه به این که ممکن است دفتر شما  به مرور زمان پوسیده یا پاره شود، جنس مرغوبی تهیه کنید.

خلاصه کردن کتاب ها

پیش از هر چیز باید به خاطر داشته باشید که زیر چیزی خط نکشید. از یک ماژیک هایلایتر استفاده کنید. تجربه نشان داده است که قطعات متنی که پر رنگ شده اند راحت تر از بخش هایی که زیر آنها خط کشیده شده است، به ذهن سپرده می شوند. در خلاصه کردن یک متن، به خواندن صرف اتکا نکنید و عبارات مهم را پر رنگ کنید.

دانش آموزان شیوه های درست مطالعه را نمی دانند

دکتر ربیعی روانشناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: خوب خواندن، بر خلاف زیاد خواندن در مطالعه اهمیت دارد و زیرا زیاد خواندن بر حافظه افراد اثر منفی داشته و باعث خستگی زیاد می شود.

وی گفت: افرادی که مطالب درسی را با صدای بلند می خوانند پس از یک ساعت بلند خواند عصبی، خسته و کم تحمل می شوند.

وی کاهش سرعت مطالعه و آسیب تارهای صوتی را از عوارض بلند خواندن دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه در مکان های مختلف امکان مطالعه و خواندن با صدای بلند وجود ندارد، برای ترک این عادت افراد هر روز بخشی از مطالب را صامت (بی صدا) بخواند و آنچه را که یاد گرفته اند، با صدای بلند بیان کنند.

ربیعی راه رفتن هنگام مطالعه را یکی دیگر از عوامل صحیح نخواندن افراد دانست و افزود: راه رفتن نه تنها باعث خستگی زودهنگام می شود بلکه کاهش زمان مطالعه ی مفید و نداشتن تمرکز حواس را نیز به همراه دارد.

وی گفت: هنگام بالا و پایین رفتن، کتاب تطابق مداوم  عدسی چشم با متن را می طلبد که باعث خستگی زودهنگام می شود.

ربیعی یادآور شد: نرمش کردن قبل از مطالعه آموزش مطالب یادگرفته شده به دیگران، حرکت ندادن لب ها و با چشم خواندن، روی صندلی نشستن، مطالعه نکردن درهنگام خستگی، گروهی مطالعه کردن، دادن پاداش به خود بعد از خواندن مطالب، زیاد نخواندن مطالب در شب امتحان مواردی است که باید در هنگام مطالعه کردن در نظر گرفته شود.

این روانشناس افزود: یادداشت برداری و خط کشیدن زیر مطالب مهم، خواندن نمودارها، زیر نویس ها، عکس ها و جدول ها، به یادگیری عمق بیشتر داده و یادآوری مطالب را آسان می کند.

موسی زاده کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی درباره  روشهای صحیح مطالعه کردن گفت:

از ساده به مشکل خواندن،  بی وقفه خواندن از روش های صحیح مطالعه کردن است که با توجه به اینکه در شروع مطالعه انرژی بیشتر است، ابتدا خواندن  مطالب مشکل توصیه می شود.

موسی زاده تصریح کرد: استراحت ۱۵ دقیقه ای بعد از یک ساعت باعث افزایش عملکرد یادگیری می شود و با تقسیم ساعات روز به ترتیب صبح ها یک ساعت و نیم و ۲۰ دقیقه استراحت، یک ساعت و ۱۵ دقیقه مطالعه، سی دقیقه استراحت، یک ساعت مطالعه و ۴۰ دقیقه استراحت و در آخر ۴۵ دقیقه مطالعه ویک استراحت طولانی می توان مطالب را به حافظه بلند مدت انتقال داد.

این کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی در ادامه افزود: یکی از شیوه های مؤثر در مطالعه تبدیل مطالب به درخت حافظه است .

وی گفت: به کار بردن شیوه دیگری مثل  P2R بدین صورت که ابتدا یک پیش مطالعه (به طور گذری) داشته باشیم  و پس از خواندن مطالب درسی چند سوال در ذهن طرح کرده و به آنها پاسخ دهیم  و سپس خلاصه مطالب را از حفظ کنیم، این روش در یادگیری بهتر مؤثر است.

موسی زاده یادآور شد: گوش کردن به موسیقی نیز پس از مطالعه باعث شادابی و تمرکز حواس می شود.

وی در پایان افزود: مطالعه طوطی وار یعنی بدون توجه به فهم مطالب خوانده شده که باعث ماندگاری موقت اطلاعات در حافظه کوتاه مدت و فراموشی مطالب می شود که برای ماندگاری بیشتر مطالب باید معنی آنرا فهمید .

مقالات دیگر را هم بخوانید:

روش صحیح و علمی حفظ کردن

چگونه قدرت یادگیری و سرعت مطالعه رو بهتر و عمیق تر کنیم ؟

چگونه مطالعه کنیم و درس بخوانیم ؟ روش ها و فنون مطالعه و درس خواندن

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا