دعوت و داعیمطالب جدید

علت ضعف دعوتگران و نرسیدن به هدف چیست ؟

علت ضعف دعوتگران و نرسیدن به هدف چیست ؟

نویسنده : عبدالحمید بلالی/ مترجم: محمود محمودی

 

تا کی ضعف های خود را توجیه کنیم؟!

متأسفانه هر از گاهی می شنویم که دعوتگران به توجیه ضعف و تأخیر خود در رسیدن به اهداف می پردازند و وجود طاغوت های حاکم بر جهان اسلام و طاغوت های غربی را که شبانه روز در راستای جلوگیری از به حکومت رسیدن اسلام تلاش می نمایند، دلیل ضعف و تأخیر خود معرفی می کنند. اگر چه این توجیه برای به تأخیر افتادن نصر و تمکین تا حدی قابل قبول است اما دلیل اصلی آن تأخیر نیست. دلیل روشنی که در قرآن کریم و سنت مطهر ذکر شده است، «تصمیم ایجاد تغییر» از سوی کسانی است که می خواهند به پیروزی برسند؛ چون خدای متعال فرموده اند:

(إنَّ الله لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَومٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِم)

« خداوند وضعیت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر آن که آنها درون خود را تغییر دهند» سوره رعد :۱۱

حکمت خداوند اقتضا می نماید تغییر زمانی مقدر گردد که مردم به تغییر درون خود همت گمارند و چنانچه آنها این شرط را در خود محقق نسازند، نتیجۀ شرط تا تحقق شرط، معلق خواهد ماند.

وقت آن آمده است که از خواب بیدار شویم و اندکی در خود به تأمل پردازیم تا دریابیم در چه نقاطی بیمار هستیم و آن گاه بتوانیم درمان لازم را پیدا کنیم و مبارزه با باطل و اهل آن ما را از اهتمام دادن به درون خویش، باز ندارد.

رهبری جهان بر اساس دین که ما آن را «خلافت» می گوییم، یک شرف والا و امانت بزرگ است که خداوند آن را فقط به کسانی عطا می کند که جز خدا را مد نظر نداشته باشند و علاقه ی به همۀ شهوات- چه شهوات منصب و ریاست و ثروت و چه شهوت زن و امکانات و سایر زینت های دنیوی – را از دل خود بیرون کنند و جز خدا را در قلب خویش راه ندهند. عده ای از بروز رویدادهای افغانستان تعجب می کنند اما نباید تعجب بکنند چون برخی از رهبران افغانی هنوز هم در پی این گونه شهوات هستند و إنا الله و إنا الیه راجعون.

—————————

منبع: نکته‌های تربیتی برای دعوتگران/ تألیف: عبدالحمید بلالی/ مترجم: محمود محمودی/ نشر احسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا