خبر های جدید

حماس در فکر قطع ارتباط با اخوان‌المسلمین

حماس در فکر قطع ارتباط با اخوان‌المسلمین

برخی منابع در حماس اعلام کردند، در دکترین جدید جنبش قطع ارتباط با گروه اخوان المسلمین اعلام خواهد شد. این تصمیم در راستای برقراری ارتباطات بهتر با مصر اتخاذ خواهد شد.

منابع مذکور در جنبش حماس در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط فاش کردند، در خط مشی سیاسی جدید حماس علاوه بر موافقت با تشکیل کشور مستقل فلسطین براساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی و عدم به رسمیت شناختن اسرائیل، قطع ارتباط این جنبش با گروه اخوان المسلمین اعلام خواهد شد.

این منابع تاکید کردند، این سند به منزله هویت حماس خواهد بود چراکه در اصل این سند با هدف اجرای اصلاحاتی بر سند اولیه جنبش تنظیم شد. جنبشی که اکنون بزرگ شده و بر غزه حاکم است و روابط دوستانه و دشمنانی در منطقه دارد و کاملا با جنبشی که حدود ۳۰ سال قبل تشکیل شد، تفاوت دارد.

به گفته منابع مذکور، این سند با وجود اینکه با مشارکت همه نماهای مهم جنبش در سطوح سیاسی، حقوقی و نظامی تنظیم شده و در نشست هایی در دوحه اصلاحاتی بر آن وارد شد در هیئت های جدید حماس تصویب خواهد شد. در واقع دفتر سیاسی جدید و نیز مجلس شورا این سند را تصویب خواهند کرد.

منابع یاد شده با اشاره به موافقت حماس با تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی بدون به رسمیت شناختن اسرائیل و تاکید بر حقوق پناهجویان فلسطینی اظهار داشتند: در سند حماس جدایی این جنبش از هرگونه تشکیلات و یا گروه خارجی (اشاره به گروه اخوان المسلمین) اعلام خواهد شد. در این سند آمده است، حماس ساختاری فلسطینی، اسلامی، ملی و مستقل در تصمیم گیری است و این جنبش هرگز در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نخواهد کرد و تنها درگیری و اختلافش با اشغالگران اسرائیلی است.

هدف حماس از ارائه خط مشی جدیدش عبور از هرگونه اتهامات تروریستی در سطح جهان و خارج کردن نام مسئولانش از لیست های بین المللی تروریستی است اما اعلام جدایی اش از اخوان المسلمین با هدف بهتر با مصر است که خواستار قطع این ارتباط است.

به گفته منابع یاد شده، سند جدید حماس خالی از اصطلاح “یهود” بوده و به جایش از لفظ اشغالگران استفاده شده است تا از اتهامات ضد یهودی رها شود. در سند جدید چارچوب درگیری و اختلاف با اشغالگران تعیین شده و هرگز از یهودیان به عنوان دشمن یاد نخواهد شد.

این موارد با منشور حماس که در آن تاکید شد، این جنبش شاخه ای از اخوان المسلمین در مصر است، تعارض دارد. در این منشور تاکید شده که مساله فلسطین مساله ای دینی بوده و نبرد ما با اسرائیل بسیار جدی، بزرگ و خطرناک است و به تلاش زیادی نیاز دارد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا