كردستان

حکومتهای کرد پس از اسلام

حکومتهای کرد پس از اسلام

حامد بهرامی

کردان نیز چون دیگر اقوام خاور میانه در قرن اول هجری آغوش خویش را مشتاقانه به سوی اسلام گشودند و با احساسی زیبا خیر مقدمی گفتند صادقانه . چرا که راه رهای و مساوات خود را از همام دریچه می دیدند و بس به همین دلیل در راه آن همت گماشتند و چون تفکر قوم گرای و ناسیو نا لیسم در آن زمان جای نداشت گاه به ورت مستقیم و گاه غیر مستقیم بر مناطق خود حکم راندند و حتی گاهی در گستره ی بسیار وسیعتری خارج از مناطق خود حکومت تشکیل داده اند .

 

حال جهت آشنای عزیزان فهرست وار و مختصر به تعدادی از آنها اشاره خواهیم نمود

 

۱-     سالاریه در آذربایجان بزرگ .

 

۲-     راودیه در آذربایجان بزرگ تا زمان مغول

۳-     دوسته کی و مروانی :در دیار بکر ترکیه و ارمنستان تا۴۵۲هجری

۴-     حسنویه :در شهر زور و تمام کردستان

 

۵-  ایوبی از ۵۶۷تا ۶۴۸ ه –ق در مصر شکل گرفت و بیشتر شپه جزیره عرب و فلسطین و لبنان و سوریه و کردستان ترکیه را در بر گرفت .ایوبیان از طایفه راودی اهل اربیل «هولیر » بودند ۶

 

 

۶-  زندیه ۱۱۶۳تا ۱۲۰۹ ه. کریم خان زند از طوایف زند در شیراز به حکومت رسید وبر تمام ایران به جزخراسان حکومت نمود

 

۷-  اردلان :۱۲۲۰تا ۱۸۶۷ م. بابا اردلان از کردان ترکیه احمد آباد شهر زور را پایتخت خود قرار داد و در زمان خان احمد خان موصل و بغداد و سنندج و کرمانشاه نیز تحت فرمان روای او قرار گرفت و در ۱۲۸۴ ه. با دسیسه های حکومت ایران این حکومت سقوط نمود

 

۸-  حکومت سوران در قرن دهم به وسیله ی امیر عیسی در رواندز پاگرفت و بر بسیاری از مناطق کرد نشین عراق سوریه و ترکیه حکومت نمود با فتنه ی انگلستان و حمله ی عثمانی در ۱۸۳۶ م .فرو ریخت

 

۹-  امارات بابان ۱۶۵۰تا ۱۸۵۱ م. در سلیمانیه پا گرفت و حدود سه قرن ادامه یافت و با حمله های ایران و عثمانی و فتنه های داخلی رهبری شده از سوی بریتانیا در ۱۸۵۱ م. خاتمه یافت .

 

۱۰-حکومت شبانکاره :کهع از نیمه قرن پنجم تا نیمه قرن هشتم در جنوب فارس و کرمان سلطنت نمود ند و در ۷۵۶ ه. –با حمله ی آل مظفر منقرض گردید .

 

۱۱-جمهوری کردستان :به رهبری پیشوا قاضی محمد در دو بهمن ۱۳۳۴ شکل گرفت اما با دسیسه های شوروی و حکومت پهلوی و با اعدام آن بزرگواران به پایان رسید .میتوان از حکومتهای دیگری چون

 

۱۲شدادیه ۱۳فضلویه ۱۴ خورشیدی ۱۵ براخوی ۱۶ آزیزان ۱۷ خیزان ۱۸ شیروان ۱۹ ساسون ۲۰بتلیس ۲۱ زازکی ۲۲ هکاری ۲۳بادینان ۲۴ بانه و …نام برد .

 

——————————-

 

منبع : سلام با کردستان

 

مؤلف : حامد بهرامی

 

انتشارات : پرتوبیان

‫۵ دیدگاه ها

  1. شدادیان. ایوبیان. ال حسنویه و هزبانی و اتابکان لر رو چرا ننوشتید.
    در پاسخ به تاته زای(پسرعمو) لر عزیز. بگم. لک بخشیش لر و بخش دیگه کورد هستند. ملا پریشان. ملا ترکه. از بزرگ ترین شاعران لک هستند که هردو گفتند کورد هستند. من با نوه یکی از یاران کریم خان صحبت کردم گفت. کریم خان فقط میدونم لکی حرف زده ولی گفته لر هست. پس لک بخشیش هم کورده و هم بخشیش لر. همیشه بخشی از این دو بوده. تازه قدیمی تر کاملا کورد بوده. بلوچها حکومت صفاریان رو دارند. یعقوب ابن لیث و عیاریان بلوچ و سیستانی بودند.
    لر هم حکومت های زیادی داشته. تاریخ اگر بخوانبد متوجه میشید همه ملت ها و اقوام های ایران دارای یک حکومت بودند. البته مشترک چون یکی بودند. مثلا گیلک و طالش و تات یکی بودند بنام دیلمی و دیلمی هم حکومت های ال بویه و طبرستان و غیره رو داشتند. یا لک و لر کورد یکی بودند بنام اکراد و همه اینا رو در حکومت های اکراد یکی دونستند. اتابکان لر تمام منابع ایشان را یا کورد یا عرب دانسته اند.

  2. جناب سپهر عزیز، وقتی بخش زیادی از مردم لک خودشان رو کورد میدانند، پانلورها این وسط چی میگن؟ لک ها به صورت تاریخی بخشی از کوردها بودند و این حرف ها که لک لور هست یا جدای از کورد هست، مربوط به دو سه سال اخیره. مرحوم ططری که کورد لک کرماشانی بود در مجلس فراکسیون کوردهای کجلس رو تأُیس کرد و هرجا میرسید میگفت من کورد هستم، و میدانید که پانکورد هم نبود و خودش از بنیانگذاران بسیج عشایر جمهوری اسلامی بود. حالا چطوری یه شبه لک ها از کورد جدا شدند، لابد شما میدانید و برادران!

  3. با سلام الکی تو اینترنت سرچ کردم حکومت های کردتبار و رفتم تو ویکی پدیا که هرچی چشم چشم کردم هیچ حکومت کردتبار نبود.نمی دونم چرا وقتی لر یا بلوچ یا.. سرچ میکنی تو ویکی پدیا تاریخ بعد از اسلام و قبل از اسلام داره ول کرد تنها قومی هست که فقط تاریخ بعد اسلام داشت.
    زیاد چیزی درباره حکومت نمیونم فقط میدونم کرم خان یه لرلک بوده که اینجوری که من زندگی نامشو همین نیم ساعت پیش خوندم گفته من لرم نمیدونم چطور شد کرد.
    عزازان کرد جعل تاریخ اصلا خوب نیست.
    همه اقوام محترم هستند ولی وقتی تاریخ جعل میکنند مثل پانتورک ها احترامشونو از دست میدن.
    خوشم میاد به قوم کرد احترام گذاشته میشه ولی لطفا این احترامو با جعل تاریخ خراب نکنید.
    بژی کورد نه پانکورد

  4. با سلام خدمت برادر کاک حامدبهرامی
    اولا فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به تمامی مسلمانان جهان تبریک می گویم
    مطالبی را که شما ذکر کردید واقعا ما را به بسیاری از مسائل آشنا کرد
    درواقع ما از گذشته کرددرآئین مذهبی چیزی نمی دانیم
    ونمی دانیم اسلام چگونه وارد منطقه ما شد
    اگر مطلبی دراین زمینه دراختیارتان هست برایم به این وبلاگ بفرستید
    ممنونم اگر این لطف رادر حق من انجام دهید
    منتظر خواهم ماند
    http://www.1385arezona.blogfa.com این وبلاگ من است
    hawalallaarezona@gmail.com واین نیز ایمیلم
    جواب را به هر قسمت که خواستی بفرست
    باتشکر فراوان دلیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا