خبر های جدید

۳ شرط مصر برای بهبود روابط با حماس

 ۳ شرط مصر برای بهبود روابط با حماس

همزمان با سفر هیئت جنبش حماس به قاهره برای دیدار با مقامات دستگاه اطلاعاتی مصر، تحلیلگران فلسطینی پیش‌بینی کردند که دولت مصر ۳ شرط برای حماس جهت بهبود روابط مطرح خواهد کرد. تحلیلگران فلسطینی پیش‌بینی می‌کنند که دولت مصر ۳ شرط برای بهبود روابط با حماس مطرح کند که عبارت است از: مبارزه با داعش در سینا، قطع روابط با ایران و حزب‌الله و سوم قطع روابط حماس با تشکیلات جهانی اخوان المسلمین در مقابل عادی سازی روابط و کاهش محاصره نوار غزه.

ناظران فلسطینی معتقدند که جنبش حماس ناچار است بهای سیاسی گزافی را که مصر خواهان آن است برای عادی سازی روابط بین دو طرف، پرداخت کند. برخی منابع خاص گزارش دادند که هیئت جنبش حماس دیروز سه‌شنبه برای سومین بار با مقامات مصری در قاهره دیدار کرد.

این در حالی است که اعضای این هیئت از هر گونه مصاحبه مطبوعاتی و افشای جزئیات این دیدار امتناع می‌کنند و ناظران معتقدند که دلیل این کار آنها اصرار دو طرف برای پایان دادن به اختلافات و دستیابی به روابط شفاف دوجانبه است.

برخی منابع گفتند که دیدار نخست هیئت حماس با مقامات مصری روز یکشنبه برگزار شد و تا پاسی از شب ادامه داشت و دو طرف در این نشست تعدادی از پرونده‌ها از جمله اتهامات مصر علیه حماس مبنی بر دست داشتن در ترور هشام برکات دادستان کل سابق مصر و نیز اتهامات وارده علیه حماس در خصوص حمایت از عناصر مسلح در سینا را بررسی کردند.

دو طرف همچنین به بررسی بقیه مسائل از جمله محاصره غزه، تعطیلی گذرگاه رفح، آشتی فلسطینیان، آرام سازی بین گروه‌های مقاومت و رژیم اشغالگر و توقف هجمه رسانه‌ای مصر علیه حماس پرداختند.

در همین رابطه برخی روزنامه‌های مصری از جمله الاهرام مدعی شد که دیدارهای حماس با مقامات مصری شکست خورده و طرف مصری تنها تشکیلات خودگردان فلسطین را طرف مشروع برای گفت‌وگو درباره پرونده‌های استراتژیک همچون بازگشایی گذرگاه رفح یا ایجاد بندر در غزه می‌داند.

برخی دیگر از منابع امنیتی عالی‌رتبه در قاهره گفتند که سفر جنبش حماس در قاهره در تحقق اهدافش شکست خورده است. این منابع مدعی شدند که طرف مصری ادله کافی برای دست داشتن عناصر حماس در آموزش متهمان ترور هشام برکات دادستان کل سابق مصر ارائه کرده و به حماس پیشنهاد همکاری امنیتی در این قضیه کرده است اما حماس با وجود موافقت با همکاری امنیتی، از اعتراف به وجود اشتباه یا تخلفات امتناع می‌کند.

در همین رابطه جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدارهای این جنبش با مسئولان مصر در فضایی از مسئولیت پذیری و شفافیت برگزار شد و طرفین به بررسی مسائل دارای اهتمام مشترک پرداختند. در این بیانیه آمده است که هیئت حماس تأکید کرد که نسبت به حفظ ثبات و امنیت مصر حریص است و در امور داخلی آن دخالت نمی‌کند و با هر گونه خدشه وارد کردن به امنیت ملی مصر مخالف است.

حماس همچنین تصریح کرد که هرگز تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهد از جانب غزه امنیت مصر و ملت آن آسیبی ببیند.

این جنبش همچنین بر حمایت از نقاط مرزی مصر و نوار غزه و اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه تأکید و ترور هشام برکات دادستان کل سابق مصر و تمامی ترورهای سیاسی در این کشور را محکوم کرد.

حماس در این بیانیه از مسئولان مصر خواست تا درد و رنج نوار غزه را کاهش داده و گذرگاه رفح را بازگشایی نمایند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا