خبر های جدید

الغنوشی: سازش سیاسی، دلیل موفقیت و آرامش در تونس است

الغنوشی: سازش سیاسی، دلیل موفقیت و آرامش در تونس است

رهبر جنبش النهضه تونس با اشاره به تمرکز این جنبش بر روی مسائل اقتصادی در انتخابات آتی، مصالحه و سازش سیاسی و اجتماعی را از مهمترین دلایل موفقیت و آرامش در این کشور دانست.

 راشد الغنوشی، رهبر جنبش النهضه تونس که برای شرکت در همایش رسانه ای تی آر تی ورلد (TRT World) در استانبول حضور دارد، اظهار داشت: این جنبش بر روی مسائل اقتصادی در کمپین های انتخاباتی آینده این کشور تمرکز کرده و مصالحه سیاسی و اجتماعی در این کشور از مهمترین تفاوت این کشور با کشورهایی نظیر مصر و لیبی است.

وی افزود: “در چارچوب فعالیت های دموکراتیک خود در انتخابات محلی ۲۰۱۸، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ و همچنین مجلس قانون گذاری شرکت خواهیم کرد. این جنبش هم اکنون بر روی مسائل و موضوعات مرتبط با توسعه تونس متمرکز شده است. هنوز موفقیت های اجتماعی و اقتصادی تونس محدود است. توسعه اقتصادی مهمترین مساله فعلی کشور است. به همین دلیل برای فراهم کردن زمینه های کار برای جوانان و فراهم کردن امکانات مناسب زندگی برای شهروندان بر روی حوزه اقتصادی تمرکز کرده ایم” .

غنوشی همچنین با اشاره به طرفداری این جنبش از سیستم نخست وزیری تصریح کرد: “البته برخی گروه‌ها نیز خواهان بازگشت به سیستم ریاست جمهوری هستند. ما طرفدار آن نیستیم و معتقدیم که سیستم سیاسی و قانون اساسی یک کشور چیزی نیست که به طور مکرر تغییر کند. ساختار قانون اساسی ثابت است”.

وی با بیان وجود تفاوت دموکراسی های نو و ریشه دار گفت: “در کشورهایی که دموکراسی در آنجا دارای قدمت تاریخی است، کسب رای ۵۱ درصدی به معنای تشکیل یک دولت مستقل و اقتدار آن حزب است اما در کشورهایی که نهال دموکراسی به تازگی در آنجا بارور شده، ترس از وجود اختلاف و قطب بندی در جامعه وجود دارد. مصر نمونه خوبی برای آن است. در سال ۲۰۱۲ محمد مرسی با کسب ۵۱ درصد آرا در مقابل ۴۹ درصدی احمد شفیق به پیروزی رسیده بود که این موضوع سبب قطب بندی در جامعه مصر شد. گروهی از مردم در میدان التحریر و گروهی دیگر نیز در رابعه العدویه تظاهرات می کردند. انگار دو انقلاب در کشور رخ داده بود” .

غنوشی با اشاره به اجتناب تونسی ها از قطب بندی در کشورش، حذف مخالفان یا به حاشیه راندن کسانی که مرتبط با رژیم قبلی بودند، اظهار داشت: “حتی با کسانی که به دنبال این قبیل اقدامات بودند نیز مقابله شد. سازش و آشتی میان مردم بسیار مهم است. مثلا در لیبی همه کسانی که به نوعی مرتبط با معمر قذافی رئیس جمهور ساقط شده این کشور بودند، با استفاده از قوانین جدید به انزوای سیاسی کشانده یا بازنشست قبل از موعد شدند. ما از چنین اقداماتی اجتناب کردیم. قدیمی، جدید، لائیک و اسلامی را به عنوان عضوی از جامعه پذیرفته و به این ترتیب به سازش ملی دست یافتیم”.

– مغایرتی در بین اسلام و دموکراسی وجود ندارد

رهبر جنبش النهضه تونس، در رابطه با عدم مغایرت اسلام با دموکراسی گفت: “اسلام بر حفظ آزادی و اندیشه های مردم تاکید و بر حفظ مال و اقتصاد آنها نیز ارزش می دهد. هدف از آمدن این دین نیز حفظ این ارزش ها است. از نظر اسلام مشورت نیز جایگاه مهمی دارد، زیرا بر اساس ارزش های اسلامی حکومت از آن مردم است، یعنی برای مدیریت خود کسی را وکیل ساخته و این قدرت را هم دارد هر زمانی هم که بخواهد آن را از مقام حاکمیت ساقط می کند. بر این اساس من معتقد هستم که در بین اسلام و دموکراسی مغایرت و جود ندارد. دموکراسی حاکمیت مردم توسط مردم است و اسلام هم رهبری امت است. بر این اساس کسانی که سخنانی مانند دموکراسی با اسلام در تضاد است را می گویند، اسلام را نمی دانند و با اسلام آشنایی ندارند.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا