خبر های جدید

تمسک به دیکتاتوری برای فرار از بنیادگرایی

تمسک به دیکتاتوری برای فرار از بنیادگرایی

مقامات تونسی مجسمه حبیب بورقیبه، موسس تونس نوین و رئیس جمهوری اسبق این کشور را به قلب تونس، پایتخت این کشور بازگردادند. این در حالی است که یکی از خیابان های بزرگ شهر نیز نام او را بر خود دارد. به این ترتیب تونسی ها می روند بار دیگر به بورقیبه اعتبار ببخشند تا در برابر اسلام گرایان تندرو و مروجان فکر افراط گرایی دستاویزی برای دفاع از خود و به عبارتی راهی برای فرار داشته باشند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، معز السیناوی، سخنگوی رئیس جمهوری تونس گفت که بازگرداندن مجسمه حبیب بورقیبه به قلب پایتخت به دستور الباجی قائد السبسی، رئیس جمهوری تونس صورت گرفته که خود با بورقیبه کار کرده است. وی تاکید کرد، بازگرداندن این مجسمه اعتبار بخشیدن به اهمیت و جایگاه حبیب بورقیبه است.

در طول انقلاب تونس علیه زین العابدین بن علی، دیکتاتور سابق، حبیب بورقیبه که قبل از او زمام امور کشور را در اختیار داشت و حکومت سکولار اما دیکتاتوری تونس را پایه گذاری کرده بود، هدف آماج حملات انقلابیون تونسی آزادی خواه بود. اما در سال های اخیر به ویژه در دوران تبلیغات حزب ندا، حزبی که در حال حاضر قدرت را در تونس به دست گرفته است، محور شعارهای این حزب بوده و در برابر حرکت نهضت اسلامی، وابسته به اخوان المسلمین تونس قرار داشته است. حرکت نهضت اسلامی هیچ گاه دشمنی خود را نسبت به بورقیبه مخفی نکرده است. بورقیبه دشمن تاریخی حرکت النهضه و اخوانی ها بوده است. بورقیبه در دوران ریاست جمهوری خود به شدت با اسلام گرایان و اخوانی ها برخورد می کرد و بسیاری از رهبران و چهره های بارز آنها را به زندان انداخت.

علیه عمیره الصغیر، مورخ تونسی در این باره می گوید: «بازگرداندن مجسمه بورقیبه به خیابان اصلی پایتخت تونس در حقیقت جامه عمل پوشاندن به وعده انتخاباتی ای است که باجی قائد السبسی به رای دهندگانش و طرفدارانش داده بود.»

الصغیر می گوید که بازگرداندن مجسمه به محل نصب خود برای مبارزه با جریان های اسلامی با گروه های مختلف آنها اعم از النهضه و انصار الشریعه است که از ابتدا دشمن حکومت بورقیبه بوده اند.

بازگرداندن مجسمه بورقیبه همواره موضوعی برای جدل و بحث میان مخالفان و طرفداران حزب ندای تونس بوده است. صغیر می گوید که حزب ندا تلاش می کند به کمک بورقیبه و انجام کارهایی از قبیل بازگرداندن مجسمه او بر کاهش جایگاه مردمی حزب حرکت نهضت اسلامی که شریک او در حکومت محسوب می شود، حساب کند.

تا همین اواخر رهبران حرکت النهضه از جمله راشد الغنوشی برگزاری هر گونه مراسم یادبود یا یادآوری نام نیک از او به دلیل برخوردهایی که با این حزب در سال های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۷ می کرد، مخالفت می کردند. محور اختلافات النهضه با بورقیبه حول آزادی عمل زنان، اعمال محدودیت در نسل و جلوگیری از ترویج افکار بعضا چهره های تندروی اسلام گرا مثل فقها و شیوخ تونس اخوان المسلمین بود که النهضه آن را مغایر با رسالت آزادی ادیان می دانست.

تونس در سال ۱۹۵۵ از فرانسه استقلال یافت. حبیب بورقیبه از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۸۷ رئیس جمهوری تونس بود. مجسمه او در کنار عبدالرحمن بن خلدون، مورخ مشهور تونسی و زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق در خیابان مشهور حبیب بورقیبه واقع شده است. البته مجسمه زین العابدین بن علی بعد از سقوطش از این مکان برداشته شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا