رمضانمطالب جدیدمقالات ارسالی

صدای پای رمضان

صدای پای رمضان

صدای گامهای رمضان را از کوچه پس کوچه‌های دل عاشقان می‌شنوم. آری می‌آید تا هدیه ای از آسمان را تقدیم کند. وقتی کادوی رمضان را که به دیدار من بیمار آمده است باز می‌کنم، ناگهان ترس مرا در برمی‌گیرد، ترس از اینکه در محضر خداوند گناه کنم و حساسیتی در دل پیش می‌آید که تا عمق فکرم می‌رود و مرا روشنفکر می‌کند.قلب که متقی شد همه اعضا و جوارح در خدمت این یگانه قرار خواهند گرفت. اما تا آمدن این عزیز چندی مانده است…و آیا این قلب من تا زمان رسیدن او خواهد تپید. این است که ذهن آن سخن رسول اکرم(ص)را به یادم می‌آورد(اللهم بلغنا رمضان… اللهم بلغنا رمضان… اللهم بلغنا رمضان)…خدایا ما را به رمضان برسان(روایت از بزار و طبرانی در اواسط و بیهقی می‌باشد).

اصلاً این که خدایا ما را به رمضان برسان یک روش تربیتی بوده که اصحاب رسول الله با آن خود را تربیت می‌کردند. با شور و شوق به سوی رمضان می‌شتافتند و شش ماه بعد از رمضان در فراق او می‌گریستند و چرا نباید گریست و از شوق رسیدن بال و پر زد که عبادت تنها یک شب قدر آن برابر با عبادت هزار ماه است(قدر/۲)و خداوند خود پاداش آن است و چه پاداشی از خداوند بالاتر وجود دارد.دل برای رحمت و مغفرت و نجات از آتش سوزان و گدازان جهنم و رسیدن به بهشت جاودانه می‌تپد.
حال که مهمان می‌آید ،همان طور که ما خود را برای آمدن هر مهمانی موظف به تدارک می‌بینیم شایسته است برای این مهمان که از هر مهمانی عزیزتر است تدارک ببینیم و چرا باید با سر وجان در خدمت این میهمان نباشیم که به واسطه آن رحمت و مغفرت و نجات از آتش ارمغان می‌آورد. اینک به شما خواهم گفت که برای او چه تدارک ببینیم.

۱)تدارک ایمانی/عبادی:
۱-۱)توبه صادقانه با پرهیز از گناهان و توجه به خداوند.
۱-۲)تکرار زیاد دعای اللهم بلغنا رمضان.
۱-۳)روزه زیاد در شعبان به ۲صورت یا روزه نیمه اول بطور کامل و یا روزه مرتب دوشنبه و پنج شنبه تا آخر ماه و یا روزه ایام بیض ماه(۱۱و۱۲و۱۳).
۱-۴)زندگی با قران کریم به صورت تلاوت روزانه بیش از یک جزء وتلاوت همراه با تدبر.
۱-۵)چشیدن لذت قیام شب با به جا آوردن ۲رکعت بعد از نماز عشاء هر شب و ۲رکعت در هنگام سحر همراه با استغفار و مناجات به قاضی حاجات دستکم هفته ای یک بار.
۱-۶)چشیدن شیرینی ذکر با ادای اذکار روزانه(ماثورات صبح و شام) و سایر اذکار روز و شب و ذکر خدا در هر حال (به خصوص ذکر لااله الا الله).

۲)تدارک علمی:
۲-۱)مطالعه احکام و فقه روزه به صورت کامل(دستکم از فقه السنه سید سابق یا هر کتاب فقهی مذهب)،شناخت تفاصیل روزه و وظایف و اسرار آن(از احیاء علوم دین امام محمد غزالی) و تفسیر آیات مربوط به روزه ازکتب تفسیر(مانند فی ظلال سید قطب و ابن کثیر و روح المعانی علامه آلوسی).
۲-۲)مطالعه برخی از کتابها که باعث رقت قلب می‌شوند(رقایق) مانند توشه راه استاد مصطفی مشهور و کتابهای دیگر در این زمینه.
۲-۳)گوش دادن به نوارهای سخنرانی علمادر استقبال از ماه مبارک و آمادگی برای آن
۲-۴)مرور حفظ‌های قران چه برای امام و چه منفرد و گوش دادن به نوارها و سی دی‌های نماز تراویح همراه با دعای ختم قران(استاد سدیس و شریم وعبدالباسط و حذیفی و…).
۲-۵)استفاده از سایت‌های مفید علمی در مورد رمضان

۳)تدارک دعوی:
۳-۱)آماده کردن برخی از یادداشت‌ها ،دروس،سخنرانی‌ها و مباحث رمضانی از جمله مواعظ و رقایق ایمانی و تربیتی به منظور قیام به واجب دعوت مردم به سوی خداوند در طول ماه مبارک رمضان.
۳-۲)حضور یافتن در مجالس علم و دروس مسجد به منظور آمادگی و مشارکت در رمضان.
۳-۳)تلاش در جهت آماده کردن سایرین در محل کار و یا درس با کلمات کوتاه مناسب که آنها را برای عبادت ماه مبارک رمضان آماده کند.
۳-۴)آماده کردن هدیه رمضانی از هم اکنون برای مردم و تالیف قلوب و دوست داشتنی تر کردن عبادت در نزد آنان( شامل نوار کاست،سی دی،بروشورها،کارت‌های تبریک و…).
۳-۵)تهیه مجله رمضانی برای همسایگان و مجموعه آپارتمانی در استقبال از رمضان.
۳-۶)آماده کردن و تجهیز مکانی در محله برای مسابقه حفظ و تلاوت قران کریم در ماه مبارک رمضان.

۴)آمادگی خانواده:
۴-۱)آماده کردن اهالی خانه از نظر روحی –روانی برای ماه مبارک و چگونگی انجام اعمال ماه با تدوین برنامه‌هایی در این مورد.
۴-۲)استفاده از کتابهایی مثل(بیوتنا فی رمضان دکتر اکرم رضا و الاسره المسلمه فی شهر القران از دار مداین و….).
۴-۳)تمرین برخی از تدارکات ایمانی فوق الذکر با خانواده.
۴-۴)برپایی دیدار ایمانی با خانواده به صورت روزانه در حد توان.

۵)تدارک تصمیم:
با عزم بر؛
۵-۱)گشودن فصل جدیدی در رابطه با خداوند.
۵-۲)در نظر گرفتن ایام رمضان غیر از روزهای عادی.
۵-۳)آماده کردن مساجد و حضور در نمازهای پنج گانه به جماعت و زنده کردن سنت‌های فوت شده مثل نشستن در مسجد بعد از نماز صبح تا طلوع افتاب به ذکر،رساندن خود به صف اول جماعت،رسیدن به مسجد قبل از اذان به نیت اعتکاف.
۵-۴)پاکسازی روزه از لغو و گناه که ممکن است به آنها آلوده شود.
۵-۵) سلامتی سینه و نداشتن کینه به هیچ کس.
۵-۶) عمل صالح در رمضان و نیت کارهای خیر را کردن(مثل توبه،باز کردن صفحه جدید با خداوند،تصحیح سلوک و درست کردن اخلاق،روزه خالص برای خدا،نیت ختم قران بیش از یک بار،تهجد و قیام شب،نافله‌های زیاد،طلب علم،نشر دعوت بین مردم،سعی در برآورده کردن نیازهای مردم،کار برای دین خدا و نصرت آن،نیت عمره،نیت جهاد با مال و جان و…).

۶) آمادگی جهادی:
این کار با محقق ساختن مجاهدا لنفسه صورت می‌گیرد.
۶-۱)باز داشتن نفس از عیش و راحتی که طبیعتا به آنها مایل است،زهد در دنیا و از آنچه که در نزد مردم است،فرو نرفتن در بحر خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها و پوشیدنی‌ها بیش از نیاز.
۶-۲) تمرین انواع مجاهدت‌ها(در زبان پرهیز از بیهوده گویی،در شکم ذلیل خوراک نشدن،درشهوت صبر کردن،در جهاد نفس طغیان نکردن،در مبارزه با شیطان مغرور نشدن) با مراجعه به کتاب «رمضان جهاد حتی النصر »از خالد ابوشادی.
۶-۳ ) واداشتن نفس به زندگی مانند مجاهدان و تمرین آن برقدرت تحمل برصبر در سختی‌ها در طول تربیت جهادی معهود با آن.
۶-۴)تنظیم محاسبه مخصوص برای آمادگی‌های رمضانی که در ستون‌های فوق به آنها اشاره شد.

امیدوارم که خداوند ما را در رسیدن به رضوان خود با انجام دادن اعمال صالحه موفق بدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا