اهل سنّتسياسي اجتماعيمطالب جدید

مشکلات و مطالبات اهل سنت، از نگاه استاد احمد بهرامی

مشکلات و مطالبات اهل سنت، از نگاه استاد احمد بهرامی

نویسنده: ماموستا ملا احمد بهرامی

بسم الله الرحمن الرحیم

ألحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی أفضل الأنبیاء والمرسلین سیدنا و مولانا و مقتدانا محمد(ص) و علی آله و اصحابه و أمته إلی یوم الدین. «یا أیُّهَا النّاسُ إِنَّا خَلَقناکُم مَن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ جَعَنَاکُم شُعُوباً وقَبَائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم إِنَّ اللهَ عَلیم خبیر (حجرات ۱۳)»

خداوند را سپاس می گوییم بر پیامبران الهی سلام و درود می فرستیم و برای ارواح پاک و مطهر اصحاب و یاران فداکار آن حضرت رضایت و خشنودی خداوند را می طلبیم، « وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ (توبه۱۰۰)

جناب آقای یونسی در سال های اخیر شرایط بسیار ناگوار بر مملکت ما گذشت و مردم دچار حالت سرخوردگی و نومیدی شدند، کشور در انزوای سیاسی قرار داشت نفرت جهانی نسبت به ایران و ایرانی به وجود آمد و نتیجه آن قطع ارتباط با جهان خارج، خدشه دار شدن اعتبار بین¬المللی ایران، کاهش ارزش پول ملی، بلوکه شدن ثروت و دارایی کشور، تحریم همه جانبه، توقف چرخ صنعت و تعطیلی بخش عظیمی از کارخانجات و حلقه تکمیلی آن افزایش تورم و بیکاری بی سابقه و فقر مفرط حاکم بر جامعه در چنین شرایطی مردم ایران با همت والا و عزم ملی و به منظور برون رفت از این بن بست به فکر تغییر در مدیریت کشور افتادند و در میان همه جریانات و سلایق سیاسی به برنامه های دولت تدبیر و امید رأی اعتماد دادند به امید بازگشت رونق سیاسی ـ اقتصادی ـ احیای کرامت انسانی ـ اعتماد بین دولت و ملت و در این شرایط مردم کُرد و اهل سنت ایران پیشتاز میدان شدند و با بالاترین رأی اعتماد به برنامه ها و شعارهای تبلیغاتی بویژه اعلامیه اقوام و مذاهب و حقوق شهروندی صفحه جدیدی از اعتماد متقابل بین دولت و ملت را گشودند. ما این حماسه بزرگ و تاریخی ملت بزرگ ایران را به هیئت محترم دولت و به جنابعالی و به هموطنان گرامی تبریک می گوییم.

اینجانب به حکم خیرخواهی و در راستای مسئولیت دینی و به مصداق حدیث شریف نبوی «الدین النصیحه قلنا لمن …» بویژه در این شرایط متلاطم منطقه ای و جهانی و بعد از ۳۵ سال از عمر انقلاب اسلامی ایران لازم می دانم به پاره ای از مشکلات موجود به منظور یادآوری و تلاش در جهت چاره جویی اشاره ای داشته باشم. و مطمئن هستم که مردم کُرد و اهل سنت همچون گذشته به آرمانهای اصولی انقلاب ـ استقلال ـ آزادی ـ جمهوری اسلامی پایبند هستند. و بسان سایر هموطنان خویش در جهت اعتلای کشور و عمران و آبادانی دریغ ندارند اگر به آنها میدان عمل داده شود، و تنها راه خدمت به کشور را در گرو تقویت پایه های مشارکت مدنی و احترام حاکمیت نسبت به همه شهروندان بدون تبعیض قومی و مذهبی می دانند، و معتقدند که عزت مملکت و حفاظت از یکپارچگی و وحدت ساکنان این سرزمین مسئولیت مشترک بین دولت و ملت است. و با توجه به شرایط فعلی حاکم بر جهان و طمع جهانخواران به ذخایر و منابع کشورهای منطقه به سرکردگی امپریالیسم غرب و صیهونیسم بین الملل، و تفرق و بلوک بندی مذهبی و ملی بین مسلمانان، و استبداد حاکمان منطقه، و خفه نمودن هر نوع صدای نقد و آزادی، و به رسمیت نشناختن دگراندیشان منتقد و مخالف همه و همه مستلزم توجه جدی زمامداران کشورهای اسلامی به رعایت حقوق و مطالبات ملت ها را می طلبد. و این چالش ملی و مذهبی پیش روی ملت های منطقه و تفرق و چند دستگی کلنگ ویرانگر بر فرق همبستگی و وحدت امت اسلامی به حساب می آید. بنگرید عراق و افغانستان و سوریه و دیگر کشورهای منطقه را.

این وضعیت همه توان و استعداد بالفعل و بالقوه یک امت را به خود مشغول و راه ترقی و سعادت را مسدود می سازد؛ با این توصیف دولتهایی که به بقاء و ماندگاری خود می اندیشند باید به فرهنگ ملی و مذهبی قومیت های درون کشوری احترام بگذارند و با همه آشتی برقرار کند و همه را شهروند درجه یک به حساب بیاورند و به فکر حذف دگراندیشان نباشند که این کار نه مفید است و نه به صلاح کشور به شهادت تاریخ. و به داخل کشور برگردیم، انتظار به جای ما و همه عقلا و دلسوزان این مرز و بوم پایان دادن به وضع موجود و احیا و تطبیق شعار ایران برای همه ایرانیان و اجرای ظرفیتهای قانون اساسی و اصول مغفول آن و رفع تبعیض و مشارکت دادن مردم کُرد و اهل سنت در امور کشور با توجه به وزن جمعیتی آن است. جناب آقای یونسی جنابعالی مستحضر هستید که شعار مردم سالاری دینی، شایسته سالاری، هیچگاه در مورد مردم کُرد و اهل سنت محقق نشده و در این مورد خلاف واقعیت است زیرا از مرکز تا پایین ترین واحد اداری کشور یعنی بخشداریها، مردم کُرد و اهل سنت از آن محرومند. بعنوان مثال: در این استان که یک سوم جمعیت دو میلیونی آن اهل سنت و بیش از ۲۰ درصد آن در مرکز استان ساکن هستند یک مدیرکل وجود ندارد و برادران شیعی کل مدیریتهای استانی و ۳۰% از مدیریت شهرستانهای ما را در اختیار دارند و هیچگاه تعارفی به ما هم نکرده اند. و این تبعیض همه بخشها را شامل می شود: فرهنگی ـ اقتصادی ـ مذهبی ـ اجتماعی و سیاسی.

جناب آقای یونسی در خاتمه به منظور جمع بندی مطالب و صرفه جویی از وقت به صورت فهرست وار بخشی از این تبعیض را به عرض می رسانم و امیدوارم با تدبیر و درایت جنابعالی و اعضای محترم هیئت دولت و دلسوزان این مملکت قدمهای محکمی در راستای زدودن غبار رنج و الم بی عدالتی و محروم نمودن مردم ما از حقوق مشروع شهروندی برداشته شود.

 ۱ـ عدم استفاده از نیروهای متخصص و توانمند در مدیریت کلان، استانی و محلی.

۲ـ عدم توجه به فرهنگ ملی و مذهبی مردم منطقه و سختگیریهای خلاف قانون در خصوص نصب امامان جمعه و جماعت و برگزاری مراسم اعیاد و غیره.

۳ـ امنیتی کردن وضعیت مساجد و مدارس علوم دینی و ایجاد جو ناامنی بر روحانیون و طلاب در حد غیر قابل تحمل و دخالت نابجای بسیاری از نهادها و ارگانهای دولتی و تعدد مراکز تصمیم گیری.

۴ـ ایجاد موانع بر سر احداث مساجد و مدارس توسط کمیسیون فرق و مذاهب و تأخیر در تصمیمات برای چندین سال.

۵ـ تبعیض در امر انتصابات و استخدامات و برخورد تعصب آمیز مذهبی و حفاری از زندگی شخصی و اعتقادی و مذهبی مردم و اعمال روشهای سختگیرانه گزینش با قانون نانوشته.

۶ـ عدم اختصاص حتی چند دقیقه ای از برنامه تلویزیونی استان برای ۳۰% ساکن این استان.

۷ـ تبعیض ناروا در اختصاص کاروانهای حج و عمره به کمتر از ۳۰%.

۸ـ عدم اختصاص بودجه برای مراکز دینی و فرهنگی از قبیل مساجد و مدارس علوم دینی، همایشها و یادواره ها به منظور تجلیل از چهره های ماندگار و اثرگذار علمی و فرهنگی منطقه از سوی سازمانهای مربوطه (اوقاف، ارشاد و سازمان تبلیغات).

۹ـ توجه نکردن قضات منطقه به ذیل ماده ۱۲ قانون اساسی در خصوص مسائل احوال شخصی مردم اهل سنت.

۱۰ـ اجرایی نشدن بسیاری از مصوبات سفرهای مقامات به منطقه و تأخیر در تکمیل پروژه های عمرانی و اشتغال زا به مدت چندین سال.

۱۱ـ تبعیض به دستگاه قضا و عدلیه هم رسیده، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخشنامه ای دستور داده که روی تابلوی دفاتر و جلد دفترچه های ازدواج و طلاق (ویژه اهل سنت چاپ شود).

۱۲ـ به وزارت فرهنگ و ارشاد هم نفوذ کرده که باید روی جلد تمامی کتب منتشره مؤلفین اهل سنت نوشته شود (ویژه اهل سنت) تا سایر هموطنان از خواندن آن منع شوند.

۱۳ـ این تبعیض به شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی هم رسیده، از ۱۱ نفر شورای تصمیم گیر ۳ نفر اهل سنت در آن حضور دارند. و دفاتر استانی به کمتر از ۱% .

با امید به لطف بی پایان خداوند قادر متعال و دعای خیر و توفیق برای مسئولین مخلص و خدوم ملت همگان را به خدای منان می سپارم.

والسلام علیکم والرحمه الله

احمد بهرامی ـ جوانرود

*

مشکلات و مطالبات مطرح شده در دیدار با علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در روز۳تیر ۱۳۹۳ با حضور نخبگان اهل سنت استان کرمانشاه امثال ماموستا ملا احمد بهرامی،محمدرئوف قادری و جلیل بهرامی نیا

مرتبط:

گذری بر مطالبات ایرانیان اهل سنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا