رمضانمطالب جدید

رمضان فرصت بازسازی روحی و معنوی

رمضان فرصت بازسازی روحی و معنوی

نویسنده: الخضر سالم بن حلیس /ترجمه: عبدالخالق احسان

 

  1. رمضان انقلاب چهار هفتگی برای آزادی روح از چنگال رسوبات آلودگی های است که در طول سال، روح را احاطه کرده بود، رمضان انقلابی است در مقابل جسد به منظور آزادسازی روح، رمضان انقلاب آزاد سازی و نورافگنی است.
  2. رمضان، همه سال مقدار چشمگیری از تزکیه را تقدیم امت می کند تا روح آن را بازسازی نماید و از تندباد های شهوات نجاتش دهد، توفان های ویرانگر خاکی که از بینش و بیداری دورش ساخته بود.
  3. وظیفه تو این است که به استفاده بهینه و کامل از ثانیه های این ماه مبارک تمرکز نمایی، درین ماه بیش از (۲۵۰۰۰۰۰) دو نیم میلیون ثانیه وجود دارد و برای کسی که مراقب عقربه های تند ساعت است، این ثانیه ها اندک می باشد.
  4. بیشترین فرصت و استعداد خود را به انجام عبادات و نوافل بسیج کن تا روحت را از آلودگی های گناهان پاک نموده و ترمیمش نمایی تا بعد از تولد، دوباره وارد عمل شود.
  5. گرایش طبیعی این ماه، ترمیم روح و تحقیق مقادیر زیادی از پرهیزگاری است، رمضان به دگرگونی روح و بلند بردن مستوای آن و پر ساختن آن از ایمان ترکیز دارد، هر فعالیتی که ازین گرایش دور باشد، در واقع هلاک سازی روح است و رمضان را از هدف و مقصدش دور می سازد.
  6. به اساس قاعده ( پاکسازی قبل از آراستگی)، برایت لازم است که استعداد های رمضانیت را بازنگری نمایی که چگونه به عبادات مصروف شوی و ازین مدت سی روز صابرانه بیشترین بهره را نصیب شوی.
  7. توشه اندوزی از استغفار، مقدمه مهمی است برای کمک گیری برای از بین بردن زنگاری که بر قلب قرار گرفته و مانع درخشش نور طاعت و عبادت گردیده است.
  8. برنامه رمضانی ات را طوری تنظیم کن که به صورت دوامدار و حساب شده ازین (۴۳۰۰۰) دقیقه استفاده نمایی، این بیانگر توجه خاص شما به این فرصت کمیاب و طلایی سالانه می باشد.
  9. به اساس محاسبات آماری، تمام ساعت های این ماه، (۷۲۰) ساعت می باشد که (۶۶۰) ساعت آن به خواب، خورد و نوش و دیدار دوستان و اقارب و اجرای وظایف ثابت، استهلاک می گردد و تنها (۶۰) ساعت خالص برای شما باقی می ماند که معادل پنج شبانه روز است.
  10. رمضان، دوره ی آموزشی است که مدت آن اندک و برنامه هایش زیاد می باشد، لذا تو ضرورت داری که با نظم دقیق و با استفاده از مهارت های صبر، بردباری و سخت کوشی از آن بیشترین استفاده را ببری تا بعد از رمضان انسان دیگری شده و به ارزش های والای اسلامی و انسانی آراسته باشی.
  11. درین مدت سی روز، روحت را بساز، حواس پنجگانه ات را بر روزه نمونه و متکامل تمرین کن، مقادیر زیادی از صداقت و شفافیت و درست کاری را کسب نما.
  12. ازین فرصت رمضانی به بازسازی نمازت بپرداز، نمازی که به صورت دزدانه و بدون تمرکز حواس ادا می کردی و این فرصتی است برای اصلاح آن تا از لحظات ملکوتی نماز لذت برده و احساس آرامش نمایی.
  13. به خواب زیاد و امور بیهوده اجازه نده، خواب را کم کن و ازین فرصت به اقامه نماز و تلاوت و ذکر الله متعال استفاده نما.
  14. کسالت و تنبلی را می شناسی؟ بلی خوب می شناسی، این کسالت در رمضان تلاش می کند تا مانع سازندگی روحت شود، تلاش نما تا تنبلی را به صورت کلی از زندگی ات دور نمایی.
  15. با قرآن زندگی کن و بین آیاتش غرق شو و از حرف حرف آن برای هدایت خویش راه بیاب تا به راه مستقیم استوار بمانی.
  16. رمضان فرصت انفاق و بخشندگی است، با بادی که باران همراه دارد، مسابقه بده و چهره های غمگین و خسته از فقر را خوشحال نموده و خنده بر لبان شان بیاور.
  17. شب را به نماز و تسبیح و ذکر مشغول باش و روز را به روزه ی پاک و خالص سپری نما و در مقابل سستی و تنبلی مبارزه کن.
  18. درین سال برای سازندگی روح و روانت ترکیز کن، این سال فراغت و خلوت و تنهایی است و فرصت طلایی است برای تنها بودن، اگر از مخلوقات جدا شده و تنها مانده ای، به آفریدگار به پیوند و رهایی از مشغله های دنیا را فرصتی قرار بده برای توجه شایان و شایسته به سوی الله متعال، {فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ (۷) وَإِلَى رَبِّکَ فَارْغَبْ} [الشرح: ۷، ۸] هرگاه ( از کار مهمّی ) بپرداختی ، به دنبال آن ( به کار مهمّ دیگری بپرداز و در آن بکوش و ) رنج ببر ( و فرجام کاری را آغاز کار دیگری کن ) . و یکسره به سوی پروردگارت روی آر ( و تنها بدو دل و امید ببند ، و جز به او خود را مشغول مساز ) .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا