خبر های جدید

بارزانی: آمریکا و جامعه جهانی به خواست کردها احترام بگذارند

بارزانی: آمریکا و جامعه جهانی به خواست کردها احترام بگذارند

رئیس اقلیم کردستان عراق زمان آن رسیده که کردها تصمیم نهایی خود را در خصوص استقلال اعلام کنند. او از واشنگتن و جامعه جهانی نیز خواست به تصمیم کردها احترام بگذارند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در مقاله‌ای برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: مردم کردستان در همه‌پرسی “الزام‌آور” که قرار است ۲۵ سپتامبر سال جاری برگزار شوند تصمیم خواهند گرفت که خواهان استقلال هستند یا باقی ماندن به عنوان بخشی از عراق و در صورت دستیابی به حق قانونی خود تهدیدی علیه کسی نخواهند بود بلکه آن اقدامی صحیح برای تحقق ثبات منطقه است.

وی گفت: ۱۰۰ سال پیش و در جریان مذاکرات صلحی که به دنبال جنگ جهانی اول انجام شد به کردها وعده دادند که کشور مستقل خود را تشکیل خواهند اما در نهایت کردستان میان چند کشور تقسیم شد. ما از دولت عراق انتظار داشتیم که مشارکت برابری میان عرب و کرد در سرنوشت کشور فراهم کند اما تمامی دولت‌های عراقی، کردها را سرکوب کردند؛ صدام حسین اقدامات وحشیانه‌ای را علیه کردها انجام داد، شهرها و روستاهای ما را هدف سلاح شیمیایی قرار داد، بیش از پنج هزار روستای ما را ویران کرد و بخشی از کردها را به اجبار به مناطق جنوبی کوچاند، تعداد زیادی را هم زنده در گورهای دسته جمعی دفن کرد.

بارزانی ادامه داد: بعد از سرنگونی نظام صدام کردها به شکلی جدی برای ساخت عراق جدید تلاش کردند و قانون اساسی عراق نیز با به رسمیت شناختن استقلال عمل اقلیم کردستان و رعایت حقوق همه عراقی‌ها تدوین و تصویب شد اما بعد از گذشت ۱۴ سال بغداد در اجرای بندهای همین قانون اساسی ناموفق عمل کرد و از دادن سهم بودجه اقلیم کردستان از پول نفت و مسلح کردن پیشمرگ‌ها خودداری کرد آن هم زمانی که داعش در سال ۲۰۱۴ به ما حمله کرده بود.

وی در این مقاله آورده است: استقلال کردستان منطقه را باثبات‌تر خواهد کرد و مرز هیچ کشور مجاوری را به جز عراق تغییر نخواهد داد. در واقع استقلال آن از عراق منطقه را از جنگ‌های خونینی که از اختلافات چندین ساله نشأت می‌گیرد، دور می‌کند. تشکیل کشور کردستان روابط میان کرد و عرب عراق را تقویت خواهد کرد و کردستان مستقل روابط محکمی را با بغداد ایجاد خواهد کرد و علیه تروریسم همکاری و منابع خود از جمله آب و نفت را با بغداد تقسیم خواهد کرد.

رئیس اقلیم کردستان افزود: به همین منظور ما با بغداد و کشورهای مجاور و جامعه جهانی گفت‌وگو می‌کنیم زیرا نگرانی همسایگان را از برگزاری همه‌پرسی کردستان درک می‌کنیم.

بارزانی تصریح کرد: حال که مشخص شد ادغام اجباری کردها در عراق به نفع کردستان عراق نیست، از آمریکا و جامعه جهانی می‌خواهیم که به تصمیم دموکراتیک مردم کردستان احترام بگذارند، تصمیمی که برای سالیان طولانی هم به نفع عراق خواهد بود و هم به نفع کردها.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا