جوانانمطالب جدید

هشت نکته مهم و قابل توجه برای جوانان و نوجوانان

هشت نکته مهم و قابل توجه برای جوانان و نوجوانان

۱ـ غذای سالم و مناسب بخورید؛

 اگر می خواهید تن وبدنی سالم و با نشاط داشته باشید باید به غذای خود توجّه کنید . اولاً باید غذاهای سالم و مفید و مناسب را که خانواده تهیه می کند به میزان مناسب میل کنید .یادتان باشد که هرگز از سفره غذا قهر نکرده وبدون علّت به دست پخت تهیّه کننده غذا ایرادهای بنی اسرائیلی نگرفته وثانیاً سعی کنید تا واقعاً گرسنه نشده اید، غذا نخورید . ولی حتماً صبحانه بخورید ، وبرای اینکه  به صبحانه اشتها داشته باشید، بهتر است سحر خیز بوده وکمی نرمش و ورزش کرده وحتماً در تهیّه برنامه غذائی خانواده مشارکت نمائید و غذاهای باب میل خودتان را در آن لحاظ فرمائید.ثالثاً ازخوردن چربی ها و نمک وکلسترول زیاد ،که معمولاً آمادگی بدن برای بیماریهای قلبی وعروقی را افزایش می دهند، خودداری نمائید.و رابعاًمقداری قبل از سیر شدن دست از خوردن بردارید.

۲ـ  خوب و صحیح بخوابید؛

خواب خوب، مانند شارژ نمودن باطری ،بدن را بانشاط و پر انرژی می کند برعکس خواب نامنظّم وبا خاطرات تلخ و مضطرب و آشفته ؛ اغلب به بیقراری و سردرد ، وعدم تمرکز حواسّ منتهی میشود . پس بهتر است به ریتم منظم خواب و بیداری صحیح ومناسب اهمیت داده و برای سلامتی و نشاط و پر انرژی بودن خود دقت نمائید و یادتان باشد که پرخوابی ، خستگی مفرط می آورد.

۳ـ آرام و خوش فکر وملایم باشید؛

هرگونه تنش و فشارهای وارده بر ذهن و روحیّه ما موجب افزایش استرس و نهایتاً ترشّح هورمونهای تغییر دهنده ترکیبات  خون وعروق در بدن شده و موجب ازدیاد فشار خون ، افزایش چربی و یا قند خون ویا تحلیل رفتن آنها میشود . شما میتوانید روشهای آرام بخشی «  Relaxation  »را با کمک یک مشاور و یا روان شناس یادگرفته واز آرامش زنگی لذّت ببرید.

۴ـ سعی کنید تحرک مناسبی داشته باشید؛

ورزش برای مقابله با انواع ناتوانیها وبیماریها عضلانی و تقویت نیروهای بدن یک ضرورت انکار ناپذیر است و باعث تقویت سیستم اعصاب و قلب و عروق میگردد؛پس سعی کنیدهمواره با ورزشهای ملایم ومناسب و مداوم به بدنتان تحرّک مفید بدهید.

      ۵ ـ پیشگیری کنید؛

     مطمئن باشید که پیشگیری بهتر و ارزانتراز هر درمانی است. پس سعی کنید خودتان را از هرنوع آلاینده ها ومیکروب وکثافتها دور نموده وبطور جدّی باید «بهداشت فردی و اجتماعی»را رعایت کنیم تا بدین وسیله به سلامتی خود ودیگران کمک کنیم.

ضمناً لازم است با ارتباطات سالم میان فردی ودوستان خوب ورفتارهای مطلوب وانسانی، وشناخت استعدادها ومحدودیتهای خود وخانواده وجامعه ورسیدن به یک زندگی خوب و هدفمند ورضایتمندانه، به« بهداشت روانی» نایل شویم .

همچنین بهتر است با تغذیه مفید و مناسب وجذب ویتامینها ومواد معدنی وعناصر موردنیاز بدن ازمیوه ها  و  سبزیجات ، وپرهیز از مصرف شیمیائی و داروئی  خود سرانه به سلامتی خود کمک کنیم . البتّه درمواقع بیماری ویازمانی که پزشک ، داروئی را برایمان تجویز می کنند، باید از آن داروها  استفاده نمائیم.

۶ ـ مثبت نگری ونیک اندیشی؛

نگرش منفی وبدبینانه وتفکرات پلید ، انسانها را به ورطه هولناک حسادت، کینه ،خودمحوری ، غرور و….سقوط داده وبیشتر از آنچه انتظار میرود،موجبات تباهی عمر و تخریبِ عمیقِ سرنوشت انسان میشوند . پس بهتر است مثبت اندیش و خوش بین باشیم وحتّی المقدور از بدبینی بپرهیزیم . البتّه احتیاط شرط اساسی زندگی سالم و مفید انسان است.

۷ـ عشق ورزیدن؛

آری ما باید عاشق زندگی و زیبائیهای شگفت انگیز آن باشیم . ما باید به خود و دیگر اعضای خانوادهمان ، همکلاسیها و هموطنانمان وزیبائیهای اطرافمان بی تفاوت نبوده و واقعاً آنهارا دوست داشته باشیم و به آنها عشق بورزیم چرا که بازتاب این علاقه شدید قلبی به خودمان برمی گردد. آری ما باید در کنار انسان های مهربان و با قلبهائی پر از محبّت و صفا وصمیمیّت و صداقت زندگی کنیم ،وهمواره خداوند و همه مخلوقات هدفمندش را دوست بداریم و جدّاً از کینه ورزی و دشمنی ها وکدورت ها بپرهیزیم. و صد البته باید هوشیار و عاقل بوده و از دام گستران حیله گر غفلت نکنیم.

۸ـ در حال زیستن؛

ما باید باور کنیم که « حالا و اکنون » و« اینجا » خیلی مهم هستند، هر چند گذشته و تاریخ هم خیلی اهمیت دارد، ولی به اندازه عبرت گیری و تجربه اندوزی از آن باید بهره گرفت و نباید اندوه گذشته و یا چیزهائی که از دست داده ایم را بخوریم . البتّه عبرت گیری و تجربه اندوزی خیلی مهم است « تجارب بسیار گرانبها هستند» که لازم است از آنها برای ساختن فرداهائی پربار، بهره برداری کنیم. آری آنچه که خیلی مهم است ، « اینجا و اکنون » است پس سعی کنید در حال زندگی کرده و خوشحال باشیم .

ان شاالله که همواره حال و روز و روزگار خوب و خوش و شاداب و سازنده ای داشته باشید ..

« آمین یا ربّ العالمین»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا